نحوه‌ی مدیریت استرس در مراحل مختلف زندگی

جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تلاش برای رسیدن به اهداف و مدیریت مسئولیت‌ها، مسیر پر پیچ و خمی است که باید در تمام مراحل آن به فکر سلامتی خودتان باشید.
تبلیغات

شما در هر سنی که باشید، باید میان زندگی و کار خود تعادل برقرار کنید. انسان‌ها زمانی که سنشان کم است به‌ دنبال انجام دادن کارهای چالش‌برانگیزتر هستند. زمانی که به اهداف خود می‌رسند، متوجه می‌شوند که تمام مسئولیت‌های بزرگ‌تری که اکنون دارند استرس بیشتری برایشان به همراه دارد. در این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که کمک می‌کند استرس خود را در هر مرحله از زندگی کنترل کنید.

stress

مدیریت استرس در دهه‌ی سوم زندگی

معمولا انسان‌ها در دهه‌ی سوم زندگی انرژی زیادی برای کار کردن دارند. صبح‌ها زودتر از همه سر کار می‌روند و بعدازظهرها آخر از همه برمی‌گردند تا به رئیس خود نشان دهند که در کارشان مصمم هستند. اغلب آن‌ها برای اولین بار از لحاظ مالی مستقل شده‌اند و برای کار کردن از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت کرده‌اند.

مدیریت استرس: بعد از گذراندن یک هفته‌ی طولانی سعی کنید برنامه‌ی خوبی برای آخر هفته‌ی خود ترتیب دهید. از پرخوری بپرهیزید و سعی کنید تا جای ممکن راه‌های سالم را برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب خود کنید.

مدیریت استرس در دهه‌ی چهارم زندگی

در این دهه مسئولیت‌های کاری و شخصی بیشتر و به همین دلیل، برقراری تعادل میان کار و زندگی سخت‌تر می‌شود. همچنین در این دهه از زندگی، اکثر جوان‌ها ازدواج می‌کنند و باید به فکر تهیه خانه و شرایط مناسب برای رشد فرزندان خود باشند. معمولا افراد کمتری به فکر تغییر دادن شغل خود هستند؛ حتی اگر از انجام دادن آن متنفر باشند. زیرا از نظر مالی تحت فشار هستند و به حقوق خود احتیاج دارند.

مدیریت استرس: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در اواخر دهه‌ی سوم عمر خود از شغلشان متنفر هستند و در  چهارمین دهه‌، با مشکلات سلامتی بیشتری مانند افسردگی و بدخوابی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین اگر از کاری که انجام می‌دهید راضی نیستید، تغییر دادن شغل را در اولویت قرار دهید. سعی کنید مشکلاتی را که آزارتان می‌دهند، به‌خوبی تشخیص بدهید و برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

analysis

مدیریت استرس در دهه‌ی پنجم زندگی

افراد با ورود به پنجمین دهه‌ی عمر، درمورد وضعیت مالی خود دچار اضطراب شدید می‌شوند و از این می‌ترسند که اگر نتوانند پول کافی به‌دست بیاورند یا شغل خود را از دست بدهند، چه اتفاقی برای خود و خانواده‌شان خواهد افتاد. نتیجه‌ی بررسی انجمن روان‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۵ مشخص کرده است که ۷۶ درصد از افراد بین ۳۹ تا ۴۹ سال گفته‌اند که پول مهم‌ترین عامل استرس آن‌ها است.

مدیریت استرس: سعی کنید همیشه خوش‌بین باشید. نتیجه‌ی تحقیقی که روی ۷۰ هزار خانم انجام شده بود، نشان داد که افراد خوش‌بین ۴۰ درصد کمتر در اثر بیماری‌های قلبی یا سکته‌ی قلبی فوت می‌کنند. ۵۲ درصد از آن‌ها کمتر در اثر ابتلا به عفونت‌ها و ۱۶ درصد آن‌ها کمتر در اثر ابتلا به سرطان جان خودشان را از دست می‌دهند. پس سعی کنید تا جای ممکن به دیگران کمک کنید و به اتفاقات خوب خوش‌بین باشید.

مدیریت استرس در دهه‌ی ششم زندگی

استرس پول درآوردن معمولا تا سنین ۵۵ تا ۶۴ سالگی ادامه دارد. عوارض ناشی از استرس معمولا در این دهه از زندگی خودشان را نشان می‌دهند. هرچقدر میزان استرس شما بیشتر باشد، خطر بالا رفتن فشارخون، بیماری‌های مزمن، از دست دادن حافظه و اضافه وزن نیز بیشتر می‌شود.

مدیریت استرس: اهمیت ورزش کردن در این سن بسیار زیاد است. حتی اگر در جوانی خود اهل ورزش نبوده‌اید، در ششمین دهه‌ی از زندگی خود باید ورزش کردن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید. سعی کنید زمان بیشتری را به صحبت‌ کردن با دوستانتان اختصاص دهید. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که در اجتماعات حمایتی عضو هستند، استرس کمتری دارند و درنتیجه خوشحال‌تر هستند. مدیتیشن را نیز فراموش نکنید؛ این کار باعث کاهش استرس و درنتیجه آرام شدن ذهن و بدن شما می‌شود.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات