قانون‌گذاران آمریکایی اپل را به سوءاستفاده از قوانین حریم خصوصی متهم کردند

یک‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا، اپل را به سوءاستفاده از حریم خصوصی به‌عنوان سپری برای رفتار غیررقابتی متهم و از شرکت بازجویی کرده‌اند.
تبلیغات

اخیرا اپل به‌دلایل مختلفی ازجمله غیبت در جلسه‌ی کنگره‌ای ‌با موضوع «صنعت فناوری و چین» و نقض قانون ضدتراست به‌واسطه‌ی انحصارگرایی در تعمیرات دستگاه‌های تولیدی خود، با انتقادات قانون‌گذاران کنگره‌ی ایالات متحده رو‌به‌رو بوده است. پیش‌تر کمیته‌ی قضایی وابسته به کنگره، اجبار مشتریان اپل به تعمیر محصولات این شرکت فقط در تعمیرگاه‌های مجاز آن را انحصارطلبی و مغایر با قوانین رقابتی دانسته بود. همچنین، اهالی کوپرتینو با سرباززدن از حضور در جلسه‌ی کمیته‌ی قضایی کنگره درباره‌ی چین، به‌همراه نماینده‌ی شرکت تیک‌تاک (سازنده‌ی نرم‌افزار اشتراک ویدئو تیک‌تاک) صندلی شهود را خالی گذاشتند. حال نیز براساس گزارش روزنامه‌ی واشنگتن‌پست، شرکت مذکور متهم شده از تمرکز خود روی حریم خصوصی کاربران به‌عنوان پوششی برای رفتارهای ضدرقابتی استفاده کرده‌ و در‌این‌باره، بازجویی شده است.

Apple

چنین مسئله‌ای را دیوید سیسیلین٬ عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت رودآیلند و رئیس کمیته‌ی فرعیِ قضایی مجلس، ارائه کرده و توضیح داده است نگران استفاده از حریم خصوصی به‌عنوان سپری برای رفتار ضدرقابتی است. این قانون‌گذار درادامه این‌گونه بیان کرده که قانون قدرتمند برای حفظ حریم خصوصی در ایالات متحده این معنی را می‌دهد که شرکت‌هایی مانند اپل، لزومی برای تنظیم قوانین حریم خصوصی برای خودشان ندارند. این قانون‌گذار که به‌عنوان رئیس کمیته‌ی فرعی قضایی فعالیت می‌کند، گفته است:

به‌طور فزاینده‌ای نگران استفاده از قوانین حریم خصوصی، به‌عنوان سپری برای رفتار ضدرقابتی هستم. ریسک رو‌به‌رشدی وجود دارد که باتوجه‌به فقدان قانون حریم خصوصی قدرتمند در ایالات متحده، پلتفرم‌ها با قراردادن انگشتشان روی کفه‌ی ترازو به‌نفع خود [بهره‌برداری غیرمنصفانه از شرایط موجود به‌نفع خودشان]، قوانینشان را به‌عنوان مرجعی رسمی و اختصاصی برای [سایر] تنطیم‌کنندگان به‌کار بگیرند.

نگرانی سیسیلین ناشی از تغییراتی است که کوپرتیونیتی‌ها روی سرویس موقعیت‌یابی در نسخه‌ی ۱۳ از سیستم‌عامل iOS اعمال کرده‌اند. اپل اساسا دسترسی‌های اپلیکیشن‌های شخص ثالث به موقعیت مکانی کاربر را کاهش داده و اطلاعات بیشتری درباره‌ی زمان استفاده از موقعیت مکانی کاربر به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌ها به کاربرانِ یادشده می‌دهد. اکنون قانون‌گذاران نگران این موضوع هستند که خود اپل به داده‌های مکانی یادشده در حالی دسترسی دارند که سایر رقبا از آن محروم‌اند.

apple air tag

نمونه‌ای خاص برای این ادعا، اپلیکیشن و تگِ Tile است. تگ‌های ردیابی مذکور درست زمانی عرضه می‌شوند که اپل در حال آماده‌شدن برای ارائه‌ی فناوری خود با نام AirTag است. در گزارش روزنامه‌ی واشنگتن‌پست، توضیح داده شده که اپلیکیشن Tile برای ردیابی موقعیت مکانیِ تگ‌های مرتبط، به درخواست مجوز از کاربران نیاز دارد؛ درنتیجه توانایی پیداکردن موارد آفلاین را نخواهد داشت. سخن‌گوی شرکت اپل، ترودی مولر، در بیانیه‌ای گفته این شرکت در حال همکاری با توسعه‌دهندگانی است که تحت‌تأثیر سیاست جدید خدمات مکان‎‌یابی اپل بوده‌اند. او معتقد است:

فروشگاه نرم‌افزاری اپ‌استور را در حالی ایجاد کردیم که دو هدف در ذهن داشتیم: ۱. مکان امن و مطمئنی برای مشتریانی باشد که به‌دنبال یافتن و دانلودکردنِ نرم‌افزارها هستند؛ ۲. فرصت تجاری بزرگی برای تمامی توسعه‌دهندگان باشد. ما به‌صورت مستمر با توسعه‌دهندگان همکاری و از دیدگاه‌های آن‌ها درباره‌ی چگونگی کمک به محافظت از حریم شخصی کاربران استفاده می‌کنیم و در‌عین‌حال ابزارهایی فراهم می‌کنیم که توسعه‌دهندگان برای ایجاد بهترین تجربه در اپلیکیشن‌ها به آن‌ها نیاز دارند.

بااین‌حال، واشنگتن‌پست گزارش می‌دهد قانون‌گذاران برای گفت‌و‌گو درباره‌ی این نگرانی‌ها با شرکای اپل دیدار کرده‌اند. درادامه‌ی گزارش این روزنامه آمده است:

به گفته‌‌ی افراد آگاه از محتوای جلسه، قانون‌گذاران مجلس برای بحث درباره‌ی نگرانی‌های خود، با برخی از شرکای اپل دیدار کرده‎‌اند. افراد مذکور گفته‌اند یکی از موضوعات موردبحث، عملکرد اپل برای ایجاد تغییرات در قوانینی است که با عنوان حفظ حریم خصوصی روی اکوسیستم فروشگاه نرم‌افزاری اپ‌استور حاکم است و درعین‌حال دست رقبا را بسته نگه داشته‌اند.

اپل در‌حال‌حاضر درزمینه‌ی سرویس اپل‌موزیک و فروشگاه نرم‌افزاری اپ‌استور و مواردی دیگر، با قوانین مختلف ضدتراست در جهان دست‌به‌گریبان است. گزارش اخیر روزنامه‌ی واشنگتن‌پست جزئیات جدیدی از نگرانی‌های موجود درباره‌ی ویژگی‌های جدید حریم خصوصی در سرویس مکان‌یابی اپل را فاش می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات