۵ طرح برتر آیرودینامیک در تاریخ پورشه

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
پورشه توجه زیادی به بدنه‌ی خودروهایش دارد و سال‌ها است برترین مدل‌های آیرودینامیک دنیا را تولید می‌کند.
تبلیغات

همه‌ی ما پورشه را می‌شناسیم و با مدل افسانه‌ای 911 آشنا هستیم؛ اما آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید چرا این خودروساز هنوز به طرح اولیه وفادار مانده است؟ کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت 911 را شکل آیرودینامیک آن و خصوصا بخش انتهایی بدنه می‌دانند که اتفاقا کمتر به آن توجه می‌شود. جالب است بدانید، پورشه از پیشگامان استفاده از اسپویلر و بالچه‌ی عقب در خودروهای بدون صندوق است و در سال ۱۹۷۲ برای مدل 911 نوعی از آن را اختراع کرد که به دم نهنگ (whale tail) مشهور شد.

نوربرت سینگر که سال‌ها مدیر تیم مسابقات پورشه بوده است، ۵ طرح برتر این خودروساز را معرفی می‌کند که در استفاده از اسپویلرها پیشگام و نمونه بوده‌اند. برای درک بهتر آیرودینامیک در این خودورها، او مدل‌های مختلف را به تونل باد پورشه برده است تا توانایی آن‌ها در شکافتن هوا و کنترل اعوجاجی که در پشت خودرو به وجود می‌آید، در عمل نشان دهد. لازم به توضیح است؛ در این مطلب عددی به نام ثابت درگ (Drag Coefficient) برای هر خودرو بیان می‌شود که در علم دینامیک سیالات نشانه‌ی نیروی وارد بر جسم جامد به هنگام حرکت در میان یک سیال دیگر است و به عنوان مثال، برای یک هواپیمای شکاری نزدیک به صفر و برای یک ساختمان حدود ۲ خواهد بود.

۵. پورشه کایمن GT4 مدل ۲۰۱۶

پورشع کایمن

یک اسپویلر ثابت با جایگذاری مناسب، این مدل را به یکی از برترین خودروهای فعلی پورشه در بحث آیرودینامیک تبدیل کرده است. درحالی‌که مدل استاندارد، بدون بالچه‌ی عقب تولید می‌شود، می‌توان این بخش را مانند نسخه‌ی GT4 روی آن نصب کرد و به نهایت سرعت بالاتری رسید. نکته‌ی جالب در آیرودینامیک پیچیده‌ی کایمن GT4 استفاده‌ی هم‌زمان از اسپویلر و بالچه‌ است که نقش به‌سزایی در کاهش تنش در هوای پشت آن دارد. این خودرو همراه با پیشرانه‌ی ۳.۸ لیتری، ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴ ثانیه و بیشینه‌ی سرعتی نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. ثابت درگ برای این خودروی ۱۰۵ هزار دلاری ۰.۳۲ است.

۴. پورشه 959 مدل ۱۹۸۶

پورشه 959

یکی از جذاب‌ترین مدل‌های پورشه که در واقع 911 را از یک مدل اسپرت، به محصولی سوپراسپرت تبدیل کرد، بدون شک 959 است. اسپویلر عقب در این خودرو، بخشی از بدنه شد تا در بخش جانبی هم آیرودینامیک خودرو افزایش یابد. به لطف این طراحی خلاقانه، 959 می‌توانست به نهایت سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت دست‌ یابد که آن را به سریع‌ترین خودروی سواری تاریخ، تا آن زمان تبدیل کرد. پیشرانه‌ی این مدل، شش سیلندر توئین‌توربو به حجم ۲.۹ لیتر بود که می‌توانست با قدرت ۴۴۴ اسب بخار، ظرف ۳.۶ ثانیه خودرو را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. درحالی‌که در آن زمان این خودرو به قیمت ۲۲۵ هزار دلار فروخته می‌شد و ۲۹۲ دستگاه از آن تولید شد، امروزه بیش از ۱.۵ میلیون دلار ارزش دارد. ثابت درگ برای پورشه 959 عدد ۰.۳۱ است.

۳. پورشه 911 نسخه‌ی RS 2.7 مدل ۱۹۷۲

پورشه 911

این خودرو در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمد و بازدیدکنندگان خود را به وجد آورد. این محصول با اسپویلری یک‌تکه با بدنه که به آن لقب دم نهنگ یا دم اردک (Ducktail) داده شد، طراحی شده بود و خیلی زود مورد تقلید دیگر خودروسازان قرار گرفت، ضمن اینکه پورشه هنوز هم از این ابتکار در خودروهای خود استفاده می‌کند. از این مدل ۳۵۹ دستگاه ساخته شد که نهایت سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت را ممکن می‌کرد. ارزش کلکسیونی این 911 امروزه می‌تواند ۲۵۰ تا ۴۸۰ هزار دلار باشد، در حالی‌که ثابت درگ آن ۰.۴ است.

۲. پورشه پانامرا توربو

پورشه پانامرا

این مدل نسبتا جدید، از آن جهت در علم هدایت هوا اهمیت دارد که تنها خودروی چهاردر دنیا با فناوری آیرودینامیک متغیر است. بخش اسپویلر عقب پانامرا در شرایط مختلف، عملکرد متفاوتی دارد؛ در سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت فعال می‌شود و نقش مهمی در رسیدن این خودرو به نهایت سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت دارد. پیشرانه‌ی ۵۵۰ اسب بخار پانامرا توربو، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۵ ثانیه‌ای فراهم می‌کند، درحالی‌که آستانه‌ی قیمت آن ۱۴۸ هزار دلار است. ثابت درگ این مدل، به لطف اسپویلر هوشمند آن ۰.۲۹ اندازه‌گیری شده است.

۱. پورشه 935 موبی‌دیک

پورشه 935

این خودرو برای شرکت در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز ۱۹۷۸ ساخته شد و در ظاهر تعجب علاقه‌مندان را برانگیخت؛ چرا که اسپویلر عقب آن، چنان بزرگ به نظر می‌رسید که نه‌تنها تا آن زمان سابقه نداشت، بلکه وزن بالایی هم برای آن تصور می‌شد؛ اما پورشه از یک سو محاسبات آیرودینامیک بسیار دقیقی برای طراحی 935 داشت و از سویی دیگر، بدنه‌ای از فایبرگلاس روی 911 تقویت‌شده‌‌ی خود گذاشته بود. با توجه به ظاهر 935 و رنگ سفید و آبی تیم پورشه در مسابقات لمانز، نام موبی‌دیک (Moby-Dick) روی آن گذاشته شد که الهام گرفته‌ از نام نهنگ سفید معروف در ادبیات داستانی است. در آن رقابت‌ها 935 توانست به رکورد سرعت ۳۶۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد که تا سال‌ها بعد شکسته نشد. بدنه‌ی این خودرو توسط نوربرت سینگر طراحی شده بود و ثابت درگ آن ۰.۳۶ است.

درپایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم تماشای فیلم کوتاه معرفی ۵ خودروی برتر پورشه از دیدگاه استفاده از اسپویلر و بالچه‌ی عقب را که توسط نوربرت سینگر روایت می‌شود، از دست ندهید.

دانلود با کیفیت 360p  720p  1080p

پ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات