مدیاتک تراشه هلیو ایکس 30 را معرفی کرد

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک در نمایشگاه MWC 2017 از جدیدترین محصول خود، تراشه هلیو ایکس 30، رونمایی کرد.
تبلیغات

یکی از محصولاتی که مقامات مدیاتک در طول چند ماه گذشته در مورد آن صحبت کرده‌اند، تراشه ۱۰ هسته‌ای هلیو ایکس 30 نام دارد که با معماری ۶۴ بیتی ساخته شده است. از ماه جولای سال ۲۰۱۶ اطلاعات مختلفی در مورد این تراشه منتشر شد و حال، زمان آن فرا رسیده است تا کمپانی مدیاتک از محصول جدیدش رونمایی کند.

مدیاتک، در خلال نمایشگاه MWC 2017 از تراشه جدید هلیو ایکس 30 رونمایی کرد. البته درگذشته توانسته بودیم اطلاعاتی در مورد این تراشه به دست آوریم؛ اما کمپانی مدیاتک اطلاعات کامل‌تری در مورد تراشه جدید هلیو ایکس 30 در اختیار عموم قرار داده است.

اصولا مدیاتک همراه با رونمایی از یک محصول جدید، زمان عرضه آن را نیز اعلام می‌کند. مقامات این کمپانی اعلام کرده‌اند که تراشه هلیو ایکس 30 از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد. مدیاتک تراشه جدیدش را قدرتمندترین تراشه‌ای خوانده که تاکنون ساخته است و انتظار می‌رود که در چند تلفن هوشمند پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ استفاده شود.

تراشه هلیو ایکس 30 با معماری سه خوشه‌ای ساخته شده است و از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری بهره می‌برد. هلیو ایکس 30 نسبت به هلیو ایکس 20، ۵۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. همچنین عملکرد این تراشه نسبت به مدل قبلی، ۳۵ درصد بهتر است.

پردازنده این تراشه، متشکل از ۲ هسته Cortex-A73 است که با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. همچنین ۴ هسته Cortex-A53 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A35 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز در این پردازنده استفاده شده است تا انجام کارهای سبک‌تر را بر عهده بگیرند. هلیو ایکس 30 دارای مودم Cat. 10 4G LTE است و می‌تواند از 3CA و 2CA برای استریم محتوای ویدیویی استفاده کند.

برای پردازنده گرافیکی، از PowerVR Series7XT Plus استفاده شده است که با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز کار می‌کند. قدرت این پردازنده به‌قدری بالا است که می‌تواند عملکرد تراشه هلیو ایکس 30 را افزایش دهد. از نظر مصرف انرژی، این پردازنده گرافیکی نسبت به هلیو ایکس 20، ۶۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. این در حالی است که عملکرد آن ۲.۴ برابر بهتر از هلیو ایکس 20 است. این تراشه از تکنولوژی CorePilot 4.0 مدیاتک نیز بهره می‌برد.

تراشه جدید مدیاتک از دو ISP برخوردار است که به‌صورت ۱۴ بیتی کار می‌کنند و هدف از به کار بردن آن‌ها، پشتیبانی از ترکیب دوربین دوگانه است که بتوان از دو سنسور تا سقف ۱۶ مگاپیکسل استفاده کرد. مدیاتک در زمینه پشتیبانی از دوربین تلاش کرده است امکانات گسترده‌ای به تراشه جدیدش اضافه کند.

این تراشه می‌تواند از قابلیت‌هایی مانند ClearZoom و TNR پشتیبانی کند. همچنین یک VPU درون ساختی نیز وجود دارد که همراه با ISP از نوع Imagiq 2.0 ساخت مدیاتک کار می‌کند.

هلیو ایکس 30
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات