ابطال کارت سوخت خودروهای ۲۵ ساله و موتورسیکلت‌های ۱۰ ساله

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس مصوبه‌ی هیئت‌وزیران، کارت سوخت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال به بالا و موتورسیکلت‌های با عمر ۱۰ سال به بالا ابطال شد و این گروه از خودروها باید از سهمیه‌ی آزاد بنزین استفاده کنند.
تبلیغات

در روزهای گذشته و پس از آنکه دولت در ۲۴ آبان با اصلاح قیمت بنزین نظام سهمیه‌بندی را بار دیگر برقرار کرد، برخی از شهروندان از ابطال کارت سوخت خودرو یا موتورسیکلت خود ابراز تعجب و گلایه می‌کردند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد براساس آیین‌نامه‌ی مصوب هیئت‌دولت، نه‌تنها کارت سوخت خودروهای دارای شرایط فرسودگی باطل می‌شود؛ بلکه پلیس موظف است از رفت‌وآمد این خودروها جلوگیری کند.

براساس این آیین‌نامه، خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی (سواری و ون) با عمر ۱۰ سال، مینی‌بوس و میدل‌باس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون‌شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برون‌شهری با عمر ۱۵ سال، کامیون و کشنده با عمر ۲۵ سال، وانت با عمر ۱۵ سال، موتورسیکلت با عمر ۱۰ سال و سایر وسایل نقلیه با عمر ۲۵ سال به‌عنوان خودروی فرسوده و ازرده‌خارج محسوب می‌شوند.

کرایه تاکسی

براساس این تصمیم که از سال ۱۳۸۸ تاکنون جاری است، تمام وسایل نقلیه‌ی مشمول این قانون امکان برخورداری از کارت سوخت ندارند و باید از سهمیه‌ی آزاد بنزین استفاده کنند. برهمین‌اساس، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کارت سوخت خودروهایی را ابطال که فرسوده تلقی می‌شوند و بدیهی است درصورت هرگونه تغییر در این تصمیم، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به پیروی و ارائه‌ی خدمات مطابق با تصمیم دولت موظف خواهد بود. 

همچنین، با اعلام خبر افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، برخی معلمان که محل تدریس آن‌ها در مناطق روستایی و عشایری است، با مشکلات مختلفی مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد چاره‌اندیشی برای وضعیت این معلمان یا اختصاص حق ایاب‌و‌ذهاب می‌تواند به‌عنوان ضرورت مطرح شود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، درباره‌ی اختصاص سهمیه‌ی ویژه‌ی بنزین به معلمانی که محل خدمت آن‌ها در روستاها یا مناطق عشایری است، اظهار‌ کرد:

به وزیر آموزش‌وپرورش مأموریت داده‌ایم تا در هر موردی که این وزارتخانه به اختصاص سهمیه‌ی بنزین نیاز دارد، درخواست خود را اعلام کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات