بعد از اشتباه کردن در محیط کار چه کاری انجام دهیم

پنج‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هر انسانی در طول زندگی خود بارها اشتباه می‌کند اما هر کسی نمی‌تواند اشتباهش را جبران کند. جلوگیری از اشتباه غیر ممکن بوده و مهم این است که بعد از وقوع آن چه کاری انجام شود.
تبلیغات

تصور کنید با یک مشتری مهم در حال مذاکره از طریق ایمیل هستید و نوشته‌ی خود را که هنوز کامل نشده است ارسال می‌کنید. یا اینکه حساب و کتاب سال گذشته را به اشتباه در گزارش سال جاری لحاظ می‌کنید. همه‌ی انسان‌ها در زندگی خود اشتباه می‌کنند و این یک واقعیت است. اما همه نمی‌توانند در چنین شرایطی رفتار حرفه‌ای داشته باشند و این موضوع را جبران کنند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی کارهایی می‌پردازیم که بهتر است بعد از هر کار اشتباهی انجام داده شوند.

sad at work

۱- خسارتی که وارد کرده‌اید را ارزیابی کنید

حسی که بعد اشتباه کردن در انسان به وجود می‌آید یکی از بدترین حس‌های دنیا است. بهترین کار در چنین شرایطی این است که آرامش خود را حفظ کنید و موقعیت را بسنجید. ببینید آیا می‌توانید این موضوع را سریع حل کنید یا انجام هر اقدامی بی‌فایده است؟ گاهی اوقات هجوم احساسات مانع از این می‌شود که درک درستی از موقعیت خود داشته باشیم پس بهترین کار این است که چند دقیقه صبر کنید و شرایط را ارزیابی کنید.

۲- با افراد مرتبط صحبت کنید

بعد از اینکه آرامش خود را پیدا کرده و شرایط را بررسی کردید موضوع را خیلی سریع با افراد دخیل در میان بگذارید. رئیس شرکت و مشتری‌های دخیل در جریان این اشتباه، باید بدانند چه اتفاقی و به چه دلیلی رخ داده است. تقاضای آنها درک جدی بودن اشتباه از طرف شما است. در مرحله‌ی بعدی باید مطمئن شوند مسئولیت کار را پذیرفته و سعی می‌کنید در آینده چنین اشتباهی را انجام ندهید. پس به کارتان اعتراف کرده و اشتباه را قبول کنید.

۳- بگویید که این اتفاق تکرار نخواهد شد

بعد از وقوع اشتباه باید به فکر جبران کردن آن باشید. البته اگر اشتباهی که انجام داده‌اید در ارتباط با مشتری برند است باید نظر او را نیز جویا شوید. هر مشتری ناراضی خسارت جبران ناپذیری به برند وارد می‌کند بنابراین از موقعیت پیش آمده استفاده کنید و رضایت مشتری را جلب کنید. مطمئنا اگر این کار به خوبی انجام شود رابطه‌ی مشتری با برند حتی بهتر از قبل خواهد شد.

sad at work

۴- علت را بررسی کنید

بعد از آرام شدن اوضاع با خودتان فکر کرده و علت اتفاق را بیابید. آیا حجم زیاد کار باعث شده است نتوانید پروژه‌ی خود را به موقع تحویل دهید؟ ریشه‌ی مشکل چه بوده است؟ آیا تأثیر یک کار دیگر باعث بروز آن شده است؟ با خودتان صادق باشید و از اشتباه پیش آمده برای بهبود عملکرد خود در آینده درس بگیرید.

۵- اعتماد دیگران را دوباره جلب کنید

با بهبود عملکرد خود به دیگران نشان دهید که این اتفاق در آینده تکرار نخواهد شد. نتایج و گزارش کار خود را مرتبا با رئیس یا سرگروه در جریان بگذارید و اعتماد آن‌ها را دوباره جلب کنید. هیچ کاری بیشتر از نشان دادن سعی و تلاش نمی‌تواند اعتماد از دست رفته را جبران کند.

در پایان فراموش نکنید که هر شخصی دچار اشتباه می‌شود. مهم نیست که جلوی اشتباه کردن را بگیرید مهم این است که بعد از بروز آن چه رفتاری از خودتان نشان می‌دهید. ابتدا اشتباه خود را بپذیرید و بعد از جبران کردن آن به دیگران نشان دهید که از این موضوع درس گرفته‌اید و این کار را در آینده تکرار نخواهید کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات