اپل، سازنده سرویس تحلیل موسیقی Musicmetric را تصاحب کرد

پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 - 12:40
مطالعه 3 دقیقه
اپل استارت آپ بریتانیایی Semetric را که ابزار تحلیلی Musicmetric را تولید کرده، خرید. تصور می‌شود این اقدام کوپرتینویی‌ها در راستای برنامه‌های خود برای راه‌اندازی مجدد سرویس استریم موسیقی Beats Music صورت پذیرفته باشد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 در اسناد ارائه شده توسط Companies House در ماه ژانویه، آدرس ثبت شده‌ی Semetric به خیابان 100New Bridge لندن منتقل شده است که به بنگاه حقوقی Baker & McKenzie تعلق داشته و نیز بعنوان آدرس Apple Europe Limited ثبت شده است.

بر اساس گزارش دیگری، جین لووف، وکیل ارشد اپل در همین حال بعنوان رئیس Semetric منسوب شده است. اپل در پاسخ به گاردین در این خصوص چنین گفته است:

اپل هر از گاهی نسبت به خرید کمپانی‌های کوچک‌تر حوزه‌ی فناوری اقدام می‌کند و ما در مجموع درباره‌ی برنامه‌ها و اهداف خود صحبت نمی‌کنیم.

پاسخ اپل در حالی است که Semetric از ارائه‌ی هرگونه اظهار نظر خودداری کرده است. سرویس Musicmetric در سال 2008 با هدف ارائه‌ی تحلیل‌های آماری در خصوص موسیقی راه‌اندازی شد و داده‌هایی در خصوص سطح فروش، دانلود بیت‌تورنت و آمار‌های شبکه‌ی اجتماعی هنرمندان ارائه می‌کرد که البته طی این چند سال محدوده‌ی خدمات‌دهی آن‌ها به ویدیوهای یوتیوب استریم‌های صوتی نیز گسترش یافته بود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط گاردین، استارت آپ Semetric واقع در لندن، در ژانویه‌ی 2013 موفق به جذب سرمایه‌ی 3 میلیون پوندی به منظور توسعه‌ی کسب و کار خود به سایر حیطه‌ها از جمله کتاب‌های الکترونیک، نمایش‌های تلویزیونی، فیلم و بازی شده بود. در همان ماه، این شرکت به انعقاد یک قرارداد با سرویس استریم اسپاتیفای پرداخت تا به موجب آن داده‌های این سرویس در پیشخوان Musicmetric قرار گیرد. عرضه‌کنندگان و فعالان موسیقی از طریق این سرویس قادر به تحلیل آماری و ردیابی استریم‌های اسپاتیفای خود بودند؛ اگرچه رقیب این سرویس یعنی Next Big Sound نیز در قراردادی دیگر با اسپاتیفای به فراهم آوردن تحلیل‌های آماری برای فعالان موسیقی پرداخته است.

Musicmetric همچنین بطور منظم گزارش‌های تحقیقاتی خود را در زمینه‌ی دانلود غیرقانونی فایل‌ها بصورت اینترنتی منتشر کرده که برای نمونه، گزارش سال 2012 مدعی شد بیش از 3 میلیارد آهنگ در شش ماه اول سال از تورنت دانلود شده‌اند. این آمار پس از آن بصورت گسترده در صنعت موسیقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اپل ممکن است در خصوص برنامه و اهداف خود از خرید Semetric صحبتی به میان نیاورد، اما به نظر می‌رسد این اقدام نزدیکی بسیاری به تلاش این شرکت برای ارائه‌ی مجدد سرویس استریم موسیقی Beats Music داشته باشد. سرویس بیتس در واقع بعنوان قسمتی از خرید 3 میلیارد دلاری Beats Electronics در سال 2014 توسط اپل در اختیار این غول فناوری قرار گرفته است. گفته می‌شود اپل در صدد تغییر برند سرویس Beats Music بوده و تلاش دارد آن را به زیرمجموعه برند iTunes اضافه کند و آن را در تمامی دستگاه‌های مبتنی بر iOS عرضه کند.

داشبورد Musicmetric می‌تواند به ابزار اختصاصی اپل برای هنرمندان و عرضه‌کنندگان صنعت موسیقی بدل شود. ابزاری که آمارهای مربوط به فروش، استریم آیتونز و دانلود موسیقی را در کنار تحلیل‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی در اختیار آن‌ها قرار دهد. با این وجود، اینکه اسپاتیفای و یوتیوب همچنان بخشی از این داشبورد باقی بمانند جای بحث دارد. این خبر، اهمیت ویژه‌ای برای شاخه‌ی بریتانیایی استارت آپ‌های فناوری موسیقی خواهد بود. کمپانی معروف Shazam نیز از جمله فعالان مستقر در لندن است که به تازگی موفق به جذب سرمایه‌ی 30 میلیون دلاری و رساندن ارزش خود به 1 میلیارد دلار شده است.

تصور می‌کنید این سرویس جدید می‌تواند نقش مهمی در کسب و کار تامین محتوای اپل ایفا کند؟ این خبر در حالی بدست آمده که هنوز بحث فراوانی بر سر نحوه‌ی بکارگیری Beats در کسب و کار اپل در جریان است. دیدگاه خود را در این خصوص با ما و سایر خوانندگان زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات