احتمال رفع مشکل اینترنت در آینده نزدیک [به‌روزرسانی]

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد با توجه به دستگیری عناصر اصلی اغتشاشات، اگر آرامش همین‌گونه باشد در آینده‌ی خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.
تبلیغات

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه‌ی جلسه امروز هیئت وزرا درباره‌ی زمان وصل شدن اینترنت اعلام کرد، اگر آرامش همین‌گونه باشد در آینده‌‌ی خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که قطع دسترسی به اینترنت به تشخیص کدام نهاد بوده است، اظهار کرد:

در شورای امنیت کشور تصمیمات مشخصی برای امنیت کشور اتخاذ شده و در جایی هم مجبور شدند تصمیم قطع دسترسی به اینترنت را بگیرند. ان‌شاءالله اگر آرامش همین‌گونه باشد در آینده‌ی خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد، باتوجه به دستگیری عناصر اصلی اغتشاشات، احتمالا در چند روز آینده مجددا اینترنت وصل خواهد شد. وی گفت:

در تمام دنیا امنیت موضوع اصلی و مهم محسوب می‌شود و تأمین آن وظیفه‌ی قطعی نظام است، لذا وقتی احساس شود ابزاری عامل اغتشاش و ناامنی است و امنیت را مخل می‌کند باید تا زمان تأمین امنیت استفاده از آن ابزار را محدود کرد. تصمیم قطع اینترنت هم در شورای امنیت کشور گرفته شده که این شورا متشکل از مسئولان امنیتی، نظامی و انتظامی است.

وی در مورد علت قطع شدن اینترنت توضیح داد:

اغتشاشاگران از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. وقتی تعدادی از عناصر اغتشاشگر دستگیر شده‌اند از آن‌ها پرسیده شده که چطور تمام نقاط تهران را بلد بودند یا اینکه وقتی از شهرستانی به کرج آمدند چطور از تمامی نقاط کرج اطلاع داشتند. پاسخ این بوده که آن‌ها اطلاعاتشان را از اینترنت و نقشه‌های در دست‌شان برای رفت‌و‌آمد می‌گرفتند. براساس گزارش رسیده از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و امنیتی و قوه‌ی قضاییه این عناصر اقداماتشان را از طریق اینترنت پیش می‌بردند به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا اینترنت قطع شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری حمله‌ی داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) گفت:

آن زمان ارتباط از طریق خطوط تلفن همراه بود، اما در اغتشاشات اخیر هماهنگی‌ها از طریق اینترنت و نه خطوط موبایل صورت می‌گرفت، لذا تصمیم گرفته شد خطوط تلفن قطع نشده و اینترنت از کار بیفتد. به‌دنبال این تصمیم و با قطع شدن اینترنت این عناصر گیر افتادند چون آن‌ها امکان تماس با یکدیگر را نداشتند دلیل هم این است که مکالمات موبایل قابلیت شنود دارد و وقتی کارشان را انجام دهند شنود می‌شود. بعضی از سران آن‌ها دستگیر شدند که تعداد زیادی از آن‌ها از منافقان، داعشی‌ها و گروه‌ها و عناصری بودند که در کردستان عراق سازماندهی شده و به داخل کشور می‌آمدند. عده‌ای را هم آمریکایی‌ها از سوریه به شمال عراق برده و از آنجا در طی هفته‌های گذشته زمینی به ایران آمدند. افرادی که متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اظهارنظرهایشان آن‌ها را تقویت و دلگرم می‌کردند. صحبت‌هایی که تحت عنوان مردم و زبان کسانی مطرح می‌شود که شهید دادند.

این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال وصل شدن اینترنت، اظهار کرد:

باتوجه به اینکه مشکلات حل شده و تقریبا فروکش کرده و عناصر اصلی دستگیر شدند و همچنین مردم برای تأمین امنیت‌شان به میدان آمدند ان‌شاءالله مجددا اینترنت تا چند روز آینده وصل خواهد شد.

به‌روزرسانی: یک عضو شورای امنیت کشور تأکید کرد که برقراری مجدد اینترنت نیازمند یک تصمیم جمعی است و با توجه به گزارشات از وضعیت ثبات در کشور در این زمینه به زودی تصمیم گیری خواهد شد. محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در این باره گفت:

بحث امنیت در اولویت کشور قرار دارد و از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. اگر لازم باشد باید همه چیز فدا شود تا مردم در فضایی امن زندگی کنند. نباید اجازه داد تا هیچ چیزی مخل آرامش مردم در زندگی روزمره‌ی آنان شود. در جلسه‌ی شورای امنیت کشور تصمیم بر قطعی اینترنت گرفته شد. البته در این زمینه رتبه‌بندی انجام شده و شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که با اینترنت سر و کار دارند، برای دسترسی به اینترنت در اولویت هستند.

وی در ادامه اضافه کرد:

زمانی اینترنت به طور سراسری برقرار می‌شود که آرامش به کشور بازگردد؛ شبکه‌ی ملی اطلاعات داخلی نیز اکنون برقرار است و بخشی از اپلیکیشن‌ها نظیر اسنپ با آن به کار خود ادامه می‌دهند. تصمیم قطع اینترنت یک تصمیم جمعی بود و تصمیم‌گیری برای برقراری مجدد آن نیز به تصمیم جمع و وضعیت کشور باز می‌گردد. قطعا به زودی با توجه به گزارش‌های واصله از نقاط مختلف در شورای امنیت در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات