روش‌هایی برای بهبود لینوکس که کاربران باید بدانند

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لینوکس از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۹۹۱، راه درازی را پیموده است؛ اما برای پیشرفت بیشتر، افرادی مانند شما باید به بهبود آن کمک کنند.
تبلیغات

با اینکه لینوکس سیستم‌عاملی فوق‌العاده است، برخی از مشکلات ممکن است استفاده از آن را درمقایسه‌با ویندوز یا macOS کاهش بدهند. توزیع‌های لینوکس پروژه‌های جامعه‌محور هستند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید آن‌ها بهتر باشند، باید انرژی بگذارید و مشارکت کنید.

لینوکس به‌خودی‌خود بهبود نخواهد یافت؛ بلکه این شما هستید که با تلاش‌هایی مانند نوشتن کد یا آزمایش نسخه‌های بتا به بهبود آن کمک خواهید کرد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید به‌منظور کمک به بهبود سیستم‌عامل محبوبتان انجام دهید، در این مقاله، شما را بیشتر با روش‌های بهبود لینوکس شنا خواهیم کرد.

۱. از لینوکس استفاده کنید

اگر در حال مطالعه‌ی این متن هستید، یا درحال‌حاضر از کاربران لینوکس به‌شمار می‌آیید یا قبلاً از لینوکس استفاده می‌کردید و هنوز به آن تجربه‌ی دلنشین فکر می‌کنید. به‌عنوان دوستدار لینوکس، باید بدانید که یکی از راه‌های مفید برای بهبود لینوکس استفاده واقعی از آن است.

با استفاده از سیستم‌‌عامل، از نزدیک قابلیت‌های آن را می‌بینید و تشخیص می‌دهید که کجا به بهبود نیاز دارد. تنها در این‌ صورت است که می‌دانید کدام باگ‌ها را باید برطرف کنید و کدام عناصر رابط کاربری به بهبود و صرف زمان بیشتری نیاز دارند.

۲. آزمایش نسخه بتا لینوکس

اگر شجاع هستید یا دستگاه یدکی دارید، نسخه‌های آینده‌ی لینوکس را نیز می‌توانید روی دستگاه خود آزمایش کنید؛ البته می‌توانید از ماشین مجازی هم استفاده کنید.

برای مثال، اگر از Debian استفاده می‌کنید، از Debian Stable به Debian Testing می‌توانید بروید و تجربه‌ی جدیدی کسب کنید. استفاده از توزیعی مانند Arch Linux به شما امکان می‌دهد تا مشکلات را سریع‌تر شناسایی کنید و گزارش دهید تا از این طریق به بهبود لینوکس کمک کنید.

۳. گزارش باگ‌ها

گزراش باگ در لینوکس

اگر در توزیع لینوکس یا برنامه‌ای منبع‌باز با مشکلی مواجه شدید، فقط در فروم‌ها یا رسانه‌های اجتماعی درباره‌ی آن گله نکنید؛ بلکه خودتان دست‌ به‌ کار شوید و از مکانیسم گزارش باگ استفاده کنید؛ مکانیزمی که توسعه‌دهندگان ارائه کرده‌اند تا به آن‌ها درباره اتفاقات در حال وقوع گزارش دهید.

اکثر پروژه‌های منبع‌باز بزرگ، از‌جمله توزیع‌های لینوکس، از ابزار ردیابی اشکال بهره می‌برند که برای پیگیری پیشرفت باگ‌ها استفاده می‌شوند. این یکی از وجوه تفاوت لینوکس در‌مقایسه‌با سیستم‌های اختصاصی این است که لینوکس نقص‌های خود را پنهان نمی‌کند.

۴. کمک به سایر کاربران لینوکس

شاید اولین‌بار که از لینوکس استفاده کردید، به‌یاد بیاورید. اگر چیزی برایتان گیج‌کننده به‌نظر می‌رسید، چه می‌کردید؟ در این‌ صورت، برای دریافت کمک به کجا می‌رفتید؟ سؤال‌هایتان را کجا مطرح می کردید و چطور به راه‌حل می‌رسیدید؟

یکی از ویژگی‌های عالی لینوکس تعداد فراوان فروم‌هایی است که درمقایسه‌با سایر سیستم‌عامل‌های دیگر پیدا خواهید کرد. به‌همین‌دلیل، طرفداران دوآتشه‌ی تکنولوژی لینوکس را دوست دارند.

پشتیبانی مردمی و کاربر‌به‌کاربر افرادی که از لینوکس استفاده می‌کنند، موضوعی است که همیشه وجود داشته است؛ بنابراین، فراموش نکنید که شما هم باید به این فروم‌ها بپیوندید و به دیگر افراد نیازمند کمک یاری برسانید.

۵. کمک مالی به توزیع‌های لینوکس

کمک مالی به لینوکس

اگرچه لینوکس رایگان است، توسعه آن به زمان و هزینه نیاز دارد. لینوکس و نرم‌افزارهای منبع‌باز به روش‌های مختلفی تأمین مالی می‌شوند. برخی از نرم‌افزارها حاصل پروژه‌های تحقیقاتی هستند و بودجه توسعه‌شان را دانشگاه‌ها تأمین می‌کنند.

سایر شرکت‌ها نیز از توسعه‌ی منبع‌باز حمایت می‌کنند. Canonical شرکت توسعه‌دهنده‌ی Ubuntu و Red Hat است که Red Hat Enterprise Linux را نیز توسعه می‌دهد. این شرکت مثال خوبی دراین‌باره است.

با‌این‌حال، بسیاری از توزیع‌های لینوکس و سایر پروژه‌های منبع‌باز را کاربرانی مانند شما تأمین مالی می‌کنند. اگر واقعاً به لینوکس اهمیت می‌دهید، چرا برای بهبود لینوکس نباید کمی هزینه کنید؟

برای شروع بسیاری از پروژه‌ها صفحات اهدایی دارند که می‌توانید مستقیماً در آن‌ها مشارکت کنید. برخی هم صفحات تجاری دارند که در آن می‌توانید چیزی بخرید تا عشقتان را به پروژه‌ی خاصی نشان دهید.

۶. مشارکت در توزیع‌های لینوکس

لینوکس این روزها حرفه‌ای‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما هنوز تا حد زیادی به مشارکت‌های داوطلبانه متکی است. هسته‌ی لینوکس و توزیع‌ها و سایر پروژه‌های منبع‌باز، جواهرات درخشانِ جنبشِ نرم‌افزارِ باز و رایگان هستند.

اگر می‌دانید چگونه کدنویسی کنید، بخشی از تلاش خود را می‌توانید به توزیع دلخواهتان یا پروژه‌ای دیگر اهدا کنید. حتی صفحات راهنما یا ویکی مرتبط را می‌توانید بهبود ببخشید.

اگر هم مهارت‌های گرافیکی و هنری دارید، در طراحی گرافیک پروژه‌ای می‌توانید مشارکت کنید یا داوطلب شوید تا وب‌سایت آن‌ها را ایجاد کنید. همچنین، اگر مهارت‌های دیگری دارید که ممکن است به آن‌ها نیاز باشد، بهتر است داوطلب شوید.

سوالات متداول زومیت

  • چگونه می‌توان به بهبود لینوکس کمک کرد؟

    روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ ازجمله:

    استفاده از لینوکس

    گزارش باگ‌ها

    استفاده از نسخه‌های بتای

    کمک به کاربران و فعالیت در فرو‌م‌ها

    کمک مالی

    مشارکت در توزیع‌های لینوکس

  • چگونه می‌توان به لینوکس کمک مالی کرد؟

    برای شروع بسیاری از پروژه‌ها صفحات اهدایی دارند که می‌توانید مستقیماً در آن‌ها مشارکت کنید و مبلغی بپردازید. برخی هم صفحات تجاری دارند که در آن می‌توانید چیزی بخرید تا عشقتان را به پروژه خاصی نشان دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات