سامسونگ و همکاری با آکیلس به منظور تولید یک هدست واقعیت مجازی

یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
هفته‌ی پیش در خصوص هدست واقعیت مجازی سامسونگ گفتیم. یک وسیله‌ی جانبی که قابلیت تعامل واقعیت مجازی را به گوشی هوشمند پرچمدار بزرگترین سازنده‌ی دنیای موبایل می‌افزاید. این بار جزئیات بسیار بیشتری در این خصوص برای شما داریم. اول از همه باید بدانید که هدست واقعیت مجازی سامسونگ ثمره‌ی همکاری مشترک با Oculus VR است.
تبلیغات

 Oculus VR که چندی پیش توسط فیسبوک تصاحب شد یک استارت‌آپ واقعیت مجازی است که ضمن جمع‌آوری سرمایه‌ی مورد نیاز اولیه‌ی خود از طریق سرمایه‌پذیری جمعی در Kisckstarter، آغازگر موج کنونی محصولات واقعیت مجازی (VR) بود. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا به جزئیات بیشتر در خصوص خود دستگاه و نیز اطلاعات دقیق‌تر در مورد این همکاری بعید بپردازیم.

طی این همکاری، آکیولس عهده‌دار توسعه‌ی بخش نرم‌افزاری این محصول مشترک شده در حالی که خود سامسونگ بخش سخت‌افزار را مدیریت می‌نماید. طی این معامله که یک مبادله‌ی دو سر سود است آکیولس دسترسی زودتر از موعد به کیت توسعه‌ی نرم‌افزار موبایل خود را برای سامسونگ فراهم کرده و در مراحل طراحی رابط کاربری به غول کره‌ای کمک می‌کند و سامسونگ نیز در مقابل، دسترسی زودهنگام به نسل بعدی صفحات OLED خود را برای آکیولس مهیا می‌کند. لازم به ذکر است که آکیولس همچنان به تولید هدست واقعیت مجازی مبتنی بر PC متمرکز بر بازی خود ادامه می‌دهد و درست به همین سبب به نسل جدید صفحات OLED با چگالی پیکسل بالای سامسونگ نیاز دارد.

samsung-oculus-hearts 630px

سامسونگ می‌خواهد در بازار هدست‌های واقعیت مجازی لقب اولین را از آن خود کند اما تمایلی به انجام هزینه‌ها و صرف زمانی که آکیولس و سونی متحمل آن شده‌اند ندارد. Oculus VR قصد دارد هدست واقعیت مجازی با کیفیت بالای خود را مختص مصارف گیمینگ ارائه کند و علاقه‌ای به عجله کردن در کار خود نیز ندارد. پس بنای بر همین بنیان، یک همکاری متقاعد کننده میان دو کمپانی شکل می‌گیرد: سامسونگ نمایشگرهای OLED که آکیولس برای محصول نهایی خود به آن‌ها محتاج است را تولید خواهد کرد؛ و آکیولس هم در مقابل برای جبران، نرم‌افزاری که سامسونگ برای هدست خود لازم دارد را توسعه خواهد داد.

این همکاری با مزایا و معایب خاص خود همراه خواهد بود. از یک سو، سامسونگ یک غول الکترونیک محصولات مصرفی است و سرمایه‌گذاری یک شرکت با این عظمت بر روی بازاریابی و تولید هدست واقعیت مجازی خود بصورت عمده موجب رشد و توسعه‌ی این دستگاه خواهد شد. و از دیگر سو، اگر این محصول چندان خوب از آب در نیامده و بر دل مشتریان اولیه‌ی چنین محصولی ننشیند، به سادگی می‌تواند منجر به خراب شدن جو بازار شود؛ درست همانند آنچه از Virtual Boy شاهد بودیم با این تفاوت که حرکت بزرگ‌تری از سوی سامسونگ می‌تواند در مقیاس بزرگ‌تری مشتریان را در خصوص واقعیت مجازی بعنوان یک وسیله‌ی رابط مناسب نگران سازد.

یک منبع نزدیک به هر دو کمپانی گفته است که سامسونگ در حال استفاده از یک نسخه‌ی ابتدایی از کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری موبایل آکیولس است که بصورت اختصاصی و بعنوان بخشی از قرارداد در اختیار سامسونگ قرار داشته و توسط جان کارمک توسعه یافته است. علاوه بر این گفته شده که صفحه‌نمایش‌های OLED که آکیولس از سامسونگ دریافت می‌کند از رزولوشنی فراتر از 1080p برخوردار بوده و قرار است در برخی گوشی‌های پرچمدار آینده‌ی خود سامسونگ نیز مورد بهره برداری قرار گیرند. همین قسمت موجب عجیب شدن مساله است.

تفاوت‌های سخت‌افزاری

fure

 هدست واقعیت مجازی سامسونگ، بجای استفاده از صفحه‌نمایش اختصاصی خود، بصورت مستقیم از گوشی هوشمند شما بهره خواهد برد. گوشی هوشمند به واسطه‌ی یک پورت که از پیش بر روی آن موجود بوده (فرض کنیم micro-USB) به هدست متصل شده و از آن بعنوان صفحه‌نمایش استفاده می‌شود. خود هدست، به سنسورهای داخلی مجهز است که در حالت حداقلی، شتاب‌سنج یکی از آن‌ها خواهد بود تا هرگونه رهگیری فعالیت‌های حرکتی از دوش پردازنده ی گوشی شما برداشته شود.

افرادی که در این خصوص با آن‌ها صحبت شده است به کیت مذکور دسترسی پیدا کرده و با استفاده از گلکسی اس 4 به کار با هدست واقعیت مجازی سامسونگ پرداخته‌اند. طبق اظهارات آن‌ها تجربه‌ی کاربری بدست آمده به شکل غافلگیرکننده‌ای خوب بوده است. با وجود این مساله پیش‌بینی می‌شود که دستگاهی که به برای مصرف به بازار عرضه خواهد شد از نسخه جدید گلکسی اس 5 یا نسل پس از آن برای اجرا استفاده کند. در هر دو حالت، این هدست برای اجرای عملکرد واقعیت مجازی بهینه‌شده آماده خواهد شد. هدست سامسونگ می‌تواند با استفاده از یک جفت کنترلر بازی یا بعنوان یک رسانه‌ی تکی مورد استفاده قرار گیرد که تنها از طریق حرکت و دستورات صوتی هدایت می‌شود.

پیش از آنکه روی این دستگاه بعنوان چیزی که گوشی شما را به صورت‌تان خواهد چسباند حساب باز کنید لازم به ذکر است که گفته می‌شود مزایای بخصوصی نیز در استفاده از گوشی در این هدست وجود دارد. برای نمونه کاربر قادر خواهد بود از دوربین پشتی گوشی برای مشاهده‌ی آنچه پست هدست در حال رخ دادن است بهره ببرد. بنابراین شما می‌توانید از طریق گوشی، دنیای پیرامون را بصورت یک خوراک ویدئویی مشاهده کنید. این ویژگی علاوه بر اینکه بصورت کلی جالب توجه به نظر می‌رسد، امکان استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی بصورت طولانی مدت را بیشتر به واقعیت نزدیک می‌کند. اگرچه پوشیدگی کامل برای ممکن ساختن کاربردهای واقعیت افزوده بسیار مناسب است اما استفاده از این شیوه، روش مناسبی برای متوقف کردن کاری که در حال انجام آن هستید و نوشیدن اندکی نوشیدنی و اطلاع از محیط اطراف به حساب می‌آید.

علاوه بر این دکمه‌هایی نیز بر روی خود هدست تعبیه شده است. کلیدهای استاندارد اندروید یعنی دکمه‌ی خانه، عقب و اپلیکیشن‌های اخیر در کنار تعدادی عملکرد و کلید دیگر که هنوز نمی‌دانیم کاربرد آن‌ها چیست قرار دارد. البته گفته شده است که هیچ یک از این کلیدها برای فعالیت‌های تعاملی استفاده نمی‌شده که البته ممکن است در محصول نهایی شاهد تغییر این وضع باشیم. در حقیقت تمام این پیش‌نمایش‌ها پتانسیل تغییر دارند اما آنچه گفته می‌شود شرحی است از وضعیت فعلی پروژه‌ی هدست سامسونگ.

نرم‌افزار

-1

(آکیولس ریفت به همراه اتصال لیپ موشن)

کیت توسعه، یک رابط کاربری پایه‌ای را اجرا می‌کند. شما رد یک محیط مجازی سه‌بعدی خالی قرار داشته و با اشیای متفاوتی از طریق تکان دادن و اشاره‌ی سر تعامل برقرار می‌کنید. برای نمونه به منظور انتخاب یک مورد لازم است با سر به آن اشاره کنید. انتظار نداشته باشید که این تعامل‌ها بصورت دقیقا مشابه وارد محصول مصرفی نهایی گردد چرا که گفته می‌شود اشاره انتخاب چندان قاطعی برای نرم افزار نهایی نبوده و کنترل صوتی، لمس (تپ کردن بر روی هدست موجب دریافت بازخورد شتاب سنج شده که می‌تواند بعنوان کلیک در نظر گرفته شود) و استفاده از گیم‌پد خارجی نیز از جمله گزینه‌های ممکن هستند.

در حال حاضر و در این مرحله، رابط کاربری و سیستم‌عامل دستگاه بسیار ابتدایی هستند چراکه کیت توسعه‌ی موبایل آکیولس هنوز بسیار ابتدایی بوده و بر همین اساس نرم‌افزاری که قادر به تولید آن است فاصله‌ی زیادی با محصول نهایی دارد. در خصوص دو دموی مختلف صحبت به میان آمده که هیچ‌یک قابلیت تعامل ندارد:‌ در یکی از آن‌ها شما در کنار ساحل هستید و در دیگری در حال پریدن و سقوط از یک هواپیما (که گفته می‌شود برای تجربه‌ی آن به اعصاب قوی نیاز خواهید داشت!) خواهید بود. منابعی که خود از آزمایش کنندگان دستگاه بوده‌اند اذعان می‌کنند که در هر دو مورد از عملکرد مناسب دستگاه حیرت کرده‌اند.

این هدست یک دستگاه رسانه‌ای نیز هست

در نهایت انتظار افزودن کاربرد پخش فایل‌های چندرسانه‌ای را نیز از این دستگاه داشته باشید. البته این حقیقت که در حال حاضر محتوای واقعیت مجازی بسیار اندکی در دسترس از قابل انکار نیست. به نظر می‌رسد سامسونگ به دستگاه واقعیت مجازی خود بعنوان یک نمایشگر پوشیدنی نیز نگاه می‌کند. گفته می‌شود که تجربه‌ی بازی از موارد اولویت هدست سامسونگ نبوده و تضمینی وجود ندارد که این دستگاه به همراه یک گیم‌پد راهی بازار شود. این موضوع بدین معنی‌ است که اگر چه هدست واقعیت افزوده در ماهیت خود می‌تواند یک دستگاه بازی باشد و حتی بازی‌های واقعیت افزوده برای هدست سامسونگ در حال تولید هستند ولی این کمپانی کره‌ای بازار و کاربرد بسیار وسیع‌تری را نسبت به استفاده کنندگان اولیه‌ی چنین دستگاه‌هایی برای هدست واقعیت مجازی خود در نظر گرفته است.

هر دو کمپانی سامسونگ و آکیولس با اجرای این همکاری در حال به جان خریدن ریسک جالبی هستند و ما در زومیت منتظر دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص خواهیم ماند. لازم به ذکر است که سامسونگ و آکیولس هر دو از ارائه‌ پاسخ و جزئیات رسمی سر باز زده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات