اولین کارمندان غول‌های فناوری چه کسانی بوده‌ و حالا مشغول چه کاری هستند؟

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اگر بنیان‌گذاران شرکت‌های مطرح را کنار بگذاریم، به نظر شما اولین کارمندان شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل و فیسبوک چه کسانی بوده و در حال حاضر مشغول انجام چه کاری هستند؟
تبلیغات

۱. تانر هالیچیوغلو، اولین کارمند فیسبوک

taner-halicioglu-

Taner Halicioglu از اکتبر سال 2004 تا نوامبر سال 2009 در فیسبوک مشغول به کار بود. در طول این مدت او پست‌های زیادی را بر عهده داشت ولی آخرین جایگاه او در فیسبوک مهندس ارشد نرم‌افزار و عملیات بود. پس از فیسبوک او به Blizzard Entertainment  ملحق شد. Halicioglu در حال حاضر استاد رشته کامپیوتر در دانشگاه UC San Diego است و در کنار این شغل خود به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و مشاوره در حوزه فناوری نیز می‌پردازد.

۲. شل کافان، اولین کارمند آمازون

shel-kaphan-was-amazons-first-employee-after-bezos-and-his-wife

شل کافان اولین کارمند آمازون بعد از جف بزوس و همسرش است. او در پاییز سال 1994 به آمازون پیوست و تا سال 1999 در این شرکت مشغول به کار بود. او ابتدا قائم مقام تحقیق و توسعه آمازون بود و زمانی که این شرکت را ترک کرد، مدیریت ارشد فناوری آمازون را برعهده داشت.

کافان در حال حاضر به امور بشر دوستانه می‌پردازد و به دنبال علایق خود است. اگر چه او و جف بزوس دچار اختلافاتی شدند، اما بزوس یک بار از او به عنوان مهمترین فرد تاریخ آمازون یاد کرد.

۳. کریگ سیلورستاین، اولین کارمند گوگل

craig-silverstein-was-larry-and-sergeys-first-hire-at-google-he-left-in-2012-to-join-education-startup-khan-academy

کریگ سیلور اشتاین از سال 1998 تا 2012 در خدمت گوگل بود. او در پروژه‌های مختلف گوگل همکاری کرد و به آموزش مهندسان گوگل می‌پرداخت. او یکی از کسانی به شمار می‌رود که در ساخت موتور جست‌و‌جوی گوگل نقش داشته‌ است. در حال حاضر سیلور اشتاین  مدیر زیرساخت‌ها در استارت آپ آموزشی Khan Academy است.

۴. نوح گلس، بنیان‌گذار فراموش شده توییتر

noah-glass-is-often-called-the-forgotten-founder-of-twitter-he-was-fired-even-though-he-started-twitters-predecessor-with-his-neighbor-evan-williams

Noah Glass همسایه‌ی بنیان‌گذار توییتر یعنی Evan Williams بود. این دو در کنار هم Odeo را پیش از توییتر ساختند. از این رو از گلس به عنوان بنیان‌گذار فراموش شده توییتر هم یاد می‌شود. بعدها او توسط ایوان ویلیامز اخراج شد و سال‌های بعد را در انزوا مشغول به کار شد. گلس فعالیت کمی در شبکه‌های اجتماعی دارد و خیلی کم توییت می‌کند. در پروفایل توییتر او این جمله هنوز هم خودنمایی می‌کند: "من این را شروع کردم".

راستی آقایی که در سمت چپ عکس مشاهده می‌کنید، کِوین سیستروم هستند که بعدها اینستاگرم رو بنیان‌گذاری کردند.

۵. مایک مارکولا، اولین کارمند اپل

mike-markkula-joined-apple-after-steve-wozniak-and-steve-jobs-he-was-the-then-startups-money-man

اوایل کار اپل، مارکولا مبلغ 250,000 دلار سرمایه‌گذاری کرد تا 30 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشته باشد. او یکی از اولین کارمندان اینتل بود که به سبب فعالیت در اینتل تا 30 سالگی تبدیل به یک میلیونر شده بود. سرمایه گذاری او در اپل معادل 10 درصد از ثروت خالصش در آن زمان بود.

او یک مدیر بود و به نگارش طرح تجاری اپل کمک کرد و البته اولین مدیر عامل اپل نیز توسط او انتخاب شد. مارکولا همچنین در متقاعد کردن استیو وازنیاک برای کار تمام وقت در اپل به جای فعالیت در اچ‌پی نقش مهمی ایفا کرد. او در سال 1997 اپل را ترک کرد و پس از آن در استارت‌آپ‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرد. همچنین مارکولا مبلغی از ثروت خود را به مرکز اخلاق کاربردی مارکولا در دانشگاه سانتا کلارا اختصاص داد.

۶. مارک مک‌دونالد، اولین کارمند مایکروسافت

marc-mcdonald-was-microsofts-first-salaried-employee-but-that-doesnt-mean-hes-rich

مارک مک دونالد اولین کارمندی بود که از شرکت مایکروسافت حقوق دریافت کرد، اما به این مفهوم نیست که او فردی ثروتمند است. مک دونالد سال 1984 مایکروسافت را به دلیل این که شرکت در حال بزرگ شدن بود، ترک کرد و به شرکت دیگر پل آلن یعنی freelancer پیوست. او سپس به کمپانی طراحی سیاتل Design Intelligence ملحق شد که این شرکت نیز در سال 2000 به مالکیت مایکروسافت درآمد. البته این اقدام هم باعث افزایش درآمد و ثروت او نشد و طبق برآوردها ثروت مک‌دونالد کمتر از یک میلیون دلار است.

۷. دیوید کراویتز و دنیل اسمیت، اولین کارمندان اسنپ‌چت

از چپ به راست: کراویتز، اسمیت، باب مورفی و ایوان اشپیگل

کراویتز و اسمیت هر دو در کنار بنیان‌گذاران اسنپ‌چت ایوان اشپیگل و بابی مورفی از دانشجویان دانشگاه استنفورد بودند. کراویتز پیش از ملحق شدن به اسنپ‌چت در شرکت گوگل کارآموز بود. کراویتز و اسمیت هر دو در حال حاضر در اسنپ‌چت مشغول به کار هستند و اسمیت اَپ اندرویدی اسنپ‌چت را ساخته است.

۸. تیم برَدی، اولین کارمند یاهو

yahoos-first-employee-tim-brady-spent-eight-years-at-the-company-and-left-when-he-was-chief-product-officer

تیم بردی که یکی از دوستان بنیان‌گذار یاهو در کالج بود، سال 1995 به یاهو ملحق شد و تا سال 2003 در این شرکت مشغول فعالیت بود. او طرح تجاری اولیه یاهو را نوشت و پس از ترک یاهو، مدیر عامل یک شرکت آموزشی به نام QuestBridge شد و در حال حاضر بنیان‌گذار شرکت آموزشی Imagine K12 است.

۹. استون موتس، اولین کارمند دراپ‌باکس

aston-motes-joined-dropbox-as-its-first-employee-from-okcupid-he-built-a-lot-of-its-back-end-web-functionality

استون موتس از دانشگاه MIT فارغ‌التحصیل شد و پیش از آن که به عنوان اولین کارمند دراپ‌باکس مطرح شود، در گوگل و اینتل به عنوان کارآموز  مشغول کار بود. او همچنین حضور مختصری در شرکت OKCupid به عنوان مهندس نرم‌افزار داشت.

او در بلاگ دراپ‌باکس نوشته است:

از هر ویژگی دراپ‌باکس که استفاده می‌کنید، یادتان باشد که زمانی من کد آن را نوشته‌ام یا کدش را اصلاح کرده‌ام.

پس از 4 سال و نیم کار در دراپ‌باکس، موتس این شرکت را برای راه‌اندازی استارت‌آپ خود به نام Assorted Bits  ترک کرد.

۱۰. جفری اِسکول، اولین کارمند eBay

jeffrey-skoll-was-the-first-employee-at-ebay-and-hes-a-billionaire

اِسکول برای اولین بار در سال 1996 پیر امیدیار را ملاقات کرد و به عنوان اولین مدیر eBay برگزیده شد. با توجه به این که eBay سودده بود، اِسکول به صورت تمام وقت مشغول به کار در آن شد. او به نگارش طرح تجاری eBay کمک کرد و تا سال 1998 که مِگ ویتمن به eBay پیوست به عنوان مدیر eBay فعالیت می‌کرد. او در دوره‌ای بعد از پیر امیدیار بزرگترین سهام‌دار eBay بود.

پس از ای‌بی او به لس‌آنجلس رفت و شرکت فیلمسازی Participant Media را بنیان‌گذاری کرد. وی که حالا یک میلیاردر است، بخشی از ثروت خود را به بنیاد خیریه کار آفرینی Skoll Foundation اختصاص داد. آقای اِسکول یکی از سرمایه‌گذاران در شرکت تسلا است.

۱۱. جاش ریدل، اولین کارمند اینستاگرم

instagrams-first-employee-was-josh-riedel-who-was-instagrams-community-manager-he-left-in-june

ریدل که از کالج Reed فارغ‌التحصیل شده بود، زمانی به اینستاگرم ملحق شد که این استارت‌آپ با نام Burbn شناخته می‌شد و 500,000 دلار از شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz دریافت کرده بود. او چند ماه پیش اینستاگرم را ترک کرد.

۱۲. مارکو آرمنت، اولین کارمند تامبلر

marco-arment-was-tumblrs-first-employee-he-went-on-to-create-a-few-other-startups-including-instapaper

مارکو آرمنت به عنوان اولین کارمند تامبلر در سال 2007 به تیم دیوید کارپ بنیان‌گذار تامبلر پیوست. او مدیر فناوری تامبلر بود و تا سال 2010 در تامبلر مشغول به فعالیت بود. از ایده‌های آرمنت می‌توان به طراحی نرم‌افزار Instapaper اشاره کرد که آن را به بتاورکس فروخت و نرم‌افزار Magazine که آن هم به فروش رفت. در سال 2014 او نرم‌افزار پادکست به نام Overcast را عرضه کرد.

راستی آیا شما بنیان‌گذار یا اولین کارمند یک شرکت هستید؟ شاید روزی تصویر شما هم به این مقاله اضافه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات