اوبر برای افزایش امنیت، صدای داخل خودروهای خود را ضبط می‌کند

پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
اوبر به‌زودی صدای داخل خودروها را برای امنیت راننده و مسافر ضبط می‌کند. البته صدای ضبط‌شده توسط راننده و مسافر، قابل دسترسی نخواهد بود.
تبلیغات

اوبر قابلیتی را به سرویس خود اضافه می‌کند تا صدای داخل خودروهای هر سفر را در ایالات متحده ضبط کند. رویکرد جدید، با هدف حفظ امنیت مسافر و راننده اتخاذ می‌شود. واشنگتن پست با دسترسی به واحد ارتباطات اوبر این خبر را منتشر کرد که بعدا از سوی روابط‌عمومی شرکت، تأیید شد. البته طرح مذکور ابتدا در مکزیک و برزیل به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا زمان پیاده‌سازی نهایی آن در آمریکا مشخص شود.

راننده‌های اوبر با فعال کردن بخشی از اپلیکیشن اختصاصی خود، قابلیت ضبط همه‌ی سفرها را خواهند داشت. مسافران نیز قابلیتی مشابه در اپلیکیشن خود دریافت می‌کنند که البته سازوکار و چگونگی فعال شدن آن مشخص نیست. به‌هرحال هیچ‌یک از آن‌ها شروع ضبط صوتی سفر را متوجه نمی‌شوند. البته در زمان فعال‌ شدن قابلیت برای راننده‌ها و مسافران، اعلانی در اپلیکیشن اوبر به آن‌ها ارسال می‌شود. به‌علاوه دسترسی به میکروفون نیز باید از سوی آن‌ها به اپلیکیشن داده شود.فایل‌های ضبط‌شده درصورت اعلام مشکل امنیتی از سوی مسافر به سیستم پشتیبانی مشتری اوبر، توسط راننده در اختیار شرکت قرار می‌گیرند. به‌علاوه فایل‌ها تا مدنی در سرورها ذخیره می‌شوند، چون احتمال دارد که یک مسافر، مشکل سفر خود را چند روز بعد اعلام کند.

فایل‌های صوتی ضبط‌شده از سفرهای اوبر، به‌صورت رمزنگاری‌شده نگه‌داری می‌شوند و راننده‌ها و مسافران دسترسی و توانایی پخش آن‌ها را ندارند. البته رویترز در بررسی راه‌اندازی اولیه‌ی سرویس در مکزیک و برزیل، احتمال دسترسی مقام‌های قانونی به فایل‌های صوتی را ممکن می‌داند؛ درواقع درصورت تقاضای مقام‌ها از شرکت، شاید فایل‌ها برای بررسی‌های امنیتی، در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

قابلیت جدید اوبر احتمالا چالش‌های حریم خصوصی متعدد داشته باشد. بسیاری از ایالت‌های آمریکا قوانینی برای ممنوعیت ضبط صدا بدون توافق هردوطرف حاضر، وضع و اجرا کرده‌اند. با افزایش تعداد مسافرها در هر سفر، چالش کسب رضایت پیچیده‌تر هم خواهد شد. به‌هرحال اوبر می‌گوید برای رفع این چالش‌ها، به بررسی و تحقیقات ادامه می‌دهد.

uber

اوبر تاکنون تحت انتقادها و چالش‌های متعددی در ارتباط با امنیت مسافران بوده است. چالش‌های تجاوز جنسی بیش از همه اوبر را در ارتباط با امنیت مسافران، تحت فشار قرار می‌دهد. CNN سال گذشته گزارش داد که ۱۰۳ راننده‌ی اوبر به سوءاستفاده‌ی جنسی متهم شدند که ۳۱ نفر از آن‌ها درنهایت محکوم شدند. اوبر از آن زمان تلاش می‌کند تا امنیت را در اپلیکیشن خود افزایش دهد. به‌عنوان نمونه‌ای از راهکارها می‌توان به امکان برقراری تماس اورژانسی (۹۱۱ در آمریکا) اشاره کرد که در در خود اپلیکیشن ممکن می‌شود. به‌علاوه راننده‌ها هم در اپلیکیشن اختصاصی خود امکان گزارش مشکلات امنیتی را دارند. اوبر سال گذشته اعلام کرد که گزارشی شفاف را در ارتباط با سوءاستفاده‌های جنسی صورت‌گرفته در سفرها منتشر می‌کند که البته هنوز خبری از گزارش در رسانه‌ها نیست.

سوءاستفاده‌ی جنسی، علاوه بر سفرها، در داخل اوبر هم تاریخچه‌ی قابل‌توجهی دارد. سوزان فاولر از مهندسان سابق شرکت بود که گزارشی از فعالیت‌های مذکور منتشر کرد. بررسی‌های انجام‌شده پس از آن گزارش، منجر به اخراج ۲۰ کارمند اوبر شد. آن‌ها قبلا برنامه‌هایی برای بررسی الزامی به اتهام‌های جنسی در شرکت داشتند که البته سال گذشته به پایان رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات