حضور زنان در علوم کامپیوتری همچنان در حال کاهش است

جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
مطالعه 1 دقیقه
به گزارش NPR که مدت زمانی را صرف موضوع حضور زنان در حوزه‌ی علوم کامپیوتر کرده، بر خلاف سایر حوزه‌ها که روز به روز شاهد افزایش حضور بانوان در آن‌ها هستیم، رشته‌ی علوم کامپیوتری بصورت مرتب با کاهش درصد حضور زنان مواجه بوده است.
تبلیغات

 این مساله به وضوح در نمردار فوق قابل مشاهده است. در خصوص این مساله اشاره به یک فاکتور خاص بعنوان دلیل اصلی بسیار مشکل است اما بر اساس این گزارش، کاهش درصد یاد شده با هنگامی که تبلیغات و بازاریابی فروشندگان کامپیوتر بصورت عمده مردان و پسران را هدف قرار داد همزمان شده است. این رویداد که به دهه‌ی 1980 باز می‌گردد بعنوان یکی از دلایل اصلی کاهش توجه قشر مونث به حوزه‌ی علوم کامپیوتر به شمار می‌رود.

در دهه‌ی 90 میلادی، جین مارگولیس طی تحقیقی به مصاحبه با صدها دانشجو و دانش‌آموز علوم کامپیوتر در Carnegie Mellonکه یکی از بهترین برنامه‌های آموزشی کشور ایالات متحده را داشت پرداخت. این محقق در نتیجه‌ی تحقیقات خود به یافته‌ی جالبی دست یافت که بر اساس آن خانواده‌ها با بیشترین احتمال، به خرید کامپیوتر شخصی برای پسران خود می‌پرداختند و این سیستم‌ها را بعنوان وسیله‌ای دخترانه در نظر نمی‌گرفتند. این وضع زمانی که حتی دختران علاقه‌ی ویژه‌ای به این حوزه نشان دادند نیز با تغییر چندانی روبرو نشد.

با توجه به این مساله که وضعیت مشابهی در جامعه‌ی ما نیز حکمفرماست، احتمالا می‌توان به توجیه عدم اقبال دختران به مشاغل مرتبط با سیستم‌های پردازشی پرداخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات