ترامپ درصدد تغییر قانون ویزای H-1B و محدودیت استخدام نخبگان غیر آمریکایی است

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دونالد ترامپ در پی امضای فرمان جدیدی است تا شرایط جذب نیرو با استفاده از ویزای H-1B را تغییر دهد و جذب نخبگان غیر آمریکایی را محدود کند.
تبلیغات

کاخ سفید اعلام کرده است که قوانین موجود برای استخدام متخصصان و نخبگان غیر آمریکایی منجر به دست کم گرفتن آمریکایی‌ها و همچنین سوءاستفاده‌ی کمپانی‌های فناوری برای کاهش دستمزد می‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، دونالد ترامپ در نظر دارد با امضای یک فرمان جدید، تغییراتی در ویزای مخصوص استخدام متخصصان غیر آمریکایی که با عنوان ویزای H-1B شناخته می‌شود، ایجاد کند.

اخبار برگرفته از منابعی که خواستند نامی از آن‌ها به میان نیاید، نشان از این دارند که ترامپ برای امضای فرمانی با عنوان« آمریکایی بخر، آمریکایی استخدام کن»، راهی کنوشا در ویسکانسین می‌شود. دونالد ترامپ در فرمان جدید خود، وزارتخانه‌های امنیت داخلی و دادگستری را مأمور می‌کند تا قوانین جدیدی برای جلوگیری از سوءاستفاده وضع کنند. از جمله‌ی وظایف محوله به این وزارتخانه‌ها در فرمان جدید ترامپ باید به لزوم ایجاد تغییرات در قانون ویزای H-1B اشاره کرد که برای تسهیل جذب نخبگان غیر آمریکایی توسط کمپانی‌های بزرگ ایجاد شده است.

کاخ سفید معتقد است که قانون H-1B به دستاویزی توسط کمپانی‌ها تبدیل شده است تا با استفاده از آن، علاوه بر کنار گذاشتن متخصصین داخلی، تعداد بالایی از متخصصان غیر آمریکایی را با دستمزد بسیار پایین‌تر به کار در کمپانی‌های خود بگمارند.

از دیگر مفاد فرمان جدید آمریکایی بخر، آمریکایی استخدام کن در پی آن است تا لزوم استفاده از لوازم ساخت آمریکا را در پروژه‌های عمرانی و ارتباطی فدرال ایجاد کند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، سالانه بیش از ۸۵ هزار  ویزا از نوع H-1B از طریق لاتاری اهدا می‌شود. بسیاری از افرادی که این ویزاها را دریافت می‌کنند، راهی کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری می‌شوند. این کمپانی‌ها مدعی هستند که ایالات متحده‌ی آمریکا به تعداد کافی متخصص در حوزه‌ی فناوری در اختیار ندارد. منتقدان برنامه‌ی ویزای H-1B به این نکته اشاره دارند که کمپانی‌ها از این مورد سوءاستفاده می‌کنند و نیروهای را خارجی که اغلب تبعه‌ی هند هستند، با دستمزد کمتر برای کار در شرکت‌های خود به آمریکا می‌آورند. منتقدان H-1B به این نکته اشاره می‌کنند که کارآفرینان آمریکایی، از والت دیزنی گرفته تا دانشگاه کالیفرنیا با اخراج نیروهای آمریکایی خود، به استخدام نیروهای غیر آمریکایی با استفاده از ویزای H-1B روی آورده‌اند.

همان‌طور که اشاره کردیم، کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری معتقدند که ویزای H-1B انگیزه‌ی مناسبی برای دانشجویانی است که در آمریکا تحصیل می‌کنند و با این انگیزه در آمریکا باقی‌ بمانند و برای پیشبرد اهداف شرکت‌های آمریکایی تلاش خواهند کرد. البته در این بین شماری از سناتورها پیش‌تر پیشنهاداتی در رابطه با تغییر ویزای H-1B ارائه کرده بودند که برای مثال می‌توان به تعیین درصدی از استخدام آمریکایی‌ها برای دریافت مجوز استخدام از طریق ویزای مورد مناقشه اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات