یک کارآفرین قبل از فروش کسب و کار چه کارهایی باید انجام دهد
کارشناسان معتقدند در دههی آینده میزان فروش کسبوکارها در تاریخ بیسابقه خواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید برای به دست آوردن پول نقد، استارتاپ یا کسبوکار نوپای خود را بفروشید یا به دنبال سرمایهگذاری هستید، بهتر است خودتان را آماده کنید. کارآفرینانی که تجربهی کافی در فروش شرکت نداشته باشند نمیتوانند از این موقعیت به نفع خودشان استفاده کنند. در ادامهی این مقالهی زومیت به معرفی راههایی میپردازیم که آمادگی کارآفرینان را برای فروش کسبوکار بالا میبرند.
۱- پایان را در ذهنتان تجسم کنید
مانند هر کار دیگری، اگر نقشهی از پیش تعیینشدهای داشته باشید در این کار نیز راحتتر میتوانید به موفقیت برسید. پس قبل از هر کاری با اعضای تیم و سایر مدیران شرکت مشورت کنید و مشتریها و بازار را شناسایی کنید.
۲- روی نقشهی رشد تمرکز کنید
یکی از مهمترین کارهایی که پیش از ارزشگذاری باید انجام شود این است که ببینید این شغل چه میزان درآمدی کسب خواهد کرد. میزان رشد شرکت در آینده و درآمدی که در سه تا پنج سال آینده خواهد داشت باید برای قیمتگذاری در نظر گرفته شوند.
۳- از مشاوران کمک بگیرید
قبل از اینکه دیر شود با یک فرد باتجربه و آگاه در این مورد صحبت کنید و تمام قوانین فروش کسبوکار و مسائل حقوقی را از او بپرسید. انجام این کارها زمانی که وارد فرآیند فروش شوید هزینههای بیشتری خواهند داشت.
۴- بازار خود را بشناسید
خودتان را جای خریدار بگذارید و ببینید میزان درآمدی که شرکت دارد، مشتریها و حتی تیم کاری و مدیریتی میتوانند نظر مثبت خریدار را جلب کنند یا خیر. سرمایهگذارهای بانکی معمولا ارزیابی خوبی در مورد موقعیت کسبوکار ارائه میکنند و مشاورهی خوبی میدهند.
۵- ارزشها را ارزیابی کنید
متغیرهایی که دارای ارزش اقتصادی هستند شناسایی کنید. از سؤالهایی که معمولا سرمایهگذارها میپرسند سرنخ بگیرید و نقشهی استراتژیک خود را بر اساس آن طراحی کنید. اگر هنوز چنین نقشهای ندارید بهتر است برای تهیهی آن عجله کنید.
۶- بدهیهای مالیاتی را کاهش دهید
بسیاری از صاحبان کسبوکار پرداخت مالیات و بدهیهای خود را تا زمان فروش عقب میاندازند و درنتیجه هنگام فروش مجبور میشوند هزینهی اضافهای بابت جریمه پرداخت کنند.
۷- به فکر جانشین باشید
قبل از ترک شرکت، به فکر افرادی باشید که در طول مسیر به شما کمک کردهاند و از طریق فروختن سهام، ارتباط آنها را با شرکت حفظ کنید.
۸- کارها را تقسیم کنید
برای اینکه روند ارزشگذاری راحتتر شود، این کار را بهطور مجزا برای هر بخش انجام دهید. بهعنوان مثال ارزشگذاری بخش مربوط به تکنولوژی و بخش مربوط به امور مالی باید بهصورت جداگانه در نظر گرفته شوند.
۹- هیئت مدیره بسازید
مدیران با تجربهای که به امور شرکت آشنایی داشته باشند در حکم طلا هستند و ارزش شرکت را بالا میبرند. پس روی این موضوع کار کنید و تیم کاری خوبی برای شرکت استخدام کنید.
۱۰- هزینههایی که تا به حال انجام دادهاید حساب کنید
بسیاری از کارآفرینان از ثروت شخصی خود برای راهاندازی کسبوکار استفاده میکنند. اگر با چند نفر شریک هستید این موارد را هنگام تقسیم درآمد در نظر بگیرید.
۱۱- برای کار آینده برنامهریزی کنید
همانطور که هر کسبوکاری دارای نقشهی استراتژیک است، زندگی شخصی هم باید چنین نقشهای داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه کسبوکار فعلی خود را بفروشید، ببینید با پولی که به دست میآورید دوست دارید درآینده روی چه کاری سرمایهگذار انجام دهید.
نظرات