باتری جدید هاروارد می‌تواند تا ۱۰ سال عمر کند

یک‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه هاروارد موفق شده‌اند نوعی باتری طراحی کنند که بتواند انرژی را تا بیش از ۱۰ سال ذخیره کند.
تبلیغات

تصور کنید که انرژی مورد نیاز منزل شما توسط یک باتری غول‌پیکر، قابل شارژ و بدون نیاز به تعمیر مداوم تأمین شود. محققان دانشگاه هاروارد به‌تازگی موفق شده‌اند باتری جدیدی تولید کنند که بیش از ۱۰ سال عمر کند. علاوه بر طول عمر ۱۰ ساله، این باتری ارزان‌قیمت، غیر سمی و غیر خورنده طراحی شده است. مایکل عزیز و روی گوردون که از رهبران این پژوهش هستند، دستاوردی ارائه داده‌اند که این پتانسیل را دارد تا شیوه‌ی مصرف انرژی مردم جهان را تغییر دهد. عزیز و گوردون راهکاری طراحی کرده‌اند که با برخورداری از مزایای باتری‌های جریانی، انرژی هدر نرود و در باتری برقرار بماند.

یک باتری جریانی، از الکترولیت‌های مایع برای ذخیره‌ی بار الکتریکی استفاده می‌کند. دو مؤلفه‌ی شیمیایی محلول در مایع در مخزن‌های خارجی از یکدیگر جدا می‌شوند؛ ضمن این‌که مخزن‌های بزرگ‌تر، انرژی بیشتری از مخزن‌های کوچک‌تر ذخیره می‌کنند. به‌طور کلی در شارژ مجدد باتری‌های جریانی، لازم است که الکترولیت‌های مایع آن تعویض شوند. در باتری‌های جریانی، هر بار که الکترولیت عوض شود، باتری ضعیف‌تر می‌شود و این یکی از اشکالات عمده‌ی این نوع باتری‌ها است. ضمن این‌که هزینه‌های توسعه و نگهداری این باتری‌ها بالا است؛ چرا که مخزن‌ و غشای این باتری باید در برابر مایعات سمی و خورنده مقاومت کافی از خود نشان دهد.

محققان دانشگاه هاروارد توانستند ترکیب شیمیایی محلول‌های الکترولیت مثبت و منفی را تغییر دهند و آن‌ را به‌صورت محلول در آب و با pH خنثی ارائه دهند.  این امر باعث می‌شود که فرآیند شارژ مجدد باتری بدون افت انرژی صورت گیرد. در این صورت، باتری ساخته‌شده در هر ۱۰۰۰ چرخه فقط ۱ درصد از انرژی خود را از دست می‌دهد. ضمن این‌که باتری می‌تواند با کمترین میزان تعمیر و نگهداری تا بیش از یک دهه عمر کند.

گوردون در مجله‌ی خبری هاروارد گفته است:

از آنجا که موفق شده‌ایم الکترولیت‌های این باتری را در آب خنثی حل کنیم، عمر این باتری طولانی‌ است و می‌توان آن را در زیر زمین قرار داد. بنابراین، چنانچه مایع آن به روی زمین نشت کند، بتن را نمی‌خورد و از آنجا که خورنده نیست، برای ساخت اجزایی چون مخزن و پمپ‌ها می‌توان از موارد ارزان‌قیمت‌تری استفاده کرد.

دپارتمان انرژی (DOE) در نظر دارد باتری را به شکلی بسازد که بتواند انرژی را به ازای هر کیلووات ساعت با هزینه‌ای کم‌تر از ۱۰۰ دلار تأمین کند و به این طریق وارد عرصه‌ی رقابت انرژی‌های تجدیدپذیر با نیروگاه‌های سنتی شود.

عزیز می‌گوید:

چنانچه بتوانید در هر گوشه‌ی این دنیا به این هدف تحقق بخشید، جهان را تغییر داده‌اید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات