چگونه هوش هیجانی را در یک نفر تشخیص دهیم

دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هوش هیجانی یا EQ به افراد کمک می‌کند در روابط خود موفق‌تر باشند و با سرعت بیشتری پیشرفت کنند. این اشخاص فروتن هستند و باعث بالا رفتن راندمان سازمان می‌شوند.
تبلیغات

نتیجه مطالعات انجام‌شده طی سه دهه اخیر ثابت کرده است افرادی که دارای هوش هیجانی یا EQ بیشتری هستند نسبت به دیگران خودآگاهی بیشتری دارند، کارهای خود را بهتر انجام می‌دهند، با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و معمولا نتیجه بهتر و چشمگیرتری از کارهای خود می‌گیرند. اما سؤال اینجا است که این افراد چه ویژگی‌های متمایزی دارند و اینکه چگونه می‌توان تشخیص داد یک شخص هوش هیجانی بیشتری نسبت به دیگران دارد؟ در این مقاله ۵ مورد از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن‌ها آورده شده است.

۱- آن‌ها احساسات خود را بهتر از دیگران مدیریت می‌کنند

کنترل خود یا خود مدیریتی، یک ویژگی شخصی است که در هر فرد متمایز است. برای اینکه تشخیص دهید چه میزان از این ویژگی در شما وجود دارد، کافی است از خودتان بپرسید: «آیا می‌توانم احساسات و رفتارم را کنترل کنم تا بتوانم نتیجه بهتری بگیرم؟». دانیل گلمن، روان‌شناس شناخته‌شده در سطح بین‌المللی درر رابطه با افرادی که خود مدیریتی دارند می‌گوید: «افراد منطقی یعنی کسانی که می‌توانند احساسات خود را کنترل کنند، باعث برقراری عدالت و امنیت یک محیط می‌شوند و در چنین محیطی میزان احساسات کم می‌شود و بهره‌وری و راندمان سازمان بالا می‌رود.»

خود مدیریتی و تمرکز حواس مهارت‌هایی هستند که معمولا به رهبران کسب‌و‌کار آموزش داده می‌شوند تا بتوانند در شرایط پراسترس آرامش و تمرکز خود را حفظ کنند. این ویژگی‌ها برای رسیدن به بازده بلندمدت لازم و ضروری هستند.

۲- آن‌ها خود را عمیقا می‌شناسند

معمولا ما آسان‌ترین راه یعنی چشم‌پوشی کردن از احساسات را انتخاب می‌کنیم و چیزهایی که باعث خوشحالی و ناراحتی‌مان می‌شوند، نادیده می‌گیریم. اما خودشناسی و داشتن درک عمیق از خود باعث می‌شودبتوانید در زندگی شادتر باشید و در انجام کارها پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید.

emotional intelligence

۳- به‌جای واکنش نشان دادن، پاسخ می‌دهند

همه ما ممکن است زمانی که با شرایط احساسی و یا همکار و مشتری بداخلاق مواجه می‌شویم، حالت دفاعی به خودمان بگیریم و رفتاری از روی ترس نسبت به شرایط از خودمان نشان دهیم. اما اشخاصی که هوش هیجانی بالایی دارند، زمانی که علت واکنش منفی خود را متوجه شدند، با اعتمادبه‌نفس و خود مدیریتی بالا نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. درواقع آن‌ها ابتدا سعی می‌کنند ریشه و علت عصبانیت خود را درک کنند، سپس خودشان را آرام می‌کنند تا بتوانند واکنش بهتر و سنجیده‌تری داشته باشند.

۴- آن‌ها خودشان را در شرایط افراد دیگر تصور می‌کنند

مردم همدلی کردن را دوست دارند و از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط در محیط کار استفاده می‌کنند. درواقع همدلی، احساسی قابل پرورش است و معمولا با فکر کردن به موقعیت یک شخص و درک کردن مشکلات او شروع می‌شود؛ اینکه خودتان را در شرایط آن‌ها تصور کنید، کمک می‌کند بتوانید با دید بهتری به دیگران کمک کنید و حس قدردانی را در خود افزایش دهید.

 ۵- در معذرت‌خواهی کردن پیش‌قدم می‌شوند

اکثر ما بعد از یک مشاجره یا سوء‌تفاهم به‌شدت عصبانی می‌شویم و آن شخص را از زندگی خود کنار می‌گذاریم تا اینکه خودش برای معذرت‌خواهی کردن پیش‌قدم شود. اما اشخاصی که هوش هیجانی بالایی دارند، اجازه نمی‌دهند احساساتشان باعث از دست رفتن دوستی یا روابط خانوادگی و کاری شود. از آنجایی که مهارت‌های اجتماعی یکی از چهار ویژگی برتر هوش هیجانی است؛ افرادی که این ویژگی را دارند، سعی می‌کنند شرایط پیش‌آمده را برای شخص مورد نظر جبران کنند، حتی اگر این کار به معنای این باشد که اول معذرت‌خواهی کنند. فروتنی و شجاعت معجزه می‌کنند و باعث می‌شوند شخص مقابل نیز نرم شود و معذرت‌خواهی کند و در نتیجه روابط طبق روال قبلی از سر گرفته می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات