سرفیس پرو ایکس در برابر آیپد پرو

پنج‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
سرفیس پرو ایکس، جدیدترین تبلت هیبریدی مایکروسافت با پردازنده‌ی مبتنی بر معماری آرم چه جایگاهی در برابر آیپد پرو دارد؟
تبلیغات

مایکروسافت ساعاتی پیش در جریان بزرگ‌ترین رویداد خود با محوریت سرفیس از سال ۲۰۱۵ تاکنون، در کنار معرفی مجموعه‌ای متنوع از محصولات خانواده‌ی سرفیس، تبلت جدیدی را نیز با پردازنده‌ی مبتنی بر معماری آرم رونمایی کرد. سرفیس پرو ایکس با ضخامت ۵.۳ میلی‌متری و حاشیه‌های باریک نمایشگر، طراحی بسیار مدرن‌تری نسبت به سرفیس پرو ۷ دارد و از پردازنده‌ای اختصاصی بهره می‌برد.

سرفیس پرو ایکس از پردازنده‌ی جدید مایکروسافت موسوم به SQ1 قدرت می‌گیرد؛ پردازنده‌ای که برمبنای اسنپدراگون 8cx توسعه یافته است. به‌گفته‌ی مایکروسافت برخلاف سایر تراشه‌های ۲ واتی آرم، پردازنده‌ی SQ1 با توان ۷ واتی کار می‌کند. پردازنده‌ی سرفیس پرو ایکس از واحد پردازش گرافیکی سفارشی‌شده با توان محاسباتی ۲ ترافلاپسی بهره می‌برد و در کنار آن به موتور اختصاصی و ۹ ترافلاپسی AI مجهز شده است.

در کنار طراحی مدرن، می‌توان به بهره‌گیری سرفیس پرو ایکس از دو پورت USB-C با پشتیبانی از دو نمایشگر 4K، اتصال یکپارچه‌ی LTE، قلم بهبودیافته با قابلیت شارژ بی‌سیم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD با قابلیت ارتقا اشاره کرد. کیبورد سرفیس پرو محلی برای نگه‌داری و شارژ قلم در بطن خود دارد؛ هرچند که هر دو ابزار جانبی به‌صورت جداگانه به‌فروش خواهند رسید. سرفیس پرو ایکس براساس ادعای مایکروسافت تا ۱۳ ساعت شارژدهی خواهد داشت و به‌لطف فناوری شارژ سریع ظرف یک ساعت، ۸۰ درصد شارژ خواهد شد.

در نقطه‌ی مقابل، آیپد پرو ۱۱ و آیپد پرو ۱۲.۹ از پردازنده‌ی قدرتمند A12X بهره می‌برد؛ پردازنده‌ای که پیش‌تر در بررسی آیپد پرو ما را متحیر کرد؛ اما مشخص نیست که سرفیس پرو ایکس با پردازنده‌ی اختصاصی خود چه نمایشی به‌جای خواهد گذاشت. تبلت اپل از یک پورت USB-C استفاده می‌کند و حافظه‌ی فلش آن امکان ارتقا ندارد. از حیث طراحی، وجود پایه در بدنه‌ی سرفیس پرو ایکس باعث می‌شود تا امکان استفاده از آن در حالت‌های متنوع‌تری نسبت به آیپد پرو فراهم باشد. اپل باور دارد که باتری هر دو نسخه‌ی آیپد پرو ۱۰ ساعت شارژدهی می‌کند.

پارامترها/تبلت

سرفیس پرو ایکس

آیپد پرو ۲۰۱۸

نمایشگر

۱۳ اینچی پیکسل‌سنس

۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل، نسبت ۳:۲

۶۰ هرتزی

۱۱ اینچی، ۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیکسل، تقریبا ۴:۳

۱۲.۹ اینچی، ۲۰۴۸×۲۷۳۲ پیکسل، نسبت ۴:۳

۱۲۰ هرتزی

پردازنده‌

اختصاصی مایکروسافت SQ1

گرافیک آدرنو ۶۸۵

اختصاصی A12X

گرافیک اختصاصی اپل

رم

۸ یا ۱۶ گیگابایت

۴ یا ۶ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت SSD

قابل ارتقا

۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت فلش

پورت‌ها

دو پورت USB-C، سرفیس کانکت

پورت کیبورد، درگاه نانوسیم

یک پورت USB-C، یک پورت کیبورد

باتری

۱۳ ساعت شارژدهی

شارژر ۶۵ واتی، ۸۰ درصد شارژ در یک ساعت

۱۰ ساعت شارژدهی

شارژر ۱۸ واتی

اسپیکرها

اسپیکرهای استریوی ۲ واتی با دالبی آدیو پریمیوم

اسپیکر چهارگانه

اتصالات بی‌سیم

وای‌فای ۵، بلوتوث ۵

مودم LTE‌ اسنپدراگون X24

وای‌فای ۵، بلوتوث ۵

دو نسخه با و بدون مودم LTE

سیستم‌عامل

ویندوز ۱۰ هوم/پرو

iPadOS 13

ابعاد

۷.۳×۲۰۸×۲۸۷ میلی‌متر

۱۱ اینچی: ۵.۹×۱۷۸.۵×۲۴۷.۶ میلی‌متر

۱۲.۹ اینچی: ۵.۹× ۲۱۴.۹×۲۸۰.۶ میلی‌متر

وزن

۷۷۴ گرم

۱۱ اینچی: ۴۶۸ گرم

۱۲.۹ اینچی: ۶۳۱ گرم

قیمت پایه

۱۰۰۰ دلار

۱۱ اینچی: ۸۰۰ دلار

۱۲.۹ اینچی: ۱۰۰۰ دلار

مهم‌ترین نکته درباره‌ی دو تبلت، به‌نوع سیستم‌عامل آن دو بازمی‌گردد؛ در شرایطی که آیپد پرو از سیستم‌عامل iPadOS به‌عنوان نسخه‌ای ارتقایافته از iOS‌ اتکا دارد؛ سرفیس پرو ایکس از نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند. بدین ترتیب تبلت مایکروسافت به‌لحاظ نظری کاربری گسترده‌تری خواهد داشت؛ هرچند که باید دید که پردازنده‌ی آرم تا چه اندازه با نرم‌افزارهای دسکتاپ ویندوز سازگاری دارد.

سرفیس پرو ایکس / Surface Pro X

مایکروسافت قیمت نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس پرو ایکس با رم ۸ گیگابایتی و حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی را ۱۰۰۰ دلار اعلام کرده است؛ درحالی‌که کوپرتینونشین‌ها آیپد پروی ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی با حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی و بدون پشتیبانی از اتصال دیتا را به‌ترتیب با برچسب قیمتی ۸۰۰ و ۱۰۰۰ دلار به‌فروش می‌رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات