هوندا سیویک Si را بیشتر بشناسیم

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هوندا موتورز به‌تازگی جزئیات فنی مدل جدید سیویک یعنی مدل Si را منتشر کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

هوندا بالاخره جزئیات فنی مدل سیویک Si را در حالی منتشر کرد که درست یک هفته قبل، میزان گشتاور خروجی این خودرو در رسانه‌ها لو رفته بود. آن‌طور که این اطلاعات نشان می‌دهند، هوندا سیویک Si در دو مدل سدان و کوپه تولید خواهد شد و پیشرانه‌ی آن می‌تواند ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند که چنین اعدادی، خودروی مورد بحث را تبدیل به قدرتمندترین سیویک Si خواهند کرد که تاکنون تولید شده است.

با این وجود، نسل جدید هوندا سیویک Si چندان در پر کردن فاصله‌ی بین نسخه‌های عادی سیویک و قوی‌ترین مدل سیویک، یعنی Type R موفق عمل نکرده است. برای دانستن دلیل این امر باید بدانید که هوندا سیویک نسل نهم Si دارای پیشرانه‌ای ۲.۴ لیتری و چهار سیلندر از نوع تنفس طبیعی بود که می‌توانست ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. گرچه هوندا توانسته است توسط پیشرانه‌ای با حجم موتور بسیار کمتر از قبل، قدرت و گشتاور بیشتری تولید کند؛ اما انتظار بیشتری از این خودروساز می‌رفت. هوندا همچنین جزئیات دیگر این خودرو همانند وزن خالص را هنوز منتشر نکرده است؛ اما اعلام شده که Si جدید دارای وزنی بسیار کمتر از قبل است.

هوندا سیویک

همچنین سیویک Si جدید اولین مدل Si از این خودرو است که به توربوشارژر مجهز شده و این بدان معنا است که حداکثر قدرت و گشتاور این خودرو در دور موتور بسیار پایینی در دسترس راننده خواهد بود. سیستم فرمان این خودرو از نوع فعال الکترونیکی و دارای حالت اسپرت است که می‌تواند بسته به نوع رانندگی تغییر کند. سایر مشخصات استاندارد این خودرو شامل جعبه‌دنده‌ی شش سرعته، سیستم تعلیق اسپرت به همراه کمک فنرهای فعال، دیفرانسیل لغزش محدود و رینگ‌های ۱۸ اینچی هستند.

جف کانارد، قائم‌مقام بخش آمریکایی هوندا در مورد این خودرو می‌گوید:

 هوندا سیویک Si مدل ۲۰۱۷ اولین مدل Si مجهز به توربوشارژر است و به‌عنوان یک معیار سنجش جدید به‌خصوص از نظر چابکی و هندلینگ در بازار خودروهای اسپرت جمع و جور شناخته خواهد شد؛ در حالی که مدل Type R نیز به‌عنوان بالاترین مدل هوندا سیویک نسل دهم و قوی‌ترین مدل این خودرو وارد بازار می‌شود.
هوندا سیویک

هوندا سیویک Si، در مقایسه با نسل قبلی خود، خودرویی سبک و قدرتمندتر است. البته تنها تغییر این خودرو مربوط به قدرت و گشتاور پیشرانه نمی‌شود و در داخل کابین آن نیز تغییراتی در مقایسه با مدل استاندارد وجود دارد که برخی از این تغییرات شامل تودوزی با دوخت قرمز، لوگوی Si، نمایشگر TFT در مقابل راننده با نورپردازی قرمز و پدال‌های آلومینیومی اسپرت هستند؛ البته سایر امکانات رفاهی و ایمنی کامل‌ترین مدل‌های غیر Si سیویک نیز در این خودرو موجود هستند. روی کنسول مرکزی این خودرو یک نمایشگر ۷ اینچی قرار گرفته است که سیستم رهیاب ماهواره‌ای و اتصال به تلفن همراه از قابلیت‌های آن هستند؛ ضمن اینکه سیستم صوتی خودرو دارای قدرتی ۴۵۰ کیلوواتی است. در انتها باید اعتراف کرد که چنین امکاناتی در خودرویی با قیمتی حدود ۲۰ هزار دلار بسیار عالی است؛ هرچند برخی معتقدند، هوندا می‌توانست بهتر از این نیز عمل کند. 

هوندا سیویک

در بازارهایی که مدل قدرتمند سیویک یعنی Type R عرضه نمی‌شود، مدل Si قوی‌ترین مدل سیویک خواهد بود و برای همین انتظار می‌رفت هوندا کمی قدرت بیشتری برای این خودرو در نظر می‌گرفت. اگر می‌شد قدرت این مدل را به ۲۳۵ اسب‌ بخار و گشتاور آن را به ۲۷۷ نیوتون‌متر افزایش داد،، Si خودرویی بهتر با عملکردی در خور توجه در کلاس خود محسوب می‌شد.

در این بین نباید از این موضوع غافل شد که مدل جدید Si حالا مجهز به توبوشارژر شده است و چنین چیزی دست تیونرها را برای تیونینگ پیشرانه‌ی این خودرو باز می‌گذارد و می‌توان با کمی ارتقاء، قدرت آن را به مدل Type R نزدیک کرد.

هوندا سیویک

اگر می‌خواهید دقیق‌تر راجع به عملکرد فنی این خودرو در مقایسه با سایر مدل‌های سیویک بدانید، مشخصات چهار مدل از این خودرو را بررسی خواهیم کرد. ضعیف‌ترین مدل سیویک، مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی است که با استفاده از ۴ سیلندر خود می‌تواند قدرت ۱۵۸ اسب‌ بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۸۷ نیوتون‌متر گشتاور در دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. مدل بعدی دارای یک پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی به حجم ۱.۵ لیتر است که می‌تواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت در ۶ هزار دور بر دقیقه و ۲۲۰ نیوتون متر گشتاور در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.

مدل Si همان‌طور که در بخش بالا ذکر شد، دارای پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی از نوع دو میل سوپاپ در بالا است که ۱.۵ لیتر حجم دارد و با کمک توربوشارژر می‌تواند ۲۰۵ اسب‌ بخار قدرت در دور موتور ۱۳۰۰ دور بر دقیقه و ۲۶۰ نیوتون‌متر گشتاور در دور موتور ۲۳۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. قوی‌ترین و آخرین مدل، Type R است که به پیشرانه‌ی ۲ لیتری چهار سیلندر توربو از نوع VTEC مجهز شده است و می‌تواند در حداکثر کارایی خود ۳۰۶ اسب‌ بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور، به‌ترتیب در دورهای موتور ۶۵۰۰ و ۷۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. ضمن اینکه همه‌ی این مدل‌ها دارای جعبه‌دنده‌ی شش سرعته‌ی دستی هستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات