کیفیت و کمیت؛ دو بازوی فعال شبکه سازی کسب و کار

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
داشتن تعداد افراد بالا در شبکه‌سازی خوب است، ولی کیفیت آنها، مهم‌ترین موضوع است. افرادی که نمی‌توانند کمکی به شما کنند در حیطه شبکه واقعی شما قرار نمی‌گیرند.
تبلیغات

در این مقاله قصد داریم رفتاری را که باعث شده شبکه‌سازی تجاری در فضای آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی بسیار موفق عمل کند، مورد بررسی قرار دهیم. بعضی افراد عقیده دارند تعداد افرادی که در شبکه‌سازی جذب می‌شوند، بیشترین اهمیت را دارد. به این معنا که هر چه تعداد بیشتری از افراد را در شبکه خود داشته باشید، شبکه‌ای قوی‌تر خواهید داشت.

از یک نقطه نظر می‌توان با این نظر موافقت کرد: تعداد افراد در شبکه، یک واقعیت بسیار مهم است. ولی چیزی که از تعداد افراد مهم‌تر است، کیفیت افرادی است که در شبکه شما وجود دارند. بعضی عقیده دارند تعداد افراد در کیفیت افراد شبکه تاثیر گذار هستند و اصل مطلب این است که افراد بسیاری را جذب شبکه خود کنید. این عقیده کاملا نادرست است. شبکه‌سازی فقط اضافه کردن افراد بیشتر و بیشتر نیست، بلکه ساخت رابطه با افراد مرتبط با محیط شماست. برای نیل به این هدف، باید تعدادی افراد شاخص از میان انبوهی از افرادی که می‌شناسید، انتخاب کنید.

شبکه با کیفیت بسازید

اگر شبکه شما بسیار گسترده بوده ولی آشنایی شما با این افراد، عمیق نباشد، این شبکه مفید نخواهد بود. شبکه باید طوری باشد که هم تعداد افراد زیادی در آن باشند، هم با این افراد آشنایی عمیق داشته باشید. اشکالی ندارد که شما افراد خیلی زیادی را بشناسید، ولی باید با تعدادی از این افراد، رابطه عمیق داشته باشید. پس بخاطر داشته باشید کیفیت افراد داخل شبکه شما بسیار مهم‌تر از تعداد افرادی است که در شبکه تان جمع آوری کرده اید!

اهمیت تعداد افراد نسبت به کیفیت افراد در شبکه سازی

کیفیت افراد و تعداد آنها، تکمیل کننده همدیگر هستند

باید در نظر داشته باشید تعداد افراد نیز در شبکه سازی شما نباید کم باشد. اگر شبکه ای داشته باشید که فقط تعدادی افراد بامهارت و شاخص در آن حضور داشته باشند، باعث محدودیت شما خواهد شد. بهترین حالت این است که یک شبکه بزرگ با تعداد زیادی از افراد لایق داشته باشید. چنین شبکه‌ای، باعث قدرتمندی شما خواهد شد و شما یک شبکه شخصی بسیار قوی خواهید داشت.

برای درک قوی تر از این موضوع، دست چپ و راست خود را در نظر بگیرید، هر دو دست برای شما مهم هستند! ولی اغلب یک دست شما از دست دیگری قوی‌تر هست و شما در کارهایتان از آن استفاده بیشتری می‌کنید. شما نمی ‌توانید بدون داشتن هر دو دست، به آنچه که می خواهید برسید. این مثال دقیقا روشن می‌کند که کیفیت و کمیت افراد درون شبکه چطور تکمیل کننده هم هستند. اصلا مهم نیست چه کسی را می‌شناسید و یا چه اطلاعاتی دارید، بلکه مهم این است شما چقدر از طرف‌تان آشنایی دارید.

آشنایی یا رابطه قوی؟ 

باید رفتاری در پیش بگیرید که "آشنایی" شما با اشخاص، به "رابطه قوی" با آنها تبدیل شود. اینکه شما یک دیتابیس از افراد با تعداد زیادی شماره تلفن داشته باشید مزیتی محسوب نمی‌شود. مزیت این است که چه تعداد از این افراد وقتی که درخواستی از آنها دارید، می‌توانند به شما کمک کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات