ویکی تریبون توسط مؤسس ویکی‌ پدیا برای مبارزه با خبرهای کذب تأسیس شد

چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جیمی ولز، مؤسس ویکی‌پدیا سرویس جدید دیگری با نام ویکی تریبون راه‌اندازی کرده است تا به مبارزه با اخبار کذب و دروغین بپردازد.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا، انتشار اخبار دروغین و کذب باعث شد حساسیت در مورد در پیش گرفتن راهکارهای کنترلی برای انتشار اخبار در فضای اینترنت افزایش یابد. فیسبوک و گوگل از آن پس اعلام کرده‌اند که روش‌های متعددی برای مبارزه با انتشار این‌گونه اخبار در پیش گرفته‌‌اند؛ حال آنکه جیمی ولز راهکار متفاوت اما آشنایی برای مبارزه با اخبار نادرست در دستور کار قرار داده است.

به‌طور حتم در صورتی که جمع بزرگی از افراد در پی حل مشکلی در حوزه‌ی خبر و رسانه باشند، اتفاقات خوبی می‌افتد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بعضا انتشار اخبار حاصل از جمع‌سپاری مشکلاتی ایجاد می‌کند. برای مثال انتشار گزارش‌های مردمی در مورد یک شایعه یا خبر نادرست می‌تواند موجی ایجاد کند که عواقب بسیار بدی داشته باشد.

جیمی ولز، مؤسس ویکی‌پدیا تصمیم گرفته است در سرویس جدید خود، قضاوت در مورد صحت اخبار تهیه‌شده توسط خبرنگاران حرفه‌ای را به مردم عادی و مخاطبان بسپارد. ولز روز دوشنبه با برگزاری نشستی اعلام کرد که سرویس ویکی تریبون را با همین نگرش و به‌عنوان یک سرویس مستقل از ویکی‌پدیا راه‌اندازی می‌کند. وی سرویس جدید خود را محلی برای حضور خبرنگاران و اسباب رسانه در کنار گروهی از افراد داوطلب می‌داند تا به مقابله با انتشار اخبار دروغین بپردازند. این سرویس ابتدا کار خود را به زبان انگلیسی آغاز خواهد کرد و سپس دامنه‌ی فعالیت خود را به سایر زبان‌ها نیز گسترش خواهد داد.

ویکی تریبون در قالب یک کمپین جذب سرمایه برای تأمین هزینه‌ی مورد نیاز به‌منظور جذب خبرنگاران آغاز به کار کرده و هزینه‌ی حداقلی قابل پرداخت، ۱۰ دلار به ازای هر ماه است که البته کاربران می‌توانند هر مبلغ دلخواهی نیز پرداخت کنند. ویکی تریبون در صفحه‌ی اصلی خود اعلام کرده است که در نظر دارد در فاز اولیه، ۱۰ خبرنگار را به استخدام خود درآورد. خبرنگاران در کنار داوطلبان قادر خواهند بوددر خبرها تغییرات ایجاد کنند؛ البته مردم عادی نیز می‌توانند پیشنهادات خود در رابطه با تصحیح خبر را ارائه کنند که توسط افراد اصلح مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دامنه‌ی فعالیت این سرویس، از سیاست تا علم و تکنولوژی گسترده خواهد بود.

ایده‌ی اصلی این وب‌سایت، تعلق خاطر به واقعیت‌ها است. خوانندگان قادر خواهند بود به‌راحتی منابع هر خبر را مشاهده کنند و خبرنگاران فعال در این سرویس، وظیفه‌ی اشتراک‌گذاری متن‌ها و برای مثال فایل صوتی مصاحبه‌ها را بر عهده خواهند داشت. ولز در این خصوص می‌گوید:

ما در پی آن هستیم که طرز فکر جاافتاده در ویکی‌پدیا را در مورد صحت سنجی حقایق خبری به بخش اخبار منتقل کنیم. انسان‌ها تغییرات چندان بنیادینی در مقایسه با ۱۰۰ یا ۵۰۰ سال پیش نداشته‌اند. مردم همیشه عطش سیری‌ناپذیری برای کیفیت بالای اطلاعات دارند.

ویکی تریبون تبلیغاتی به نمایش نخواهد گذاشت و تنها منبع درآمد آن، کمک‌های ماهیانه‌ی خوانندگان است. در صورتی که خوانندگان در پی پوشش شاخه‌های مختلفی از اخبار باشند، می‌توانند در امر کمک مالی به ویکی تریبون مشارکت کنند. در صورت افزایش سرمایه‌ی جمع‌آوری‌شده، ویکی تریبون دامنه‌ی فعالیت خود را گسترش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات