فضای سبز شهری چگونه بر درمان افسردگی تأثیر می‌گذارد

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کاشت درخت در مناطق شهری با سلامت روانی افراد آن منطقه به‌ویژه افراد محروم از نظر اجتماعی اقتصادی، رابطه‌ی مستقیم دارد.
تبلیغات

می‌توان فهرست بلندی از مزایای کاشت درخت در مناطق شهری تهیه کرد. براساس پژوهشی جدید روی ۹۷۵۱ نفر از اهالی لایپزیگ آلمان، پیشگیری از افسردگی یکی از مزایای درخت‌کاری شهری است. پژوهشگرها در این راستا به‌جای خودگزارش، از نسخه‌های ضد افسردگی برای سنجش سلامت روانی جوامع استفاده کردند و سپس این آمار را با تعداد درختان در هر منطقه تطبیق دادند. براساس گزارش، هرچه تعداد شاخ و برگ درختان در مقیاس ۱۰۰ متر بیشتر باشد، احتمال استفاده از داروهای ضد افسردگی کاهش می‌یابد. این یافته به‌ویژه برای برنامه‌ریزان شهری، متخصصان سلامت و دولت‌ها بسیار مفید است.

رابطه‌ی کاهش مصرف داروی ضد افسردگی با درخت‌های شهری به‌ویژه در گروه‌های محروم از نظر اجتماعی اقتصادی بارز است. براساس یافته‌ها، درخت‌کاری شهری می‌تواند راهی ساده و مقرون‌‎به‌صرفه برای افزایش سلامت روحی باشد و به بسته شدن شکاف‌های نابرابری سلامتی در جوامع کمک کند. به گفته‌ی ملیسا مارسل از دانشگاه دی مونتفورت بریتانیا:

براساس یافته‌ها، درخت‌های شهری (در مقیاس کوچک و قابل دسترسی از فضای شهری) می‌توانند به بستن شکاف نابرابری‌های سلامتی بین گروه‌های اقتصادی مختلف کمک کنند. درختکاری نسبتا ساده است و می‌توان بدون نیاز به تلاش زیاد برنامه‌ریزی، تعداد درختان را افزایش داد.

علاوه بر گروه‌های محروم اجتماعی، معیار درخت‌های خیابانی در بررسی معیارهای ریسک افسردگی مثل اشتغال، جنسیت، سن و وزن هم دارای اهمیت معنادار و نشان‌دهنده‌ی تأثیر طبیعت بر زندگی افرادی است که در معرض خطر افسردگی قرار دارند و نیاز به کمک دارند.

طبق یافته‌ها، صد متر اطراف هر شخص، معیاری حیاتی است. اگر تعداد درخت‌ها در مساحتی بالاتر زیادی باشد لزوما تأثیری بر نرخ مصرف داروی افسردگی ندارد. از طرفی نوع درخت اهمیت چندانی ندارد. این بررسی دارای محدودیت‌هایی است؛ برای مثال تمام افراد افسرده داروی ضد افسردگی مصرف نمی‌کنند و ممکن است معیارهای دیگری هم بر سلامت روان آن‌ها تأثیر بگذارند؛ بااین‌حال آمار نشان می‌دهد درخت‌کاری در محیط اطراف برای بهبود وضعیت روحی افراد در زندگی روزمره کافی است. به گفته‌ی دیانا باولر، بوم‌شناس جمعیتی مرکز پژوهش‌های تنوع زیستی آلمان (iDiv):

اغلب راهبردهای برنامه‌ریزی فضای سبز شهری براساس بازدیدهای هدفمند به منظور سرگرمی هستند. طبق پژوهش‌های ما، محیط طبیعی و سبز در اطراف خانه از جمله تنوع زیستی که بیرون از پنجره یا هنگام پیاده‌روی یا رانندگی در مسیر محل کار، مدرسه یا خرید می‌بینید برای سلامت روحی مفید است. این یافته به‌ویژه در طول قرنطینه‌ی دنیاگیری کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است.

پژوهشگرها در رابطه با افزودن تجربه‌ی ناخودآگاه طبیعی به زندگی روزمره برای کمک به مبارزه با مشکلات سلامت روحی و مشکلات ناشی از دنیاگیری جهانی کرونا اشاره کرده‌اند. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که پژوهش‌های آینده به انواع دیگر فضای سبز و تأثیر آن‌ها بر ریسک افسردگی در محیط و همچنین بررسی انواع دیگر درخت‌ها بپردازند که بر خوشحالی و رضایت شهروندان تأثیر می‌گذارند. تمام موارد فوق در کنار مزایای دیگر درختان قرار می‌گیرند. می‌دانیم درختان برای حفظ هوای پاک شهری و کاهش سطوح استرس و همچنین جذب کربن‌ دی‌اکسید هوا و بهبود تنوع زیستی مفید هستند. به‌گفته‌یآلیتا بان، پژوهشگر خدمات اکوسیستمی در iDiv:

اضافه شدن درخت‌های خیابانی در مناطق مسکونی شهری یکی از راه‌حل‌های طبیعی است که نه‌تنها بر بهبود سلامت روان تأثیر می‌گذارد بلکه برای حل مشکل تغییرات اقلیمی و حفظ تنوع زیستی هم مفید است.

این پژوهش در Scientific Reports منتشر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات