شاید گوگل باعث متوقف کردن روند توسعه سیستم عامل تایزن شده باشد

سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی گفته می‌شود که شاید گوگل دلیل خنثی شدن روند توسعه‌ی سیستم‌عامل تایزن سامسونگ باشد و به همین دلیل تحقیقات در این زمینه هم‌اکنون در جریان است.
تبلیغات

کمیسیون تجارت منصفانه‌ی کره‌ی جنوبی (FTC) در حال تحقیق روی این موضوع است که آیا گوگل، شرکت سامسونگ را در توسعه‌ی پلتفرم تایزن محدود کرده یا خیر. جدیدترین تحقیقات در این زمینه بر توافق بین گوگل و سامسونگ در توزیع اپلیکیشن‌های موبایلی تمرکز دارد. بر اساس این توافق‌، سامسونگ باید در تمامی گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل اندروید خود از گوگل به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض استفاده کند و علاوه بر این، اپلیکیشن‌های دیگر گوگل از جمله فروشگاه پلی‌استور، جیمیل و یوتیوب را به‌صورت از قبل نصب‌شده در دستگاه‌های اندروید ارائه دهد.

گوگل و سامسونگ همچنین یک توافق‌نامه‌ی غیرقابل لغو شدن امضا کرده‌اند که بر طبق این توافق، طرف کره‌ای نمی‌تواند سیستم‌عامل اختصاصی خود را بر پایه‌ی سیستم‌عامل اندروید توسعه دهد. این در حالی است که هم‌اکنون شرکت‌های دیگر از جمله آمازون و شیائومی، پلتفرم‌های اختصاصی‌شان را بر پایه‌ی پروژه‌ی متن‌باز اندروید توسعه داده‌اند. نگرانی‌ها در این زمینه در کره‌ی جنوبی افزایش یافته؛ زیرا کمیسیون تجارت منصفانه‌ی این کشور معتقد است که توافق‌نامه‌ی مورد بحث احتمالا شرایط را برای سامسونگ پیچیده‌تر کرده است. بر اساس این توافق‌نامه، این غول کره‌ای باید از روش‌های تعیین‌شده توسط گوگل به‌منظور توسعه‌ی سیستم‌عامل تایزن بهره ببرد؛ چراکه پلتفرم سامسونگ با اپلیکیشن‌های اندروید سازگاری ندارد. یکی از کارکنان FTC در گفتگو با The Korea Times این موضوع را تأیید و اعلام کرده که این کمیسیون در حال حاضر در حال بررسی این موضوع است که آیا گوگل باعث خنثی شدن رقابت در بازار سیستم‌عامل‌ها شده یا خیر.

یکی از سخنگویان گوگل کره در این رابطه این‌گونه توضیح داده است:

اندروید یک پلتفرم متن‌باز است. توافق‌نامه‌هایی که ما با شرکای‌تجاری خود منعقد می‌کنیم، کاملا داوطلبانه هستند و هر کسی می‌تواند از اندروید بدون گوگل استفاده کند. سیستم‌عامل اندروید را می‌توان به‌صورت کاملا رایگان دانلود کرد. این سیستم‌عامل را می‌توان به‌دلخواه ویرایش کرد و به‌واسطه‌ی آن یک گوشی هوشمند ساخت. بسیاری از شرکت‌ها هم‌اکنون از کد منبع اندروید به‌عنوان پلتفرم پایه برای سیستم‌عامل‌های اختصاصی خود بهره گرفته‌اند.

در هر صورت باید منتظر بمانیم تا نتایج تحقیقات کمیسیون تجارت منصفانه‌ی کره‌ی جنوبی اعلام شود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا گوگل واقعا می‌تواند با استفاده از توافق‌نامه‌های مورد بحث از ایجاد رقابت در بازار سیستم‌عامل‌های موبایلی جلوگیری کند یا سامسونگ سرانجام روزی تایزن را به یک رقیب شایسته برای اندروید مبدل خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات