اپل، گوگل و فیس بوک شواهدی علیه فرمان مهاجرت ترامپ به دادگاه ارائه کردند

سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل، گوگل و فیس بوک در کنار ۹۴ کمپانی دیگر حوزه‌ی فناوری، شواهدی دال بر مخالفت با فرمان مهاجرت ترامپ، به دادگاه شهر سیاتل ارائه کردند.
تبلیغات

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده‌ی آمریکا فرمان جدید مهاجرت سفر شهروندان ۷ کشور مسلمان را به بهانه‌ی جلوگیری از تهدیدات تروریستی امضا کرد، بسیاری از کمپانی‌های حوزه‌ی فناوری به مخالفت با این فرمان پرداختند. چند روز پیش یک قاضی دادگاه ایالتی در شهر سیاتل وابسته به دادگاه ایالت واشنگتن با صدور رأیی، فرمان رئیس جمهور این کشور را لغو کرد. حال اپل، فیسبوک و گوگل در کنار ۹۴ کمپانی دیگر حوزه‌ی فناوری سندی در اختیار دادگاه قرار داده‌اند که در آن‌ علاوه بر مخالفت با فرمان ترامپ، به تشریح مشکلاتی پرداخته‌اند که می‌تواند گریبان‌گیر این کمپانی‌ها شود. هر یک از ۹۷ کمپانی مورد نظر، تأثیرات منفی فرمان جدید ترامپ را اعلام کرده‌اند که نهایتا می‌تواند به ضرر اقتصاد آمریکا و پیشرفت این کمپانی تمام شود.

در این سند به این نکته اشاره شده است که فرمان جدید مهاجرتی ترامپ که با عنوان Muslim Ban شناخته می‌شود، یک انحراف علنی از قانون عادلانه‌ای است که ضامن سلامت قوانین مهاجرتی آمریکا برای ۵۰ سال اخیر بوده است. علاوه بر نگاه انسانی و همچنین اجتماعی به مضرات فرمان جدید، در اسناد تسلیم‌شده به دادگاه به بررسی زوایای اقتصادی فرمان مهاجرتی جدید نیز پرداخته شده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده و به اعتقاد این ۹۷ کمپانی، منع ورود مسلمانان ۷ کشور می‌تواند آسیب‌های جدی به تجارت و کسب و کار، خلاقیت و همچنین رشد کمپانی‌های آمریکایی وارد کند. در این سند به موانع ایجادشده نظیر سخت شدن فرایند جذب بهترین متخصصان از سراسر دنیا و همچنین نگهداری متخصصان در داخل خاک آمریکا اشاره شده است.

علاوه بر اپل، گوگل و فیسبوک می‌توان نام‌های بزرگ و کمپانی‌های نوپای دیگری را نیز در لیست امضاکنندگان این اسناد دید که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اوبر، اسپاتیفای، کیک‌استارتر و نتفلیکس اشاره کرد. در این لیست خبری از آمازون، به‌عنوان کمپانی بزرگی که دفتر اصلی آن در سیاتل و ایالات واشنگتن قرار دارد، مشاهده نمی‌شود، حال آنکه این کمپانی جزو اولین معترضان به قانون جدید مهاجرتی ترامپ بوده است.

یکی از موارد جالب در لیست کمپانی‌هایی که اسناد ارائه‌شده به دادگاه را امضا کرده‌اند، نبود نام کمپانی تسلا است. ایلان ماسک، مؤسس و مدیرعامل تسلا از جمله‌ی معدود افرادی است که به نظر می‌رسد تمایل به همکاری با دونالد ترامپ دارد و در مخالفت با سیاست‌های رئیس جمهور جدید اظهار نظر نکرده است. ایلان ماسک لغو فرمان مهاجرتی را در راستای اجرای تغییرات اقتصادی دونالد ترامپ غیرممکن خوانده است.

هرچند از زمان صدور فرمان مهاجرتی جدید ترامپ، دادگاه‌های مختلفی در این کشور رأی‌هایی در مخالفت با این فرمان صادر کرده‌اند؛ اما در نهایت، قاضی باب فرگوسن از دادگاه ایالتی واشنگتن بود که با صدور رأیی این دستور را لغو کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات