بررسی گلکسی A70 سامسونگ

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 21 دقیقه
گلکسی A70 در کنار گلکسی A50 محبوب‌ترین اعضای سری A در بازار کشورمان هستند که در ادامه با نقاط ضعف، قوت و بازار هدف آن آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

سامسونگ سال گذشته میلادی را با تکیه بر جایگاه نخست عرضه‌کننده‌ی گوشی در جهان به پایان رساند اما خطر واگذاری بازار گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی به رقبای چینی، غول کره‌ای را مجبور به تغییر سیاست و دمیدن یک روح تازه در محصولاتش کرد؛ از ابتدای سال ۲۰۱۹ این شرکت طیف وسیعی از محصولات میان‌رده و اقتصادی را از سری A روانه‌ی بازار کرده است.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

گلکسی A10، سامسونگ A30 و A20 گوشی‌های اقتصادی‌تر و گلکسی A40، گوشی A50، A60 و A70 نیز میان‌رده‌های نیمه‌ی اول کره‌ای‌ها بودند؛ فارغ از گلکسی A80 به‌عنوان یک میان‌رده‌ی گران‌قیمت، سامسونگ با تکیه بر فاکتور قیمت و برند خود بار دیگر به روزهای اوج در بازار میان‌رده‌‌ها نزدیک می‌شود. فاکتورهایی چون نمایشگر OLED دیگر برگ برنده‌ی محصولات سامسونگ نیستند و شرکت‌های دیگر همچون شیائومی به شکل وسیعی در میان‌رده‌های خود ب‌ سراغ چنین نمایشگرهایی رفته‌اند.

گلکسی A70، گوشی محبوب این‌ روزهای بازار کشورمان به تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۷۵ و یک نمایشگر بزرگ مجهز شده اما فرمول کلی طراحی و مولفه‌های دخیل در آن تغییر محسوسی نسبت به گلکسی A50 نکرده است. نقاط ضعف این گوشی چه هستند؟ آیا این گوشی ارزش خرید بالاتری نسبت به برادر ارزان‌تر خود دارد؟ با بررسی زومیت از گلکسی A70 همراه باشید.

گوشی سامسونگ گلکسی A70 سامسونگ توسط فروشگاه برتر دیجیتال برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. برای اطلاع از بهترین قیمت گوشی‌ سامسونگ و مقایسه‌ی محصولات محبوبی همچون گلکسی A30، گلکسی A50 و A80 می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. پیش از شروع مطالعه‌ی بررسی دعوت می‌کنیم جعبه‌گشایی گلکسی A70 را مشاهده کنید:

طراحی

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، سامسونگ از همان فرمول طراحی آشنای دیگر اعضای سری A به‌خصوص A50 در گلکسی A70 بهره گرفته است. قاب پشتی دستگاه از جنس 3D Glasstic (نامی که سامسونگ برای آن انتخاب کرده است) ساخته شده است؛ این ترکیب ماهیتی پلاستیکی دارد اما ظاهر فریبنده‌ی آن شیشه را در ذهن تداعی می‌کند. بافت براق قاب پشتی، هاله‌ای از رنگ‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است؛ قاب دستگاه حس پلاستیک را به شما القا نمی‌کند و کیفیت مناسبی دارد اما به دلیل فقدان لایه‌ی محافظ باید مراقب خش‌‌افتادن آن باشید.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

گلکسی A70 یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های ساخته شده توسط سامسونگ تا به امروز است؛ از این رو نباید انتظار یک گوشی خوش‌دست را از آن داشته باشید. خوشبختانه به دلیل استفاده از پلاستیک در ساخت دستگاه، وزن آن تنها ۱۸۳ گرم است که برای یک گوشی ۶.۷ اینچی رقم مناسبی محسوب می‌شود. ضخامت ۸ میلی‌متری نیز برای یک محصولی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مناسب و قابل قبول است. گلکسی A70 در بین لغزنده‌ترین گوشی‌هایی که بررسی کرده‌ایم قرار نمی‌گیرد و ترکیب فریم پلاستیکی و انحنای قاب پشتی اصلی‌ترین علت این موضوع است. خوشبختانه سامسونگ چه در پرچمداران و چه در میان‌رده‌های امسال خود بیرون‌زدگی ماژول دوربین را به حداقل رسانده است و گلکسی A70 نیز دوربینی تقریبا هم‌سطح با قاب ارائه می‌دهد.

سامسونگ برخلاف پرچمدارانش از گوریلا گلس ۵ در گلکسی A70 استفاده نکرده و به نسخه‌ی سوم اکتفا کرده است که می‌توان از آن به‌عنوان یک نکته‌ی منفی یاد کرد. بریدگی U شکل بالای گلکسی A70 میزبان دوربین سلفی گوشی است و خبری از چراغ اعلان در جلوی دستگاه نیست؛ حاشیه‌های پایین دستگاه معقول و کمتر از A50 شده‌اند که نسبت نمایشگر به بدنه را به ۸۶ درصد رسانده است. در مورد کیفیت ساخت حقیقت آن است که گلکسی A70 در بین بهترین‌های بازار میان‌رده‌ها قرار نمی‌گیرد.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70
گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70
گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70
گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

مشاهده‌ی جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در کنار درگاه USB نوع C برای بسیاری از کاربران خوشحال‌کننده است. نکته‌ی مثبت دیگر در گلکسی ای ۷۰ تعبیه‌ی ۳ جایگاه مجزا برای دو سیم‌کارت و حافظه‌ی MicroSD دستگاه است که عملا نگرانی کاربر از کمبود حافظه را از بین می‌برد. در بحث کلیدها نیز دست کاربر به دلیل ابعاد بزرگ گوشی تنها قادر به فشردن کلید پاور است و برای کلید‌های تغییر حجم صدا نیازمند استفاده از دست دوم خواهید بود.

نوبت به حسگر اثر انگشت می‌رسد که پیش از این نقدهایی به عملکرد آن در A50 داشتیم؛ حسگر اثر انگشت اپتیکال گلکسی 70 چندان قابل اتکا‌تر از A50 عمل نمی‌کند و سرعت آن هنوز هم پایین‌تر از رقبای چینی است. خوشبختانه برای استفاده از حسگر نیازی به روشن کردن نمایشگر نیست و تنها کافی است که انگشت خود را در منطقه‌ی تعریف‌شده قرار دهید. با دستان خیس شانسی برای بازکردن قفل گوشی نخواهید داشت اما وجود محافظ روی نمایشگر چالش جدی ایجاد نخواهد کرد. 

نمایشگر و اسپیکر

گلکسی A70 به یک نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع Super AMOLED مجهز شده است که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در محصولات این شرکت کره‌ای محسوب می‌شود. این نمایشگر کشیده با نسبت ۲۰ به ۹ خود نزدیک به ۸۶ درصد جلوی گوشی را به خود اختصاص داده و بریدگی قطره‌ای در بالای آن خودنمایی می‌کند. در بحث رزولوشن طبق انتظار با پنلی FHD+ (۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) رو‌به‌رو هستیم که تراکم ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می‌آورد؛ این رقم برای یک میان‌رده مناسب و استفاده از نمایشگر با تراکم بالاتر در این بازه‌ی قیمتی فاقد توجیه اقتصادی است. تصاویر در نمایشگر شارپ به‌نظر می‌رسند و آیکون‌ها، اجزای رابط کاربری و تصاویر مشکلی از بابت دیده‌شدن مرز پیکسل‌ها ندارند.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

خبری از پشتیبانی HDR در گلکسی A70 نیست بااین‌حال تماشای ویدئو در این نمایشگر بزرگ با رنگ‌های زنده و مشکلی عمیق آن تجربه‌ی لذت‌بخشی محسوب می‌شود. در نگاه نخست به نمایشگر، روشنایی کمتر آن نسبت به برخی از محصولات دیگر سامسونگ مشخص است؛ روشنایی پنل در حالت تنظیم دستی ۵۸۰ نیت و در حالت خودکار به ۶۷۰ نیت می‌رسد که ارقام مناسبی محسوب می‌شوند. به لطف پنل OLED و رنگ مشکی آن کنتراست بی‌نهایت را شاهد هستیم.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

گلکسی A70

۲.۳

۰

۵۸۰

۰

۶۷۰

۵.۶ (Vivid)

۳.۸ (Natural)

ردمی نوت ۸ پرو

۰.۷۵

۳.۸

۳۸۵

۵.۱

۵۳۰

۱۰۳

۵.۹

۴.۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴.۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵.۹

۱.۸ (Standard)

شیائومی می ای ۳

۴.۳۷

۰

۵۳۰

۰

۵۳۰

۴.۴

۴.۴

شیائومی ردمی 7

۱.۳۵

۲.۵۵

۲۶۵

۲.۵۵

۲۶۵

۱۰۴

۵.۵

۴.۳ (Standard)

شیائومی ردمی 7A

۰.۶

۲.۹۷

۲۶۰

۲.۹۷

۲۶۰

۸۷.۵

۵.۳

۱.۹ (Standard)

شیائومی Mi 9T

۲.۹

۰

۷۲۰

۰

۹۴۰

۴.۹

۱.۶ (Standard)

گلکسی A80

۲.۶۵

۰

۶۶۰

۰

۹۷۰

۵.۳

۳.۱ (Natural Mode)

Mi 9 SE

۲.۱

۰

۶۴۲

۰

۱۰۰۸

۴.۸

۱.۹ (Standard)

گلکسی A50

۲.۳

۰

۶۶۰

۰

۸۲۰

۵

۲.۴ (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

۲.۴

۰

۶۳۰

-

-

۵.۷

۲.۹ (Video)

گلکسی M20

۲.۸

۳.۶۵

۳۲۸

-

-

۸۹.۹

۵.۶

۵.۶

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱.۲

۳.۷

۳۲۰

۳.۷

۳۲۰

۸۶.۵

۵.۸

۱.۴ (Normal)

پی ۳۰ لایت

۰.۶

۴

۳۰۵

۴

۳۰۵

۷۶

۵

۲.۴ (Normal)

نوکیا X7

۵.۸

۳.۴

۴۳۰

۴.۴۶

۵۳۰

۱۲۵

۱.۶

۵.۴ (Dynamic)

نوا ۳

۰.۷۵

۲.۷

۳۵۰

۲.۹۵

۳۲۵

۱۳۰

۸.۵

۴.۸ (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌ دست آورده است.

سامسونگ A70 در فضای باز و روشنایی طبیعی کاملا قابل استفاده است اما از این نظر گزینه‌های بهتری نیز در بازار میان‌رده‌ها یافت می‌‌شود. روشنایی حداقل نیز در محدوده‌ی قابل‌قبول زیر ۳ نیت است؛ اما همچنان کره‌‌ای‌ها از PWM به‌جای DC Dimming بهره گرفته‌اند که امیدواریم سامسونگ در آینده به‌مانند برخی شرکت‌های رقیب به‌سراغ چنین سیستم‌ کنترل روشنایی برود. سامسونگ در سال اخیر تصمیم به ساده‌تر کردن بخش تنظیمات نمایشگر گرفت؛ از این رو در اکثر گوشی‌های این شرکت تنها شاهد دو حالت تصویر زیر هستیم:

  • Vivid: متناست با فضای رنگی گسترده، رنگ‌‌های زنده و دارای اسلایدر تغییر دمای رنگ
  • Natural: متناسب با فضای رنگی sRGB، رنگ‌های طبیعی و دقت بالاتر در ارائه‌ی رنگ

همان‌طور که از ارقام به‌دست آمده در تست‌ها مشخص است، گلکسی A70 از فضای رنگی گسترده پشتیبانی می‌کند؛ حالت Vivid پوشش ۹۶.۶ درصدی DCI P3 و حالت Natural پوشش ۹۵.۳ درصدی sRGB را ارائه می‌دهند. رنگ سفید در هر دو حالت اندکی به سردی گرایش دارد اما این میزان از بسیاری از محصولات هم‌رده کمتر است. خطای رنگ نمایشگر در مجموع رضایت‌بخش است اما به هیچ وجه در بین بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد؛ خطای رنگ ۳.۸ برای حالت Natural و ۵.۶ برای حالت Vivid در تست‌های زومیت به‌دست آمده است.

پوشش فضای رنگی DCI P3 در گلکسی A70 - حالت Natural
پوشش فضای رنگی sRGB در گلکسی A70 - حالت Natural
خطای رنگی در فضای sRGB برای گلکسی A70 - حالت Natural
خطای رنگی در فضای DCI P3 برای گلکسی A70 - حالت Vivid

تک اسپیکر دستگاه همانند گلکسی A50 از نظر حجم صدا عملکرد خوبی دارد اما کیفیت صدای خروجی به‌خصوص در حجم صدای بالا هنوز مناسب نیست؛ صداهای بم همچون بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سطحی هستند. هدفون‌های همراه گوشی دوست‌داران موسیقی را راضی نخواهد کرد؛ ازاین‌رو و با وجود جک ۳.۵ میلی‌متری، توصیه می‌کنیم از هدفون‌های بهتری استفاده کنید. در پایان این بخش که دالبی‌اتموس (تنها در استفاده از هدفون‌) و UHQ upscaler تفاوت محسوسی در صدای خروجی ایجاد نمی‌کنند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

سامسونگ با One UI روح تازه‌ای به رابط کاربری گوشی‌های خود داد و بلاخره «رابط کاربری» را از فهرست نقاط ضعف گوشی‌هایش حذف کرد. شاید هنوز هم One UI سریع‌ترین و بهینه‌ترین رابط در بین گوشی‌های اندرویدی نباشد اما قدمی بزرگ در راستای بهبود تجربه‌ی کاربری توسط کره‌ای‌ها محسوب می‌شود. در این رابط کاربری دیگر خبری از پیچیدگی‌های پیشین نیست و مولفه‌های طراحی به‌گونه‌ای کنار هم چیده شده‌اند که به‌سادگی در دسترس باشند.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

تیره‌ کردن محیط رابط کاربری، دسترسی ساده به اعلان‌ها، Game Launcher برای بهینه کردن گوشی برای بازی، امکان تغییر پوسته و دسترسی سریع به فهرست اپلیکیشن‌ها تنها بخشی از امکانات One UI محسوب می‌شود. از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های آن ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

دوربین

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و نیازهای کاربران، عکاسی با موبایل در چند سال اخیر وارد فاز جدیدی شده است؛ اضافه‌شدن حالت عکاسی شب، اضافه‌شدن دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو و پیشرفت پردازش‌های تصویر راه خود را به میان‌رده‌ها نیز باز کرده‌اند؛ اما آیا گلکسی A70 دوربین قابل‌دفاعی در رده‌ی قیمتی خود دارد؟ گلکسی A70 همانند گلکسی A50 با سه دوربین واید، اولتراواید و یک حسگر تشخیص عمق روانه‌ی بازار شده است.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

حسگر ۳۲ مگاپیکسلی ایزوسل S5KGD1 سامسونگ و لنز ۲۶ میلی‌متری واید آن وظیفه‌ی اصلی ثبت عکس و ویدئو را برعهده دارد. حسگر ۸ مگاپیکسلی و یک لنز ۱۲ میلی‌متری اولتراواید با فوکوس ثابت نیز وظیفه‌ی ثبت تصاویری با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه را برعهده دارند. متاسفانه سامسونگ به استفاده از دوربین تله‌فوتو در گوشی‌های میان‌رده‌اش اعتقادی ندارد و از این نظر یک پله پایین‌تر از رقبای چینی قرار می‌گیرد. کره‌ای‌ها برای تشخیص عمق و استفاده از حالت Live Focus از حسگری ۵ مگاپیکسل بهره گرفته‌اند؛ این حسگر قادر به ثبت تصویر نیست.

در بحث دوربین سلفی نیز کره‌‌ای‌ها از یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.0 بهره گرفته‌اند که به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت می‌کند؛ البته با فعال کردن 3:4H تصاویری ۲۰ مگاپیکسلی ثبت می‌شود. دوربین اصلی نیز به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ و در صورت فعال کردن حالت مذکور تصاویر ۳۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. خوشبختانه دوربین اصلی در بحث فیلم‌برداری ویدئوهایی با رزولوشن 4K و با نرخ ۳۰ فریم ثانیه ضبط می‌کند؛ دوربین سلفی نیز حداکثر رزولوشن 1080P با ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را برای فیلم‌برداری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امکان فیلم‌برداری 1080P توسط دوربین اولتراواید نیز وجود دارد اما نباید چندان روی جزئیات آن حساب باز کنید.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

سامسونگ فعال‌سازی HDR را به تنظیمات دوربین برده است و دسترسی به آن از صفحه‌ی اصلی امکان‌پذیر نیست؛ اما جابجایی راحت بین حالت‌های عکاسی و فیلم‌برداری و چینش آیکون‌ها در این بخش را یک نکته مثبت می‌دانیم. قابلیت «Scene Optimizer» به‌صورت پیش‌فرض در حالت «Photo» فعال است اما در عمل تفاوت ملموسی در عکس‌های گرفته‌شده ایجاد نمی‌کند. گلکسی A70 دو حالت فیلم‌برداری «SlowMotion» و «Super Slow-Mo» را نیز برای علاقه‌مندان به ویدئو‌های صحنه آهسته درنظر گرفته است. در بحث نرم‌افزار تفاوتی بین گوشی‌های سری A سامسونگ وجود ندارد؛ حالت Live Focus برای ایجاد جلوه بوکه، حالت Night برای عکاسی شب و دیگر حالت‌های مرسوم در رابط کاربری دوربین به چشم می‌خورند.

بررسی کیفیت تصاویر گرفته شده را با دوربین اصلی و در روز آغاز می‌کنیم. هنوز مشکل سافت بودن بافت‌ها در تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی‌های سری A وجود دارد و A70 نیز این قضیه مستثنی نیست؛ با اینکه شاهد بهبود این مسئله نسبت به گلکسی A50 هستیم ولی هنوز برخی رقبای هم‌رده‌ عملکرد بهتری در بحث جزئیات دارند. تصویر ۳۲ مگاپیکسلی چیزی فراتر از تصاویر پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسی از نظر جزئیات نمی‌دهند. گوشی‌های سامسونگ در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در گستره‌ی دینامیکی داشته‌اند و خوشبختانه گلکسی A70 نیز چه در بحث کنتراست و چه گستره‌ی دینامیکی عملکرد خوبی دارد. خبری از رنگ‌های اغراق‌شده در تصاویر نیست و همین مسئله به طبیعی‌ بودن آن‌ها کمک زیادی کرده است.

عکس واید در برابر اولتراواید 

ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اولتراواید
اولتراواید
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
واید

عکس‌های دوربین اولتراواید نیز جزئیات چندان بالایی ندارند اما عموما کسی انتظار زیادی از یک عکس عریض آن‌ هم با رزولوشن ۸ مگاپیکسل ندارد؛ ویژگی‌های مثبت تصاویر دوربین اصلی یعنی گستره‌ی دینامیکی (یک پله پایین‌تر از دوربین اصلی) و رنگ‌ها در دوربین اولتراواید نیز تکرار می‌شود. عکس‌های سلفی از نظر جزئیات رضایت‌بخش هستند بااین‌حال نمی‌توان دوربین سلفی A70 را در رده‌ی برخی رقبا دانست. خوشبختانه رنگ‌ها اصالت و طراوت خود را در تصاویر سلفی حفظ می‌کنند و گستره‌ی دینامیکی خوبی را شاهد هستیم. به‌سراغ Live Focus می‌رویم؛ پیاده‌سازی جلوه بوکه در تصاویر دوربین اصلی به‌خوبی انجام می‌شود و در سوژه‌ی انسانی و نبود نور بسیار شدید گوشی به‌خوبی مرزها را تشخیص می‌دهد. دوربین سلفی در بحث جداسازی سوژه از پس‌زمینه ضعیف‌تر عمل می‌کند اما همچنان عکس‌های پرتره‌ی سلفی قابل‌قبول هستند.

حالت Photo در برابر حالت Night

ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و فعال بودن حالت Night
Night
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و فعال بودن حالت Photo
Photo

گلکسی A70 برای عکاسی بهتر در فضاهای کم‌نور به حالت Night مجهز شده که تنها در زمان استفاده از دوربین اصلی در دسترس است؛ به همین دلیل عکس‌های اولتراواید گرفته شده در شب، تاریک‌تر و کم‌جزئیات‌تر از آن هستند که بتوان از آن‌ها استفاده کرد. عکس‌‌های گرفته شده با دوربین اصلی نیز در شب جزئیات بالایی ندارند و حتی حالت Night کمک زیادی به بیرون‌کشیدن جزئیات از دل تاریکی نمی‌کند. در بازار میان‌رده‌ها گزینه‌های بهتری از نظر کیفیت بافت، رنگ و کنترل نویز وجود دارد. 

گالری نمونه‌عکس‌های گلکسی ای ۷۰

ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین سلفی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و حالت لایو فوکوس
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و فعال بودن Night
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اولتراواید
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اولتراواید
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و حالت Night غیر فعال
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و حالت Night غیر فعال
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و حالت Night فعال
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی
ثبت شده با گلکسی A70 سامسونگ - دوربین اصلی و حالت Night غیر فعال

بازده و عملکرد

در شرایطی که گلکسی A50‌ از پردازنده‌ی اختصاصی سامسونگ موسوم به اگزینوس ۹۶۱۰ با هسته‌های قدیمی کورتکس A73 و A53 بهره می‌برد، میان‌رده‌ی غول‌پیکر گلکسی A70 پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۷۵ با هسته‌های پردازشی توانمندتر و بهینه‌تری مبتنی بر کورتکس A76 و A55 را در بطن خود دارد. پردازنده‌ی میان‌رده‌ی کوالکام برمبنای لیتوگرافی ۱۱ نانومتری تولید می‌شود و براساس ادعای شرکت سازنده، عملکرد پردازشی آن در حالت کلی حدود ۲۰ درصد بهتر از نسل قبلی است.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

اسنپدراگون ۶۷۵ از ۸ هسته‌ی پردازشی نیمه‌سفارشی‌شده در قالب دو کلاستر ۲ هسته‌ای و ۶ هسته‌ای به‌ترتیب با هسته‌های ۲.۰ گیگاهرتزی Kryo 460 Gold و ۱.۷ گیگاهرتزی Kryo 460 Silver به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی بهره می‌برد و ماژول آدرنو ۶۱۲ را به‌عنوان واحد پردازش گرافیکی به‌کار می‌‌گیرد. گلکسی A70 به‌لطف این پردازنده از گلکسی A70 توانمندتر و اندکی ضعیف‌تر از گلکسی A80 با پردازنده‌ی گیمینگ اسنپدراگون ۷۳۰جی است. شما می‌توانید سایر جزئیات مربوط به مشخصات فنی اسنپدراگون ۶۷۵ را در جدول زیر مشاهده کنید:

پردازنده‌ی گلکسی A70 در برابر گلکسی A50 و A80

پارامترها / پردازنده

اسنپدراگون ۶۷۵

اسنپدراگون ۷۳۰جی

اکسینوس ۹۶۱۰

CPU

۲ هسته‌ی مبتنی بر A76 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی مبتنی بر A76 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

GPU

آدرنو ۶۱۲

آدرنو ۶۱۸

Mali G72 MP3

حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی

LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۳.۹۱ گیگابایت‌برثانیه

۲ کانال ۱۶ بیتی

LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۴.۹ گیگابایت‌برثانیه

LPDDR4X

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

eMMC 5.1 و UFS 2.1

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

اسپکترا 250L از نوع ۱۴ بیتی

اسپکترا ۳۵۰ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

۲۴ مگاپیکسل تکی یا ۱۶ +‌۱۶ مگاپیکسل

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

مودم

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

کوالکام AI Engine

کوالکام AI Engine نسل چهارم

--

فرایند ساخت

۱۱ نانومتری

۸ نانومتری

۱۰ نانومتری FinFET

گلکسی ای ۷۰ در دو نسخه با رم ۶ یا ۸ گیگابایتی به‌همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی به‌فروش می‌رسد و به‌لطف درگاه اختصاصی برای کارت حافظه‌ی microSD، می‌توان تا سقف یک ترابایت آن را ارتقا داد. ما نسخه‌ی ۶ گیگابایتی گلکسی ای ۷۰ را برای بررسی در اختیار داریم که فضایی کافی برای چندوظیفگی مناسب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در جدول زیر سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی آمده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A70

۵۰۳.۳۲

۱۹۳.۰۲

۱۳۱.۰۷

۲۲.۱

شیائومی می ای ۳

۵۰۶.۸۱

۱۹۱.۰۴

۱۲۶.۴۸

۱۰۳.۲۴

شیائومی Mi 9T

۴۸۷.۸۱

۱۸۹.۹۴

۱۲۷.۸۶

۹۶.۳۱

گلکسی A80

۴۹۷.۱۱

۱۹۱.۹۲

۱۱۴.۹۴

۲۱.۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵.۲۷

۱۸۴.۶۴

۱۱۸.۳

۲۶.۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴.۸

۱۹۲.۵۵

۱۰۳.۵۲

۱۸.۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰.۳۵

۱۰۱.۴۶

۶۴.۸۹

۶۱.۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹.۹۷

۱۴۳.۶

۶۷.۷۷

۴۵.۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷.۵

۱۵۹.۸

۴۴.۱۵

۷۸.۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴.۵۱

۲۱۶.۱۹

۶۵.۷۳

۴۹.۰۳

نوکیا X7

۲۹۱.۰

۲۰۸.۳۵

۸۴.۲۱

۱۷.۰۶

نوا ۳

۸۷۹.۸۳

۱۷۶.۵۳

۱۵۰.۵۳

۱۵۷.۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

حال با اجرای بنچمارک‌های انتوتو و PCMark (با محوریت عملکرد کلی)، گیک‌بنچ (با محوریت عملکرد پردازنده‌ی مرکزی) و 3DMark در کنار GFXBench (با محوریت عملکرد واحد پردازش گرافیکی)، ذهنیت اولیه‌ای از سطح کارایی گلکسی A70 به‌دست می‌آوریم.   

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 7

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 5

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier

Manhattan 3.1 

Car Chase

T-Rex

Unlimited

(Onscreen / Offscreen (FPS

گلکسی A70

۱۹۹۶۸۲

۲۴۵۲۰

۱۱۱۸

۷۳۳۷

۶۷۳۴

۵۰۷

۱۶۰۶

Failed

۱۳

۱۵

۶.۹

۸.۱

۳۷

۴۱

شیائومی می ای ۳

۱۳۵۰۹۱

۲۳۶۶۰

۱۱۳۲

۶۶۲۶

۶۱۶۲

--

Failed

۲۶

۱۳

۱۳

۷.۲

۵۲

۳۶

ردمی نوت ۷

۱۴۰۶۹۵

۲۶۲۵۷

۱۴۱۰

۶۳۴۱

۵۹۰۱

--

۷

۸

۱۳

۱۵

۷.۷

۹.۱

۴۴

۵۰

شیائومی Mi 9T

۲۱۳۵۹۳

۳۲۷۵۴

۲۳۳۸

۷۵۰۸

۷۲۰۴

--

۱۳

۱۶

۲۳

۲۷

۱۳

۱۶

۵۸

۷۷

گلکسی A80

۲۰۶۱۵۴

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

--

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

شیائومی Mi 9 SE

۱۷۹۱۹۱

۳۱۶۵۳

۲۲۰۹

۶۸۷۵

۶۴۷۰

--

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

گلکسی A50

۱۴۴۸۴۸

۱۶۵۲۰

۱۳۴۹

۵۸۳۹

۵۲۶۹

--

۷.۹

۹.۷

۱۳

۱۴

۸.۳

۹.۱

۳۷

۴۱

گلکسی M30

۱۰۶۴۰۰

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

--

۴.۳

۴.۸

۴.۳

۴.۹

۷

۷.۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

۱۰۶۵۴۵

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

--

۲.۳

۲.۶

۲.۴

۲.۶

۳.۸

۴.۳

۱۲

۱۴

هواوی پی ۳۰ لایت

(Performance)

۱۴۰۳۱۶

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

--

۵.۰

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳۷

۳۵

هواوی پی ۳۰ لایت

۱۳۱۰۸۵

۱۷۰۹۷

۸۱۷

۵۹۷۳

۵۷۲۳

--

۴.۹

۵.۷

۱۳

۱۴

۶.۹

۷.۷

۳

۵

۳۴

نوکیا X7

۱۷۰۳۲۹

۲۸۸۶۰

۱۸۳۵

۶۶۳۱

۶۳۶۴

--

۱۲

۱۳

۲۲

۲۳

۱۲

۱۳

۵۷

۶۶

نوا ۳

۱۹۸۳۸۲

۳۰۹۲۴

۲۷۹۷

۷۳۷۵

۷۸۲۹

--

۱۵

۲۱

۳۱

۳۲

۱۹

۲۱

۶۰

۱۲۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مطابق انتظار گلکسی ای ۷۰ به‌خصوص در زمینه‌ی پردازش گرافیکی، عرصه‌ی رقابت را به میان‌رده‌های قدرتمندی همچون می ۹‌تی و گلکسی ای ۸۰ می‌بازد و در دسته‌ی دستگاه‌هایی نظیر ردمی نوت ۷ و می ای ۳ قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، بنچمارک اتکاپذیر PCMark نشان می‌دهد که گلکسی ای ۷۰ در کاربری‌های روزمره و غیرگیمینگ می‌تواند در زمره‌ی بهترین محصولات میان‌رده قرار گیرد و البته در عمل نیز چنین است؛ ترکیب اسنپدراگون ۶۷۵ و رم ۶ گیگابایتی در میان‌رده‌ی کره‌ای‌ها تجربه‌ای مناسب را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد.

باتری

میان‌رده‌های اخیر سامسونگ در زمینه‌ی شارژدهی عملکرد شگفت‌انگیزی داشته‌اند. حال‌ به‌نظر می‌رسد که گلکسی ای ۷۰ نیز با باتری حجیم ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی، نمایشگر Full HD و پردازنده‌ی ۱۱ نانومتری خود، از الگوی یادشده پیروی خواهد کرد. براساس ادعای سامسونگ، میان‌رده‌ی آن‌ها می‌تواند تا ۲۴ ساعت پخش فیلم، کاربر را همراهی کند؛ اما این ادعا تا چه اندازه با واقعیت همخوانی دارد؟ برای یافتن پاسخ سوالمان، آزمون‌های متداول زومیت را روی گلکسی ای ۷۰ اجرا می‌کنیم.

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

ابتدا روشنایی نمایشگر گلکسی ای ۷۰ را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهیم و کلیه‌‌ی اتصالات بی‌سیم گوشی به‌همراه خروجی صدای آن را قطع می‌کنیم. در شرایط یادشده، گلکسی ای ۷۰ ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را به‌مدت ۱۶ ساعت و ۴۰ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کرد؛ نتیجه‌ای که گلکسی ای ۷۰ را در ردیف بهترین دستگاه‌های میان‌رده قرار می‌دهد.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد طولانی‌مدت

(فریم)

درصد افت عملکرد

دمای بیشینه

(درجه‌ی سلسیوس)

دقیقه:ساعت

گلکسی ای ۷۰

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۰

۴۴۹.۱

۶۳۴.۳

۲۴.۶

۳۵.۷

۱۰:۵۷

شیائومی می ای ۳

۶.۰۱ اینچ

۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۵:۲۵

۳۷۸.۶

۱۵۵۶

۵

۳۹

۱۲:۴۰

شیائومی Mi 9T

۶.۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۳۶۸.۹

۱۲۴۹

۱۱

۴۰

۱۲:۳۷

گلکسی A80

۶.۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷.۵

۱۲۸۹

--

--

۸:۲۵

شیائومی Mi 9 SE

۵.۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳.۷

۱۰۳۰

۳۰

۴۲

۸:۳۶

گلکسی A50

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳.۲

۴۶۸.۹

--

--

۱۱:۲۳

گلکسی M30

۶.۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷.۶

--

--

۱۳:۵۳

گلکسی M20

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳.۲

--

--

۱۱:۰۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶.۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱.۲

۵۵۴.۸

۱۸.۴

۴۱

۷:۵۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶.۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱.۰۶

۳۱۰

۵۵۸.۹

۴۴

۴۱

۷:۳۷

نوکیا X7

۶.۱۸ اینچ

۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۱:۰۶

۳۶۵.۶

۱۳۵۰

۰.۱

۳۸.۷

۸:۳۱

نوا ۳

۶.۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۵۰

۱۱:۴۰

Failed

Failed

--

--

۹:۲۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آزمون PCMark با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، مشاهده‌ی اسناد یا ویرایش عکس تحت روشنایی ۲۰۰ نمایشگر، در حقیقت معیاری استاندارد برای میزان روشن‌ماندن صفحه‌نمایش (SoT) به‌حساب می‌آید. گلکسی ای ۷۰ با ثبت زمان ۱۰ ساعت و ۵۷ دقیقه در این آزمون نشان می‌دهد که در کاربری‌های نیمه‌سنگین و روزمره می‌تواند تا ۲ روز نیز همراه کاربر باشد. براساس نتایج آزمون ۳۰ مرحله‌ای GFXBench، گلکسی ای ۷۰ پس از مرحله‌ی بیستم، افتی ۲۴.۶ درصدی تجربه می‌کند و دمای آن نیز به حدود ۳۶ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد؛ اما شارژدهی گلکسی ای ۷۰ در آزمون باتری GPUمحور GFXBench بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

گلکسی ای ۷۰ از شارژ سریع با استاندارد USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند و کره‌ای‌ها همراه آن، شارژری ۲۵ واتی را در اختیار کاربر قرار می‌‌دهند. میان‌رده‌ی سامسونگ با شارژر ۲۵ واتی خود ظرف ۳۰ دقیقه از حالت صفر به‌اندازه‌ی ۴۲ درصد شارژ می‌شود.

جمع‌بندی

گلکسی A70 میان‌رده‌ی محبوب سال ۲۰۱۹ کره‌ای‌‌ها شاید برخی ضعف‌های برادر کوچک‌تر خود یعنی A50 را نداشته باشد اما همچنان میراث‌دار برخی از آن‌ها است. ای ۷۰ با نمایشگر ۶.۷ اینچی خود یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های ساخته شده توسط سامسونگ محسوب می‌شود اما خوشبختانه وزن دستگاه چندان بالا نیست. گلکسی A70 در بحث کیفیت ساخت با وجود کسب نمره‌ی قبولی در بین بهترین‌های بازار میان‌رده‌ها قرار نمی‌گیرد. نمایشگر با پوشش گسترده‌ی رنگی و روشنایی نسبتا مناسب خود تجربه‌ی مناسبی ارائه می‌دهد. 

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

جزئیات متوسط عکس‌های گرفته شده در روز مانع تبدیل شدن آن به گزینه‌ای عالی در عکاسی شده است؛ البته عکاسی در فضاهای کم‌نور نیز چالشی بزرگ برای این گوشی محسوب می‌شود. دوربین گوشی‌های سامسونگ عموما شرایط مناسبی در رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی دارد و گلکسی A70 نیز از این قضیه مستثنی نیست. استفاده‌ از پردازنده‌ی ساخت کوالکام گلکسی A70 را یک پله بالاتر از A50 قرار می‌دهد اما هنوز A80 قدرتمندترین میان‌رده‌ی کره‌ای‌ها محسوب می‌شود. شارژر ۲۵ واتی و باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی یکی از نقاط قوت گلکسی 70 محسوب می‌شود که شارژدهی گوشی حتی تا دو روز را ممکن می‌کند. 

برای خرید اقساطی یا نقدی گلکسی ای ۷۰ می‌توانید به فروشگاه برتر دیجیتال مراجعه کنید. برای مشاهده بهترین قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع گوشی هواوی، گوشی شیائومی، گوشی سامسونگ و‌ آیفون‌های اپل و همچنین طرح سوالات خود در گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • روشنایی بالای نمایشگر و پوشش رنگی گسترده
  • عملکرد مناسب دوربین در روز در بحث گستره‌ دینامیکی و کنتراست
  • شارژدهی بسیار خوب
  • جایگاه اختصاصی برای حافظه جانبی

نکات منفی

  • غیرقابل اتکا بودن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
  • استفاده از گوریلا گلس ۳
  • فقدان چراغ اعلان
  • جزئیات پایین‌تر عکس‌ها نسبت به رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات