دولت ژاپن خواهان حل و فصل اختلاف حقوقی توشیبا و وسترن دیجیتال شد

جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
توشیبا در نظر دارد بخش چیپ خود را به فروش برساند؛ اما وسترن دیجیتال که از شرکای این بخش توشیبا است، نظر دیگری دارد.
تبلیغات

روز سه‌شنبه، دولت ژاپن با ابراز نگرانی از دعوای حقوقی توشیبا و وسترن دیجیتال، از این دو شرکت خواست تا به دعوای خود پایان دهند و با یکدیگر همکاری کنند. وسترن دیجیتال این هفته به دادگاه حکمیت بین‌المللی شکایت و تقاضا کرد که فروش بخش چیپ توشیبا را متوقف کند. بنا بر گفته‌های وسترن دیجیتال، توشیبا مفاد قرارداد این دو شرکت را نقض کرده است. وسترن دیجیتال و توشیبا به‌طور اشتراکی بخش جیپ توشیبا را مدیریت می‌کنند.

توشیبا نیز که اعلام کرده بود دسترسی کارمندان و کارکنان وسترن دیجیتال را به کارخانه‌ها و پایگاه داده‌ها ممنوع می‌کند، از تصمیم خود صرف‌ نظر کرد. توشیبا گفته بود اگر وسترن دیجیتال به تفاهم‌نامه همکاری این دو شرکت پایبند نباشد، این تهدید را عملی می‌کند. وسترن دیجیتال یکی از شرکت‌هایی است که قصد خرید بخش جیپ توشیبا را دارد؛ اما قیمتی که برای خرید پیشنهاد داده، بسیار کمتر از رقبای دیگر است. هیروشیجه سکو، وزیر تجارت ژاپن، می‌گوید:

بسیار مهم است که توشیبا و وسترن دیجیتال با یکدیگر همکاری کنند.

این اظهار نظر پس از آن صورت گرفت که رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند دولت ژاپن قصد دارد با خرید این بخش آن را تحت مالکیت واحد دولتی «شرکت نوآوری ژاپن» (INCJ) درآورد. اما برخی از مسئولان INCJ نسبت به قراردادهای کلان مشکوک هستند.

سهام توشیبا با انتشار این خبر ۱۲ درصد کاهش یافت. ماساکو کوواهارا، تحلیلگر Moody's Investors Service، می‌گوید:

گرچه فروش بخش چیپ توشیبا باعث می‌شود که این شرکت بتواند به حیات خود ادامه دهد؛ اما موانع زیادی بر سر راه فروش این بخش وجود دارد.

شرکت‌های فاکسکان و برادکام نیز برای خرید بخش چیپ توشیبا تلاش می‌کنند؛ اما هر کدام به دلیلی شانس موفقیت کمی دارد. فاکسکان مبلغ کمی برای خرید پیشنهاد داده و همچنین دولت ژاپن نگران انتقال تکنولوژی‌های کلیدی به چین است و تهدید کرده است که هرگونه معامله‌ای را که منجر به انتقال تکنولوژی‌های کلیدی به چین شود، باطل می‌کند. وسترن دیجیتال نیز کلا با خرید این بخش توسط برادکام مخالف است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات