قدم بعدی برای AMD چیست؟

دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در هفته‌های اخیر AMD پردازنده رایزن ۷ و رایزن ۵ را به همراه پردازنده‌ی سرور Naples که مبتنی بر معماری زن است، رونمایی کرد. اما قدم بعدی برای این کمپانی چیست؟
تبلیغات

کمپانی AMD قریب به سه هفته‌ پیش، نسل جدید پردازنده‌های رایزن را با رونمایی از سری ۷ این پردازنده‌ها آغاز کرد. ساعاتی پیش نیز پردازنده‌های رایزن ۵ رسما رونمایی شد و اِی‌اِم‌دی مشخصات فنی مربوط به این پردازنده‌ها را به همراه زمان عرضهمنتشر کرد. البته باید به معرفی پردازنده‌های سرور Naples نیز اشاره کرد که مبتنی بر معماری جدید زن رونمایی توسعه یافته‌اند. اِی‌اِم‌دی در نظر دارد طی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷، پردازنده‌های Naples را به همراه نسل جدید پردازنده‌‌ی گرافیکی رده بالای خود که با نام وِگا شناخته می‌شوند، راهی بازار کند. تا اینجای کار به نظر می‌رسد AMD قدم‌های اولیه برای بازگشت به دوران اوج خود را طبق برنامه برمی‌دارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که پردازنده‌های رایزن با مشکلاتی نیز روبرو بوده‌اند که بیشتر مربوط به Bios مادربردهای اختصاصی این محصولات است و می‌توان با بروزرسانی آن عملکرد واقعی پردازنده‌ی رایزن را مشاهده کرد. ضمنا به گفته‌ی AMD برای دسترسی به بهترین عملکرد پردازنده‌ی رایزن در زمان اجرای بازی‌ها، باید توسعه‌دهندگان تغییراتی به‌منظور استفاده از حداکثر پتانسیل این پردازنده‌ها انجام دهند. در واقع AMD توسعه‌ی تراشه و پشتیبانی نرم‌افزاری را در دست دارد و این فرایند را به‌خوبی انجام داده است؛ حال آنکه شماری از مشکلات به دلیل عدم دسترسی این کمپانی به‌کل اکوسیستمی است که پردازنده نیز بخشی از آن است. شماری از بنچمارک‌های مربوط به بازی نشان از این دارند که پردازنده‌های رایزن برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1080p به‌خوبی بهینه نشده‌اند؛ البته AMD راه‌حل مشکل را بروزرسانی Bios عنوان کرده است. با توجه به اینکه پردازنده‌های رایزن از معماری جدیدی برخوردارند، توسعه‌دهندگان در ابتدا با مشکلاتی برای بهینه‌سازی و همخوانی نرم‌افزار‌ها روبرو خواهند شد.

ورود دوباره AMD به بازار پردازنده‌های سرور

همان‌طور که اشاره کردیم، AMD در کنار پردازنده‌های رایزن، تراشه‌ی سروری را نیز با نام Naples رونمایی کرد. تعداد هسته‌های Naples چهار برابر بیشتر از پردازنده‌های سری رایزن است؛ چراکه پردازنده‌ی Naples با استفاده از روش مالتی چیپ تولید شده و به بیان ساده‌تر، گویا چهار پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای رایزن در یک پکیج قرار گرفته است. با توجه به استفاده از Multi Chip Package یا MCM، هر تراشه با استفاده از تکنولوژی جدید AMD با نام Infinity Fabric به یکدیگر متصل شده‌اند. در جریان Open Compute Summit، اِی‌اِم‌دی نمونه‌هایی از اولین سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های نپلس را نمایش خواهد داد که از جمله‌ی آن می‌توان به پلتفرم الیمپوس مایکروسافت اشاره کرد. Naples از تنظیمات سوکت دوگانه و واحد پشتیبانی می‌کند.

سیستم‌های مورد استفاده در دیتاسنترهای امروزی معمولا با سوکت دوگانه طراحی می‌شوند؛ اما پردازنده‌ی ‌Naples اِی‌اِم‌دی با یک سوکت نیز قدرت پردازشی، حافظه با پهنای باند و سیستم ورودی/خروجی را به میزان قابل توجه در اختیار می‌گذارد که با پردازنده‌های مجهز به سوکت دوگانه اینتل برابری می‌کند. Naples از وجود بیش از ۱۲۸ لین PCI Express در کنار هشت کانال حافظه برای ارتباط با ۳۲ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد؛ از این‌رو این محصول به یک پردازنده‌‌ی بسیار سریع بدل شده است. عرضه‌ی پردازنده‌های سری Naples را باید چالشی برای اینتل در این حوزه خواند.

پردازنده‌های گرافیکی به‌روز شده‌ی سری Radeon

در این بین نباید پردازنده‌های گرافیکی Radeon اِی‌اِم‌دی را از یاد برد که مبتنی بر معماری جدید پردازنده‌های گرافیکی با نام وگا راهی بازار خواهند شد. به گزارش Mercury Research، ای‌ام‌دی در زمینه‌ی کارت‌های گرافیکی مورد استفاده در دسکتاپ شاهد رشد سهم خود بوده است؛ به‌طوری‌که سهم این کمپانی از بازار کارت‌های گرافیکی مورد استفاده در حوزه‌ی دسکتاپ از ۲۰.۳ درصد در پاییز ۲۰۱۵ به ۲۷.۶ درصد در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ رسیده است. با این حال انویدیا همچنان دست بالا را در مورد کارت‌های گرافیک گران‌قیمت و رده بالا در اختیار دارد. باید دید که آیا معماری پردازنده‌های گرافیکی وگا می‌تواند بر محصولی نظیر GTX 1080 Ti انویدیا غلبه کند یا خیر. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، معماری وگا با توجه به مشخصات طراحی، می‌تواند قدرت پردازشی بالاتری در حوزه‌هایی نظیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در اختیار کاربران قرار دهد.

تکمیل محصولات جدید با پردازنده‌های مخصوص گجت‌های موبایل

در نهایت، AMD پردازنده‌های مخصوص گجت‌های موبایل را طی نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی راهی بازار خواهد کرد. پردازنده‌های مخصوص گجت‌های موبایل این کمپانی Raven Ridge نام دارند که مبتنی بر معماری زن هستند و با پردازنده‌های گرافیکی وگا نیز همراه خواهند شد. با عرضه‌ی این پردازنده‌ها است که AMD فرایند بروزرسانی کامل خانواده‌ی محصولات خود را به پایان خواهد برد و سال ۲۰۱۸ را این‌گونه آغاز خواهد کرد. عملکرد ضعیف AMD در سال‌های اخیر باعث شده بود بسیاری کار را برای AMD پایان‌یافته تلقی کنند، حال آنکه از نظر وسعت، AMD یک چهاردهم اینتل است و همین موضوع نشان از بزرگی کاری دارد که AMD به سرانجام رسانده است.

AMD به این نکته اشاره کرده است که عرضه‌ی پردازنده‌های رایزن پایان کار نیست و سرنخ‌هایی نیز در رابطه با عرضه‌ی محصولات جدید در سال ۲۰۱۸ ارائه کرده است. AMD پردازنده‌های Zen 2 و Zen 3 را نیز در دست توسعه دارد. زمانی که AMD طراحی نسل اول معماری پردازنده‌های زن را به پایان برد، ویژگی‌هایی بودند که به جبر طراحی حذف شده بودند و شماری از ویژگی‌ها نیز در اثر تجربیات طراحی نسل اول به دست آمده‌اند که به‌طور حتم در نسل بعدی اعمال خواهد شد. به‌طور حتم این تجربیات و کمبود‌های احساس شده در نسل اول، به نسل بعدی راه پیدا خواهند کرد و برطرف خواهند شد. با توجه به تمام این موارد، انتظار می‌رود نسل‌های بعدی پردازنده‌های رایزن AMD که به‌احتمال زیاد مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری خواهد بود، بسیار قدرتمندتر شود و قابلیت‌های بیشتری نیز در اختیار کاربران قرار دهد.

البته شماری از شایعات نیز نشان از این دارند که AMD در تلاش است تا گواهی مربوط به پتنت پردازنده‌های گرافیکی اینتل را دریافت کند و همچنین پردازنده‌های گرافیکی Radeon خود را در کنار پردازنده‌های Core اینتل در یک تراشه عرضه کند. در صورتی که پردازنده‌های گرافیکی Radeon اِی ام دی در کنار پردازنده‌ی اینتل قرار بگیرد و در قالب یک تراشه عرضه شود، یکی از مشتریان احتمالی چنین محصولی را باید کمپانی اپل خواند. البته باید به این نکته اشاره کرد که در پیش گرفتن چنین سیاستی به‌طور حتم تأثیری منفی در فروش پردازنده‌های خود اینتل خواهد داشت.

به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۷ روی خوشی به AMD نشان خواهد داد؛ چراکه رویکرد مثبت به عرضه‌ی محصولات جدید توسط این کمپانی باعث افزایش ارزش سهام AMD شده و این موضوعی است که نظر بسیاری را جلب می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات