پژو 301، مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید

یک‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
پژو 301 عضو جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو است که گفته می‌شود، با قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.
تبلیغات

نام پژو با صنعت خودروسازی ایران گره خورده است. این شرکت کار خود را از سال ۱۸۱۰ و با تولید دستگاه‌های آسیاب قهوه آغاز کرد و برای اولین‌بار در سال ۱۸۸۹ با تولید خودرویی سه‌چرخ، وارد صنعت خودروسازی شد؛ این مدل با همکاری لئون سرپوله، طراح ماشین‌های بخار، تولید شده بود. پژو در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای اروپا به‌شمار می‌رود.

اگرچه پژو فعالیت خود در ایران را از سال ۶۹ خورشیدی و با مونتاژ و تولید مدل‌هایی متنوع در واحد‌های تولید ایران‌خودرو آغاز کرد؛ مردم ایران از سال‌‌‌ها پیش با پژو آشنایی داشتند و در حقیقت مدل‌هایی مانند پژو ۴۰۴ و ۵۰۴ جزو نخستین محصولات این شرکت فرانسوی در ایران به‌شمار می‌روند.

این شرکت در طول مدت فعالیت خود در ایران، ۴۰۵، ۲۰۶ و پژو پارس را با همکاری ایران‌خودرو تولید و روانه‌ی بازار ایران کرد؛ اما پس از اعمال تحریم‌های متعدد علیه کشورمان، این شرکت با وجود آن که قرارداد همکاری آن با ایران‌خودرو تا سال ۲۰۱۴ اعتبار داشت، در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) با قطع همکاری خود با ایران‌خودرو، ارسال قطعه به کشورمان را متوقف کرد.

پژو 308 / peugeot 308

اما اکنون پس از گذشت نزدیک به پنج سال از آن دوران، شاهد ازسرگیری همکاری‌های پژو با ایران‌خودرو هستیم. ایران‌خودرو و پژو در دور جدید همکاری‌های خود، شرکت مشترک ایکاپ را راه‌اندازی کردند. نخستین محصولات شرکت یادشده، خودروهای پژو 2008 و 508 بودند.

پژو 301 در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد. گروه خودروسازی پژو سیتروئن از این مصحول در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ و درکنار برادر دوقلوی آن، سیتروئن C-Elysée رونمایی کرد. پژو 301 با هدف عرضه در بازارهای نوظهور مثل افریقا، خاورمیانه و هندوستان طراحی شده است؛ پس این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست.

پژو 301 در واحد تولید گروه خودروسازی پژو سیتروئن در شهر بیگو اسپانیا تولید می‌شود. پژو طی ماه‌های گذشته با اِعمال تغییراتی در ظاهر 301، نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی این خودروی سدان را نیز معرفی کرد. گفته می‌شود که پژو احتمالا نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی خودروی پژو 301 را در بازار کشورهای اروپای غربی نیز عرضه کند.

ژان فیلیپه‌ ایمپراتو، مدیرعامل شرکت پژو نیز در جریان سخنرانی خود در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران‌ ( مورخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۵) اعلام کرده بود؛ نسل جدید از مدل سدان پژو 301 به همراه نسخه‌ی هاچ‌بک پژو 208 در بازار ایران ارائه خواهند شد. در این مطلب، از تصاویر جدیدترین مدل پژو 301 با طراحی سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ اما احتمال عرضه‌ی این خودرو با چهره‌ی قدیمی مدل ۲۰۱۲ هم وجود دارد.

مشخصات فنی پژو 301

شرکت پژو خودروی سدان 301 را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند. پیشرانه‌ی اول از سه سیلندر بهره می‌برد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسب‌بخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته ارائه می‌شود.

پژو 308 / peugeot 308

اما پیشرانه‌ی دوم با چهار سیلندر، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه است. حداکثر گشتاوری که پیشرانه‌ی یادشده می‌تواند تولید کند، ۱۴۹ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این پیشرانه با دو نوع جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته و خودکار ۶ سرعته قابل سفارش است. احتمال زیادی برای تولید پژو 301 در ایران با پیشرانه‌ی ۱۱۳ اسب‌بخار، وجود دارد.

 شرکت سازنده‌ی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع شبه‌ مک‌فرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات نسخه‌های مختلف پژو 301 را با هم مقایسه کنید.

مشخصات

1.2L Pure Tech

1.6L VTi 115

حجم موتور (سی‌سی)

۱۱۹۹

۱۵۸۷

تعداد سیلندر

۳- خطی

۴- خطی

قدرت موتور (اسب‌بخار)

۸۲

۱۱۳

نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۶۹

۱۸۸

سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ (کیلومتر بر ساعت)

۱۲.۹

۱۰.۸

جعبه‌دنده

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی/ ۶ سرعته خودکار

مصرف سوخت شهری (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۶.۰

۱۰

مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۴.۳

۵.۶

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۴.۹

۷.۳

طراحی بدنه و کابین پژو 301

نمای خارجی پژو 301 جدید، تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین (مدل ۲۰۱۲) تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، در جلو‌پنجره‌ دیده می‌شود؛ این بخش اکنون کوچک‌تر و عریض‌تر است و هماهنگی بیشتری با سایر بخش‌های خودرو دارد؛ آرم پژو نیز از روی کاپوت خودرو حذف شده و روی پنجره‌ی آن نصب شده است تا بر جذابیت خودرو افزوده شود. بخش بالای دریچه‌ی ورود هوا فرم کشیده‌ای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغ‌های LED هستند؛ پژو چراغ‌های مه‌شکن را نیز زیر این چراغ‌ها نصب کرده است. 

پژو 308 / peugeot 308

سپر جلوی پژو 301 جدید، حجیم‌تر از نسل گذشته‌ی آن است و این موضوع ظاهر تهاجمی‌تری به خودرو می‌بخشد. این روند افزایش حجم، روی کاپوت خودرو نیز ادامه پیدا کرده است؛ خطوط روی کاپوت و انحناهای روی آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهری عضلانی به خودرو می‌بخشند. فرم چراغ‌های این خودرو نیز تغییراتی به خود دیده است و با انحنایی که به بخش پایین آن‌ها اضافه شده، طراحی 301 بیش‌ازپیش به سدان لوکس پژو 508 نزدیک شده است.

در نمای جانبی خودرو نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیره‌ی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبه‌ی چراغ‌ها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ‌ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابل توجهی روی درها ایجاد کرده است. روی قوس چرخ‌‌ها نیز شاهد خطوط برجسته‌ای هستیم.

پژو 308 / peugeot 308

لبه‌ی کاپوت عقب خودرو کمی به سمت بالا کشیده شده و ظاهر جذابی به خودرو بخشیده است. پژو سپر عقب خودرو را نیز به‌گونه‌ای طراحی کرده است که حجیم به‌ نظر برسد. اما نکته‌ی جالب توجه در نمای عقب خودرو که نسبت به نسل پیشینش به‌صورت قابل توجهی دچار تغییر شده است. این چراغ‌ها اکنون کشیده‌تر شده و ظاهری سه‌بعدی به خود گرفته‌اند، ضمن آن که طراحی آن‌ها بسیار جذاب‌تر از نسل قبل شده است.

نمای داخلی خودرو طراحی ساده و در عین حال مدرنی دارد. بخش عمده‌ای از قسمت بالای داشبورد را سطح نسبتا مسطحی تشکیل می‌دهد؛ اما در سمت راننده، شاهد یک برآمدگی هستیم که درون خود، کیلومترشمار، سرعت‌سنج و نمایشگری را در بر گرفته است که اطلاعات سفر را به‌نمایش می‌گذارد. در بخش‌هایی از نمای جلوی داشبورد به همراه دستگیره‌ی درها، از سطوحی به‌ رنگ مشکی براق استفاده شده است.

غربیلک فرمان خودرو ظاهری اسپرت دارد و بخش پایین آن مسطح‌ و به رنگ مشکی براق است. کنسول میانی خودرو کوچک است و تنها یک جای‌لیوان را درکنار دنده‌ی خودرو، در خود جای داده است. بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۷ اینچی خودرو را میزبانی می‌کند.

پژو 308 / peugeot 308

صندلی‌های ردیف عقب، امکان تاشدن با نسبت ۶۰/۴۰ را دارا هستند. صندوق بار خودرو، فضایی به‌حجم ۶۴۰ لیتر در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ این حجم با تاکردن صندلی‌ها به بیش از ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد، ضمن آن که زیر پنل صندوق بار نیز فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر در دسترس است.

پژو 301 در عین اینکه طراحی ساده‌ای دارد، اما با الگو گرفتن از برادر بزرگ‌تر خود، اکنون ظاهری شیک و باوقار دارد و با وجود بدنه‌ی کوچک، خود را به‌عنوان محصولی قدرتمند با امکانات رفاهی متعدد معرفی می‌کند. در صورتی که ایران‌خودرو نسخه‌ی فیس‌لیفت 301 را به بازار وارد کند، قطعا این خودرو در بخش طراحی دربرابر رقبای نامتناسب چینی و ایرانی خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

امکانات رفاهی پژو 301

پژو 301 از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌ شدن خوکار چراغ‌های خطر حین ترمزگیری‌های شدید اشاره کرد.

پژو 308 / peugeot 308

سیستم سرگرمی پژو 301 شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB ،AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom و سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay ،Android Auto‌ و MirrorLink از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو 301 در نظر گرفته است.

301 شاید به خوبی سدان‌های کره‌ای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیه‌شده در این خودرو می‌تواند نیاز‌های قشر عمده‌ای از خانواده‌ها را تأمین کند.

ایمنی پژو 301

شرکت پژو نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک و درنهایت کمربند ایمنی سه مرحله‌ای برای سرنشینان عقب مجهز کرده است. پژو 301 از چهار کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

پژو 308 / peugeot 308

پژو 301 در تست‌های سال ۲۰۱۴ مؤسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره‌ی ایمنی شده است که نتیجه‌ی چندان خوبی به‌شمار نمی‌رود؛ نمره‌های کسب‌شده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:

  • محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۷۱٪
  • محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪
  • محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪
  • سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو بخش عمده‌ای از نمره‌های خود را در بخش‌های سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخش‌های یادشده را بازه‌ی قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که این نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو 301 تعلق دارد و هنوز نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی آن مورد بررسی قرار نگرفته است. بااین‌حال پیش‌بینی تغییر عمده‌ای در نتایج تست تصادف این خودرو نمی‌رود.

تجربه‌ی رانندگی پژو 301

نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی پژو 301 هنوز وارد بازارهای جهانی نشده و پژو نیز در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص زمان عرضه‌ی خودروی یادشده منتشر نکرده است؛ بنابراین در این بخش، اطلاعاتی در مورد تجربه‌ی رانندگی مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پژو 301 در اختیار شما خواهیم گذاشت.

پژو 308 / peugeot 308

پژو 301 به‌راحتی از پس پیچ‌ها برمی‌آید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. چسبندگی لاستیک‌های خودرو به سطح جاده نیز بسیار خوب است. عملکرد فرمان خودرو، همان‌طور که از خودرویی در این کلاس انتظار می‌رود، مانند خودروهای اسپرت تند و تیز نیست.

سیستم تعلیق خودرو نیز عملکرد قابل قبولی در زمینه‌ی خنثی‌سازی ناهمواری‌های روی جاده ایفا می‌کند و تجربه‌ی سواری راحتی برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. خودرو حین حرکت در جاده‌‌های ناهموار نیز صدای چندان آزاردهنده‌ای به داخل کابین انتقال نمی‌دهد.

به‌طور کلی 301 توانایی ارائه‌ی تجربه‌ی آرام و راحت سواری خوبی در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم و دلنشین عنوان کرده‌اند. 

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

باتوجه‌به بازه‌ی قیمتی 301 می‌توان کیفیت نه‌چندان خوب همانند نمونه‌های گران‌تر پژو را پیش‌بینی کرد. در همین راستا برخی از مالکان نسل پیشین پژو 301 در خصوص عملکرد جعبه‌دنده‌ی این خودرو ابراز نارضایتی می‌کنند و معتقدند که مدل خودکار پژو 301، فرایند تعویض دنده‌ها را با تأخیر انجام می‌دهد. برخی نیز به‌ گوش‌ رسیدن صداهای آزاردهنده‌ای را از پیشرانه‌ی خودرو گزارش داده‌اند.

پژو 308 / peugeot 308

نسل جدید پژو 301 با همکاری ایران‌خودرو و پژو، در قالب شرکت ایکاپ، تولید و روانه‌ی بازار ایران خواهد شد؛ بنابراین خدمات پس از فروش این خودرو نیز توسط ایران‌خودرو ارائه خواهد شد که با توجه گستردگی مراکز ارائه‌ی خدمات این خودروساز، 301 در این بخش نمره‌ی بهتری به‌خصوص دربرابر رقبای چینی خود خواهد گرفت.

قیمت پژو 301

طبق شنیده‌ها، پژو 301 پاییز سال ۹۸ وارد بازار ایران خواهد شد. سال ۱۳۹۵، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل وقت ایران‌خودرو، قیمت پژو 301 برای نسخه‌ی ۱.۶ لیتری با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۴ سرعته را معادل ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود. حالا برای عرضه‌ی نهایی این خودرو، قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که البته قطعی نیست.

رقبای پژو 301

رقبای پژو 301، در داخل کشور، عمدتا محصولات چینی هستند. دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، بریلیانس H330، بسترن B30 و آریزو ۵ امروزه با مشخصاتی نزدیک به پژو 301 عرضه می‌شوند. رقبای چینی 301 از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این سدان اقتصادی پژو برای موفقیت در بازار ایران می‌تواند به قیمت پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود اتکا کند.

در ادامه می‌توانید مقایسه‌ی مشخصات پژو 301 با رقبای آن را در قالب یک جدول مشاهده کنید.  

پژو 308 / peugeot 308

مشخصات / نام خودرو

پژو 301

دنا پلاس

سراتو ۱۶۰۰

بریلیانس اچ ۳۳۰

جک جی ۵

بسترن B50F

ام‌وی‌ام ۵۵۰

آریزو ۵

تعداد سیلندر

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

حجم موتور (لیتر)

 ۱.۶

۱.۶

۱.۶

۱.۵

۱.۵

۱.۸

۲

۱.۵

حداکثر توان (اسب‌بخار)

۱۱۳

۱۱۵

۱۲۴

۱۰۳

۱۱۱

۱۴۲

۱۳۹

۱۱۶

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۱۴۹

۱۵۵

۱۵۶

۱۳۸

۱۴۶

۱۷۲

۱۸۲

۱۴۱

استاندارد آلایندگی

-

یورو ۴

-

یورو ۵

یورو ۴

یورو ۴

یورو ۴

-

حجم باک (لیتر)

-

۶۰

۵۲

۵۵

۵۵

۵۸

۵۲

۴۸

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)

۷.۳

۷.۷

۶.۴

۶.۴

-

-

-

-

جعبه‌دنده

۵ سرعته دستی/ ۶ سرعته خودکار

۵ سرعته دستی

۶ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

۶ سرعته خودکار

۵ سرعته دستی

CVT خودکار

حداکثر سرعت (Km/h)

۱۸۸

۱۸۹

۱۹۰

-

۱۷۵

۱۷۵

۱۸۵

-

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h

۱۰.۸

۱۳.۵

۱۰.۳

-

نامشخص

نامشخص

نامشخص

نامشخص

حجم صندوق بار (لیتر)

۶۴۰- با صندلی عقب تاشده ۱۳۳۰

۵۰۰

نامشخص

نامشخص

۴۱۵

نامشخص

نامشخص

نامشخص

وزن (کیلوگرم)

۱۱۱۵

۱۲۵۸

۱۲۳۶

۱۲۵۰

۱۳۱۵

۱۳۹۵

۱۳۶۰

۱۳۸۷

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو پژو در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز فرانسوی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات