مدیاتک، LinkIt را برای توسعه‌ی اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی معرفی کرد

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
مطالعه 5 دقیقه
اخیرا کمپانی‌های مختلفی چون موتورولا، نست، اپل و فیت‌بیت اقدام به تولید محصولات و فناوری‌هایی در رابطه با اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی کرده‌اند. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده انقلاب بعدی دنیای فناوری در اثر استفاده از گجت‌های پوشیدنی رقم خواهد خورد. مدیاتک نیز برای جا نماندن از قافله، اقدام به راه‌اندازی پروژه‌‌ای با عنوان MediaTek Lab's کرده که گستره‌ی وسیعی از نیاز برای سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای توسعه ی اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی را شامل می‌شود.
تبلیغات

 در سال‌های اخیر کمپانی‌های بسیاری قدم در مسیر تولید گجت‌های پوشیدنی و اینترنت اشیا برداشته‌اند که مدیاتک نیز با پیروی از این موضوع پروژه‌ای خود را با نام MediaTek Lab's کلید زده است. پروژه‌ی مورد نظر از جمله‌ی مواردی است که در آینده‌ی نزدیک بسیار از آن خواهیم شنید.

مدیاتک در نظر دارد تا با راه‌اندازی این پروژه‌ به مرکز نشر اطلاعات و جذب دستاوردهای جدید توسعه‌دهندگان از انواع پروژه‌ها گردد که شامل موارد کوچک و کاربردی تا پروژه‌های تجاری بزرگ می‌شود. با راه‌اندازی این پروژه مدیاتک انواع کیت‌های توسعه‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، مستندات فنی، نمونه‌ی کدهای توسعه یافته را در اختیار علاقمندان و توسعه‌دهندگان قرار داده و همچنین فروم‌هایی را نیز برای مباحثه‌ی توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان راه‌اندازی خواهد کرد. مدیاتک از جمله‌ی کمپانی‌هایی است که بسیار دیرتر از رقبا در سال ۲۰۰۹ وارد صنعت تلفن‌های‌هوشمند شده، اما به‌واسطه‌ی ارائه‌ی محصولاتی با معماری‌های پرطرفدار و همچنین تعیین قیمت‌های رقابتی برای پردازنده‌های خود، محبوبیت زیادی بین تولیدکنندگان کسب کرده است. این کمپانی چینی در پی آن است تا بار دیگر با واکنش سریع‌تر چنین موفقیتی را در حوزه‌ی محصولات مربوط به اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی کسب کند.

وقتی صحبت از سخت‌افزار و تولید محصولات سخت‌افزاری در حوزه‌ی اینترنت اشیا و گجت‌های پوشیدنی می‌کنیم، محصولات مختلفی شامل این امر می‌شوند که در نمودار و جدول زیر به تفصیل در مورد آن‌ها سخن به میان آمده است.

LinkIt 1
LinkIt 2

در نمودار فوق مواردی که ممکن است در یک محصول شاهد آن باشیم تقسیم بندی شده است. برای مثال می‌توان دو گجت پوشیدنی را به برپایه‌ی عملکرد نرم‌افزاری به دو دسته‌ی ضعیف و قدرتمند با قابلیت‌های زیاد تقسیم کرد؛ اما یقیناً می‌توان گجتی را با یک پردازنده‌ی قوی با فرکانس کاری بالا در کنار میکروکنترلری کم‌مصرف تولید کرد. بسیاری از تولیدکنندگان تلفن‌های‌هوشمند و گجت‌های خود را با چنین امکانی عرضه می‌کنند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ادیسون اینتل و همچنین موتو ایکس موتورولا اشاره کرد. اما در مقابل ساخت ابزار‌های هیبریدی پیچیده‌تر بوده و محصولاتی با کارکرد یگانه نیز شانس بیشتری برای موفقیت در بازار دارند.

برای مثال می‌توان به ساعت‌هوشمند پبل و همچنین ترموستات‌های ساخت کمپانی نست اشاره کرد که تنها از یک میکروکنترلر کم‌مصرف بهره می‌برند و موفقیت بسیاری را از آن خود نموده‌اند. مدیاتک نیز دقیقا در پی پیاده‌سازی چنین سیاستی با ارائه‌ی اولین پلتفرم خود در این حوزه به بازار است که LinkIt نام گرفته است. LinkIt در واقع نامی است که مدیاتک برای سیستم عامل مخصوص میکروکنترلرهای خود در نظر گرفته است که به‌همراه تراشه‌ی جدید این کمپانی یعنی Aster یا همان MT2502 عرضه خواهد شد. همچنین استودیوی Seed که شریک سخت‌افزاری مدیاتک است، کیت‌های توسعه‌ی سخت‌افزاری را برای این پلتفرم آماده کرده در حالی که کیت‌های نرم‌افزاری نیز برای توسعه‌ی سفت‌افزار و همچنین انتقال کدهای موجود در پلتفرم Arduino آماده شده‌اند.

LinkIt 3
LinkIt 5

اصلی‌ترین قسمت یا در واقع هسته‌ی اصلی این پلتفرم تراشه‌ی Aster MT2502 است که از یک میکروکنترلر یا MCU، قسمت مدیریت مصرف انرژی یا PMU، حافظه، بلوتوث نسخه‌ی 4 و ماژول دو سیم‌کارته‌ با قابلیت ارتباط با شبکه‌های GSM و GPRS در کانال‌های 850/900/1800/1900 مگاهرتزی تشکیل شده است. ابعاد کلی این تراشه برابر ۵.۴ در ۶.۲ میلی‌متر است. در صورتی که نیاز به داشتن ارتباط GPS/GLONASS/BEIDOU یا WiFi b/g/n باشد، مدیاتک برای هریک ICهای خارجی مناسب را در نظر خواهد گرفت.

LinkIt 4

 توسعه‌دهندگانی که علاقمند به استفاده از این پلتفرم هستند، می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی ۷۹ دلاری بورد سخت‌افزاری توسعه‌ی LinkIt را که ساخت Seed Studio است از آن خود نمایند. این بورد شامل تراشه‌ی Aster MT2502A، MT5931 برای نسخه‌های وای‌-فای و MT3332 برای GPS، کدک‌های صوتی، حافظه‌ی SD و بسیاری از اینترفیس‌های ورودی/خروجی است.

LinkIt 6

مدیاتک برای عرضه‌ی کیت‌های توسعه‌‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوعی، برنامه‌ریزی کرده است تا شاهد عرضه‌ی تراشه‌های تولیدی توسط شرکای سخت‌افزاری و خود مدیاتک باشیم. مدیاتک برای پوشش دادن گجت‌های پوشیدنی و محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا در سطح بالا نیز نسخه‌ی بتای شبیه‌ساز و کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری اندروید را منتشر کرده است.

آیا این کمپانی چینی در این حوزه به موفقیت‌های دست یافته توسط خود در مورد تولید محصولات مخصوص تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها نیز دست خواهد یافت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات