شیائومی در سال گذشته میلادی تنها ۱.۸ درصد حاشیه سود داشته است!

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی که حالا به سومین تولیدکننده بزرگ تلفن در دنیا تبدیل شده، سیاستی متفاوت با سایر کمپانی‌های فعال در این حوزه را برگزیده است: فروش زیاد، سود کم، رشد سریع!
تبلیغات

بنا به اسناد کمپانی خصوصی شیائومی، این شرکت که هم‌اکنون رتبه سوم را در بین تولیدکنندگان موبایل در دنیا دارد، طی سال ۲۰۱۳، مبلغی معادل ۵۶ میلیون دلار سود خالص داشته است. این میزان سود نسبت به درآمد این کمپانی چندان زیاد نیست و این موضوع نشان‌دهنده سیاست این کمپانی مبنی بر حاشیه سود عملیاتی پایین، جهت رشد در بازار است.

این اسناد نشان می‌دهند که چطور شیائومی با ارائه محصولاتی با کیفیت قابل قبول و قیمتی بسیار مناسب توانسته تا این حد رشد کند و خود را به یکی از برترین تولیدکنندگان موبایل در دنیا تبدیل کند. فقط در ماه آخر سال گذشته میلادی بوده که کمی این وضعیت رو به رشد، با مشکل مواجه شده که دلیل آن نیز چالش پتنتی شیائومی در هند، بوده است.

شیائومی که توسط سرمایه‌گذاران خصوصی حدودا ۱۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده، مبلغ ۲۶.۶ میلیارد یوان، معادل با ۴.۳ میلیارد دلار درآمد داشته، اما حاشیه سود عملیاتی این کمپانی فقط ۱.۸ درصد بوده است.

سخنگوی شیائومی صحت این اسناد را تایید کرده، ولی مدعی شده که این اسناد شامل همه تجارت این کمپانی چینی نمی‌شود.

برایان ونگ، تحلیل‌گر Forrester research در این باره می‌گوید:

آنها به سرعت ولی با سود کم رشد می‌کنند، حتی اگر ضرر هم می‌دادند جای تعجب نداشت... بازار کنونی آنقدر رقابتی است که فکر نمی‌کنم یک کمپانی بدون سیاست‌هایی برای فروش زیاد، بتواند در آن دوام بیاورد.

شیائومی خودش را یک کمپانی اینترنتی می‌داند که از روش‌های بازاریابی سنتی فراری است و سخت‌افزارهایش را با قیمت پایین به فروش می‌رساند تا بتواند از صنعتی که درآمد اصلی‌اش محسوب می‌شود، یعنی نرم‌افزار و سرویس‌ها، پول درآورد. اما ماندگاری چنین مدل تجاری و این که آیا شیائومی می‌تواند سود پایداری داشته باشد یا نه از جمله مباحث طولانی در دنیای فناوری است که نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد.

همه کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده تلفن هوشمند، از جمله سامسونگ و اپل، در مواجهه با سیاسیتی که شیائومی در پیش گرفته با مشکلاتی در زمینه سوددهی مواجه خواهند شد. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که بخش موبایل سامسونگ حاشیه عملیاتی ۱۸.۷ درصدی طی سال گذشته داشته است؛ این در حالی است که این رقم برای اپل تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ تقریبا ۲۸.۷ درصد بوده است. کمپانی ال‌جی که پس از شیاسومی چهارمین تولیدکننده بزرگ تلفن هوشمند در دنیا محسوب می‌شود، تنها ۰.۵ درصد حاشیه سود عملیاتی داشته است.

ال‌جی در سه‌ماهه سوم سال جاری، وقتی شیائومی ادعا کرد که ۵.۶ درصد از سهم بازار جهان را در اختیار گرفته، موقعیت خود به عنوان سومین تولیدکننده را از دست داد.

 اسناد حاوی این اطلاعات پس از تصاحب ۱.۳ درصد از کمپانی بورس سهام شنژن، توسط شیائومی فاش شد. کمپانی چینی با خریدهای این چنینی سعی بر آن دارد تا یک اکوسیستم از دستگاه‌های متصل به اینترنت بسازد، تا از این طریق بتواند به تجارتی فراتر از تولید تلفن هوشمند برسد.

همچنین در این اسناد مشخص شده که لی جون، مدیر عامل شیائومی ۷۷.۸ درصد از مالکیت این کمپانی که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات