عنکبوت‌ها می‌توانند از نظر تئوری تمام انسان‌های روی زمین را در یک سال بخورند

پنج‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق محاسبات اخیر دو زیست‌شناس اروپایی، عنکبوت‌ها می‌توانند تمامی انسان‌های روی کره‌ی زمین را بخورند و همچنان گرسنه بمانند.
تبلیغات

عنکبوت‌ها تقریباً در همه‌جا حضور دارند. اخیراً یک تحقیق حشره‌شناسی در خانه‌های کارولینای شمالی نشان داد که عنکبوت‌ها در ۱۰۰ درصد از خانه‌ها حضور دارند؛ به‌طوری‌که ۶۸ درصد از حمام‌ها و بیش از سه‌چهارم اتاق‌های خواب دارای عنکبوت بودند. شانس اینکه حداقل یک عنکبوت هم‌اکنون از گوشه‌ی تاریک اتاق به شما نگاه ‌کند، زیاد است.

عنکبوت‌ها اغلب حشرات را می‌خورند؛ هرچند برخی از گونه‌های بزرگ‌تر آن‌ها به خوردن مارمولک‌ها، پرندگان و حتی پستانداران کوچک نیز مشهور هستند. عنکبوت‌ها به خاطر فراوانی و اشتهای سیری‌ناپذیر خود، به‌تازگی مورد توجه دو زیست‌شناس اروپایی قرار گرفته‌اند؛ اگر شما می‌توانستید تمامی حجم غذای خورده شده در جهان در طول یک سال توسط همه‌ی عنکبوت‌ها را اندازه بگیرید، این میزان چقدر می‌بود؟

مارتین نیفلر و کلاوس بیرکوفر محاسبات تخمینی خود را در مجله‌ی علوم طبیعی شماره‌ی این ماه به چاپ رسانده‌اند. اعداد به‌دست‌آمده از سوی این دو زیست‌شناس شگفت‌انگیز هستند: عنکبوت‌های دنیا چیزی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن شکار را در هرسال می‌خورند. به این معنی که عنکبوت‌ها حداقل به‌ اندازه‌ی ۷ میلیارد انسان روی کره‌ی زمین گوشت مصرف می‌کنند. نویسندگان این مقاله ذکر کرده‌اند که آن‌ها در هر سال در حدود ۴۰۰ میلیون تن گوشت و ماهی می‌خورند.

در یک مقایسه‌ی اندکی چندش‌آور دیگر؛ مجموع زیست‌توده (بیومس) تمامی انسان‌های بالغ روی کره‌ی زمین در حدود ۲۸۷ میلیون تن است. حتی اگر ۷۰ میلیون تن دیگر هم برای وزن کودکان به این رقم اضافه کنیم، همچنان برابر با میزان غذای خورده شده توسط عنکبوت‌ها در یک سال نمی‌شود. این رقم از وزن تمامی انسان‌های روی کره زمین بیشتر است. به‌عبارت‌دیگر، عنکبوت‌ها می‌توانند همه‌ی ما را بخورند و همچنان گرسنه بمانند.

لینک دانلود با کیفیت 720P | 360P

نیفلر و بیرکوفر برای دستیابی به این عدد، تخمین‌های بسیار پیچیده‌ی مبتنی بر دو سؤال را انجام دادند؛ ۱) چه تعداد عنکبوت در یک مترمربع از خاک تمامی زیستگاه‌های اصلی در زمین وجود دارد؟ ۲) میانگین مقدار غذای مصرفی از سوی عنکبوت‌ها در اندازه‌های گوناگون در یک سال چقدر است؟

این اعداد اطلاعات جذابی در اختیار آن‌ها قرار داد. برای مثال، یک مطالعه تخمین زده است که میانگین تراکم جمعیت عنکبوت‌های جهان در حدود ۱۳۱ عنکبوت در هر متر مربع است. برخی از زیستگاه‌های این حشرات صحراها، جنگل‌های توندرا و خانه‌ها هستند. از طرفی دیگر، تراکم‌های جمعیتی هزار یا بیشتر در هر مترمربع از عنکبوت‌ها در شرایط و محیط‌های مطلوب زندگی می‌کنند. در تحقیقات نیفلر و بیرکوفر معنی دقیق کلمه «مطلوب» توضیح داده نشده است؛ اما فرض ما این است که اگر همین الان پشت میز کامپیوتر نشسته‌اید، زیر میز تاریک و پر گردوخاک شما چند عنکبوت به‌خوبی زندگی می‌کنند.

طبق محاسبات نیفلر و بیرکوفر، اگر شما تمامی عنکبوت‌های موجود در زمین را جمع‌آوری کنید و در یک ترازوی بزرگ قرار دهید؛ مجموع وزن آن‌ها به ۲۵ میلیون تن می‌رسد. در مقام مقایسه، کشتی تایتانیک وزنی در حدود ۵۲ هزار تن داشت. به‌عبارتی‌دیگر، این حجم از عنکبوت در روی زمین برابر با تعداد ۴۷۸ کشتی تایتانیک است.

عنکبوت ها

زیست‌شناسان همچنین دریافتند که عنکبوت‌ها در هر روز تقریباً به‌اندازه‌ی ۱۰ درصد از وزن خود غذا می‌خورند. این رقم معادل خوردن ۹ کیلو گوشت از سوی یک انسان ۹۰ کیلوگرمی است. در مقابل، مجموع تقریباً ۹۰۰ کیلوگرم عنکبوت می‌تواند یک انسان ۹۰ کیلوگرمی را در طول یک روز بخورد.

در پایان، این اشتهای فراوان از سوی عنکبوت‌ها به کمک بشریت آمده است. از آنجایی‌ که عنکبوت‌ها دشمن درجه‌‌ی یک سوسک‌ها و سایر حشرات هستند، گرسنگی آن‌ها به معنی آفت کمتر در باغچه، پشه‌ی کمتر در دست‌شویی و مگس‌های کمتر در خانه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات