قمر تایتان داری ویژگی‌های شبیه به زمین است

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران توانسته‌اند نقشه‌ی توپوگرافی کاملی از تایتان ترسیم کنند. پژوهشگران برای این نقشه‌ی کامل قمر تایتان از الگوریتم‌ها و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای مختلفی بهره برده‌اند.
تبلیغات

قمر تایتان، یکی از معدود اجرام کیهانی (احتمالا تنها جرم به‌جز زمین) در منظومه‌ی شمسی است که جو غلیظ و مایعات سطحی در آن وجود دارد. تایتان دارای باران‌های هیدروکربنی و دریاچه‌های آن مملو از متان مایع و اتان است. بزرگ‌ترین قمر سیاره‌ی زحل، دارای برخی عناصر مهم برای تشکیل حیات از جمله کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر، گوگرد و هیدروکربن است. همان‌طور که می‌دانید، این عناصر می‌توانند مولکلول‌های پیش زیست‌شناختی تشکیل‌دهنده حیات باشند. به‌همین جهت، قمر تایتان طی چند سال گذشته به یکی از مهم‌ترین اهداف علمی پژوهشگران برای جستجو و کشف علائم حیات در خارج از زمین تبدیل شده است.

ترسیم این نقشه حدود یک سال به طول انجامیده و ترکیبی از تمام اطلاعات توپوگرافی (عارضه‌نگاری) کامل قمر تایتان از منابع مختلف است. از آنجایی که تنها ۹ درصد از توپوگرافی تایتان با وضوح نسبتا بالا و ۲۵ تا ۳۰ درصد توپوگرافی با وضوح پایین‌تر نقشه‌برداری شده است، پژوهشگران برای تهیه‌ی آن از یک الگوریتم درون‌یابی و یک فرایند بهینه‌سازی جهانی بهره برده‌اند که خطاهای ناشی از مکان نامناسب فضاپیما (در هنگام تصویربرداری) را کاهش می‌دهد.

قمر تایتان طی چند سال گذشته، به یکی از مهم‌ترین اهداف علمی پژوهشگران برای جستجو و کشف علائم حیات در خارج از زمین تبدیل شده است

در این نقشه برخی ویژگی‌های جدید تایتان آشکار شده‌اند، از جمله برخی کوه‌های جدید (با ارتفاعی کمتر از ۷۰۰ متر). این نقشه همچنین به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که درک بهتری در مورد دو ناحیه‌ی منطقه استوایی تایتان پیدا کنند. برای دانشمندان همیشه این سؤال مطرح بوده است که آیا این نواحی دریاهایی باستانی و خشک یا مناطقی هستند که بر اثر یخ‌فشان‌های این قمر زحل پدید آمده‌اند. پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که ضخامت پوسته‌ی تایتان نسبت به چیزی که پیش از این تصور می‌شد، دارای تنوع بیشتری است.

نقشه توپوگرافی تیتان

این نقشه توپوگرافی برای دانشمندانی که می‌خواهند آب و هوای تایتان را مدل‌سازی کنند و به دنبال یافتن شکل‌های ریخت‌شناختی زمینی در این قمر هستند، اهمیت زیادی دارد

این نقشه برای دانشمندانی که می‌خواهند آب و هوای تایتان را مدل‌سازی کنند، شکل و گرانش آن و مدل‌های داخلی را بررسی کنند و همچنین پژوهشگرانی که به دنبال یافتن شکل‌های ریخت‌شناختی زمینی در این قمر بوده‌اند، اهمیت زیادی خواهد داشت. اکنون پژوهشگران دریافته‌اند که سطوح سه دریاچه‌ی تایتان دارای یک سطح مشترک‌اند که می‌تواند به این معنا باشد که این سه دریاچه در واقع یک دریای واحد بوده‌اند. در پژوهش دیگری که انجام گرفته است، دانشمندان دریافته‌اند که دریاچه‌های تایتان، با هم به وسیله کانال‌هایی زیرزمینی مرتبط هستند.  

به‌عقیده‌ی پژوهشگران این می‌تواند توضیح بدهد چرا در برخی نواحی زیر سطحی تایتان، مقادیری هیدروکربن به‌صورت مایع وجود دارد. به‌ نظر می‌رسد دریاچه‌های تایتان به همان شکلی پدید آمده‌اند که پدیده کارست در زمین رخ می‌دهد. در پدیده‌ی کارست، مواد زیرزمینی حل می‌شوند و سطح فرو می‌ریزد که گودال‌هایی به وجود می‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات