ویوو اپکس ۲۰۱۹ معرفی شد؛ نمایشگر تمام‌صفحه و فاقد درگاه و کلید فیزیکی

جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
مطالعه 4 دقیقه
ویوو به‌تازگی از گوشی مفهومی رونمایی کرده‌است که علاوه‌بر حذف دکمه و درگاه فیزیکی‌، از حسگر اثر انگشت تمام‌صفحه برخوردار است.
تبلیغات

درحالی‌که شرکت چینی ویوو (Vivo)در سال گذشته، گوشی اپکس (Apex) را به‌عنوان دستگاهی مفهومی و بدون قصد برای تولید معرفی کرده‌ بود، در سال جاری و در آستانه‌ی کنگره‌ی جهانی موبایل MWC از نسخه‌ی جدید این گوشی رونمایی کرد. البته شایان ذکر است که ویوو درحال‌حاضر برنامه‌ای برای تولید این محصول جدید ندارد و هدفش از معرفی چنین محصولی، ارائه‌ی تازه‌ترین ایده‌هایی است که ممکن است در پرچمداران آتی این شرکت مورد استفاده قرار گیرند.

گوشی اَپکس در نسخه‌ی ۲۰۱۹ خود همانند برادر پیشین، کاهش حاشیه‌ها و افزایش هرچه بیشتر نسبت نمایشگر به نمای جلویی را در سر دارد و حقیقتاً هم در این امر موفق بوده‌ است. اما طبق ادعای ویوو نکته‌ی شگفت‌انگیز درباره‌ی این صفحه‌‌نمایش، پوشش تقریباً سراسری حسگر اثر انگشت زیر آن است. البته این درحالی‌است که با وجود ادعای ویوو درباره‌ی پوشش پنجاه درصدی حسگر اثرانگشت در صفحه‌نمایش نسخه‌ی اول اَپکس، این مقدار عملاً چیزی در حدود دو سوم از کل نمایشگر بود. اما با این وجود، پوشش این حسگر در نمایشگر اَپکس ۲۰۱۹ حتی اگر به هشتاد درصد هم برسد نشان از موفقیتی درخور توجه برای این شرکت دارد. مخصوصاً اینکه ویوو خود نیز از کلمه‌ی «تقریباً» در توصیف این پوشش سراسری استفاده کرده‌ است.

vivo apex 2019

البته شگفتی‌های اَپکس ۲۰۱۹ تنها به صفحه‌ی نمایش ختم نمی‌شود؛ چراکه این گوشی هیچ دکمه و درگاه ارتباطی فیزیکی‌ ندارد!

صاف و ساده؛ بدون دکمه و درگاه و عادت‌های رایج!

میزو، دیگر شرکت چینی نام‌دار حوزه‌ی موبایل، همین چند روز پیش برای اولین‌بار چنین تلفن هوشمندی را معرفی کرد. بنابراین، اَپکس ۲۰۱۹ نیز همانند میزو Zero از هیچ دکمه و درگاه فیزیکی استفاده نمی‌کند و در عوض، بازخوردهای لمسی به‌جای دکمه‌ها و اتصال مغناطیسی به‌جای درگاه شارژ و انتقال فایل‌های دستگاه در نظر گرفته شده‌ است. درهرصورت اگر خوشتان بیاید یا نه، این ویژگی جذاب و ناآشنا، یا به‌طور خلاصه «طراحی مینیمال» و ساده‌سازی گوشی‌های آتی چیزی نیست که شرکت‌ها به‌راحتی بتوانند آن را کنار بگذارند!

اَپکس ۲۰۱۹ در بخش اسپیکر نیز همانند رقیب تازه‌وارد خود عمل کرده و بهره‌گیری از ارتعاشات صفحه‌ی نمایش را جایگزین اسپیکرهای گوشی کرده‌ است. علاوه‌براین شیاری کوچک در پایین نمایشگر وجود دارد که احتمالاً نقش میکروفون را برعهده خواهد گرفت.

vivo apex 2019

البته هرچند شباهت‌های متعددی بین میزو Zero و اَپکس ۲۰۱۹ وجود دارد، اما باید در نظر داشت که گوشی هوشمند ویوو تنها در فاصله‌ی چند روز با همتای چینی خود معرفی شده‌ است و ازاین‌رو نمی‌توان شباهت‌های این دو گوشی را کپی نامید؛ مخصوصا اینکه در بخشی همانند اسپیکر، ویوو از فناوری خودش برای رسیدن به این هدف استفاده کرده‌ است.

اَپکس ۲۰۱۹ با بهره‌گیری از مودم X50 5G کوالکام، اولین گوشی 5G شرکت ویوو خواهد بود. ضمن اینکه این شرکت ادعا می‌کند با روش تازه‌ای موفق به آزادسازی بیست درصد از فضای مادربرد شده‌ است تا استفاده از قطعات فناوی 5G هیچ افزایش حجمی را برای محصول در پی نداشته‌ باشد. این گوشی همچنین از جدیدترین قلب تپنده‌ی کوالکام موسوم به اسنپدراگون ۸۵۵ به همراه ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه بهره‌مند است.

در طرح مفهومی جای مناقشه نیست؛ فعلا خداحافظ دوربین سلفی!

در بخش دوربین اَپکس ۲۰۱۹ با اینکه از دوربین اصلی دوگانه استفاده شده‌ است اما نه‌تنها اطلاعات خاصی از این دوربین در دست نیست، بلکه حتی اثری از دوربین سلفی نیز در این گوشی نیست؛ چراکه ویوو گفته‌ است با این اقدام سعی در جلب بیشتر توجه مخاطبان به ایده‌های اصلی موجود در این گوشی مفهومی داشته‌ است. بنابراین از هیچ‌یک از دو ایده‌ی قبلی این شرکت یعنی دوربین بالاجهنده در نسخه‌ی اول اَپکس و صفحه‌ی نمایش ثانویه در نسخه‌ای با نمایشگر دوگانه از گوشی نکس در طرح مفهومی جدید ویوو بهره‌گیری نشده‌ است.

vivo apex 2019

ویوو در نظر دارد تا ایده‌های جدید خود را در این سری از محصولات به نمایش بگذارد؛ همان‌طور که ایده‌ی دوربین سلفی بالاجهنده‌‌ برای اولین‌بار در نسخه‌ی پیشین اَپکس مطرح شد و کمی بعدتر، در گوشی نکس به‌عنوان محصولی تولیدی و عمومی عرضه شد. بنابراین، نسخه‌ی ۲۰۱۹ این گوشی نیز شاید هیچوقت در دستان کاربران قرار نگیرد، اما بدون شک پرچمداران آتی ویوو را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. پس باید تا ماه آینده و رویداد MWC منتظر ماند و دید که این شرکت چه آشی برای هوادارن پخته است و آینده‌ی محصولات خود را چگونه تصور می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات