مروری بر مصاحبه اخیر مسئولان اپل در خصوص محصولات جدید و فرهنگ سازمانی این شرکت

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
مطالعه 4 دقیقه
تیم کوک این روزها حال و روز خوشی دارد و هیجان را به خوبی می‌توانستیم از چهره‌اش در طی برگزاری کنفرانس آیفون بخوانیم. حال مدیرعامل اپل در مصاحبه‌ای که با بلومبرگ داشته با شخصیت آرام خود در حال خارج شدن از زیر سایه‌ی بزرگ استیو جابز است.
تبلیغات

 تیم کوک حتی وقتی طی مراسم آیفون 6 خارج از صحنه بود و انجام ارائه را به همکاران خود واگذار می‌کرد نیز با هیجان خاصی اطلاعات ارائه شده را زیر نظر داشت و به آن‌ها افتخار می‌کرد. مصاحبه‌ی بلومبرگ با این مدیرعامل گسترده بوده و مباحث زیادی از جمله آیفون 6، چالش‌های موجود سر راه اپل واچ، و حتی فرهنگ سازمانی این شرکت را در بر می‌گیرد. برای نمونه زمانی که استیو جابز همچنان مسئولیت این کمپانی را بر دوش می‌کشید، شاخه‌ی اجرایی این شرکت با انرژی منفی عصبی بسیاری پر شده بود اما در دوران کوک جریان از قرار دیگری است.

تیم کوک حضور آرام‌تر و جذاب‌تری را تداعی می‌کند؛ البته روحیه‌ای که استیو جابز آن را وارد فرهنگ اپل کرده بود هنوز هم در کوپرتینو وجود دارد. جالب است بدانید که دفتر استیو جابز از سال 2011 تا کنون همچنان دست نخورده بر سر جای خود باقی مانده تا ادای احترام به مدیرعامل قبلی اپل همچنان مشهود باشد. تیم کوک نیز در این خصوص گفته که «دست نخورده گذاشتن این دفتر احساس صحیحی منتقل می‌کرد؛ [هرچه باشد] این دفتر استیو است».

اکنون سه سال از درگذشت استیو جابز گذشته و تیم کوک جای خود را در تاریخچه‌ی اپل باز کرده. تیم اعضای ارشد اپل از جمله ادی کو، اذعان می‌کنند که آن‌ها از کار کردن با تیم کوک بسیار احساس غرور می‌کنند و در ادامه چنین می‌گوید که کوک باید بخاطر تاثیراتی که بر این کمپانی داشته بهتر شناخته شود. طی چند سال گذشته تیم کوک بر ارائه‌ی چند محصول اصلی این شرکت نظارت داشته که این رویه در رویداد خبری اخیر با رونمایی از دو مدل بزرگ‌تر آیفون بعنوان نسل جدید این دستگاه‌ها در کنار ساعت اپل واچ که از اوایل سال آینده میلادی عرضه خواهد شد به اوج خود رسید.

اما احتمالا این رهبری پشت صحنه‌ی تیم کوک است که نقش کلیدی و تاثیرگذاری اصلی را در این جریان بازی کرده است. پس از درگذشت استیو جابز، عده‌ی اندکی شانس هدایت کشتی اپل به سوی موفقیت را برای تیم کوک قائل بودند؛ جریان در آن زمان به شکلی بود که اغلب افراد تصور می‌کردند این کمپانی شدیدا تحت‌الشعاع عدم حضور مردی قرار خواهد گرفت که کنترلی زندان‌وار بر اپل اعمال می‌کرد. اما کوک در این میان موفق شد تیم اجرایی خود را بازآرایی کرده و پس از آنکه اسکات فورستال اخراج شد، مرزهای جدیدی را در نوردد. اکنون ما شاهد چیزهایی نظیر Touch ID ،Apple Pay, و iOS 8 هستیم که بیش از هر زمان دیگری برای توسعه‌دهندگان آزادی عمل فراهم می‌کنند.

پس از طرح مسائلی که به توضیح آن‌ها پرداختیم، جریان مصاحبه به سمت جانی آیو یعنی رهبر بخش طراحی صنعتی اپل کشیده شد و جانی آیو در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص اپل واچ ارائه کرد. طی این مصاحبه اذعان شد که پروژه‌ی اپل واچ درست پس از زمان درگذشت استیو جابز کلید خورده و برای سه سال تحت توسعه بوده است. جانی آیو می‌گوید "این پروژه احتمالا یکی از دشوارترین پروژه‌هایی بوده که بر روی آن‌ها کار کرده‌ام" و در ادامه اذعان کرده که فعالیت‌های مهندسی مورد نیاز برای این ساعت به شدت مشکل بوده است. گفته می‌شود که جانی آیو در هنگام توسعه‌ی اپل واچ با تعدادی از حرفه‌ای‌های حوزه‌ی ساعت به گفتگو پرداخته و حتی خود را در تاریخچه‌ی ساعت‌سازی غوطه‌ور ساخته است.

گفت و شنود صورت گرفته با جانی آیو بسیار روشن‌گر بود و بسیاری از چالش‌های توسعه که بر سر راه اپل واچ قرار داشته را مشخص کرد. به نظر می‌رسد اپل در ساعت خود ابتدا شیوه‌ی زوم دو انگشتی را نیز مد نظر قرار داده بوده اما در نهایت تصمیم گرفته راهکار خود را به پیچ دیجیتال به کار رفته در محصول نهایی تغییر دهد که در ساعت‌های سنتی نیز کاملا شناخته شده است.

جف ویلیامز معاون ارشد بخش عملیاتی اپل در پاسخ به سوالی در مورد اپل واچ می‌گوید که "ما قصد داشتیم بهترین محصول موجود در دنیا را خلق کنیم." ویلیامز در ادامه کنایه‌ای مستقیم به یکی از رقبای این شرکت نیز بیان می‌کند و می‌گوید "یکی از رقبای ما در حال ارائه‌ی چهارمین و پنجمین تلاش خود است اما هنوز هم هیچ کس این محصولات را نمی‌پوشد". و کوک نیز در نهایت در تکمیل صحبت‌های ویلیامز اذعان می‌کند که اپل در نقطه‌ی مقابل ترجیح می‌دهد صبر بیشتری برای توسعه‌ی محصولات خود به خرج دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات