برنامه ایران خودرو برای توسعه فناوری های پیشرفته خودرویی

یک‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
مطالعه 4 دقیقه
توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته با همکاری شرکت‌های معتبر ایتالیایی و آلمانی در کنار افزایش تیراژ تولید و صادرات خودرو، مهم‌ترین اهداف ایران خودرو هستند.
تبلیغات

همایش بین‌المللی صنعت خودرو و پیش از آغاز به کار رسمی نمایشگاه خودرو تهران ۱۳۹۵، ساعاتی پیش برگزار شد و مدیران شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی ایران از برنامه‌‌های جدید خود خبر دادند. هاشم یکه‌زارع نیز به‌عنوان مدیر عامل بزرگ‌ترین خودروساز ایران، اهداف جدید ایران خودرو و مباحث داغ دنیای خودرو در جهان را تشریح کرد. 

مدیر عامل ایران خودرو در ابتدای صحبت‌ از بازار رو به رشد صنعت خودروسازی و نقش کشور‌های در حال توسعه در آن خبر داد. به گفته‌ی یکه‌زارع، ایران نقش بزرگی در تولید خودرو در منطقه دارد. وی در این خصوص گفت:

۱۰ سال پیش ۶۴ درصد تولید خودرو در کشورهای پیشرفته انجام می‌شد اما اکنون به ۴۴ درصد رسیده است. این رقم برای کشورهای در حال توسعه از ۳۳ درصد به ۵۴ درصد رسیده است. بیشتر این تولید در کشورهای برزیل، هند، روسیه و چین است.۸۴ درصد تولید خودرو و قطعات در منطقه متعلق به ایران و ترکیه است. در این منطقه ۲.۷ میلیون خودرو تولید می‌شود؛ اما ۴.۴ میلیون خودرو فروخته می‌شود که واردات ۱.۷ میلیون خودرو است. این بازار به خرید ۵.۳ میلیون خودرو در سال مبدل می‌شود.

یکه زارع در خصوص زمینه‌های جدید دنیای خودروسازی و برنامه‌های ایران خودرو برای ایفای نقش در آن‌ها اعلام کرد:

ما بحث خودروهای سبز که هیبرید و برقی هستندرا در دنیا داریم که باید در ایران نیز این موضوع را داشته باشیم.بازار خودروی دنیا از سدان به شاسی بلند و کراس اوور در حال حرکت است و مشتریان این خودروها هر روز در حال افزایش است.فناوری در خودرو وارد شده است و بحث خودروهای خودران نیز مطرح شده است که این فضا حضور شرکت‌های فناورانه چون گوگل را فراهم کرده است. بحث فناوری اطلاعات و قطعات هوشمند در خودروسازی دنیا وارد شده است که بازیگران جدیدی از جمله شرکت‌های فناورانه دنیا را به صنعت خودرو وارد کرده است.

هاشم یکه‌زارع در ادامه افزایش کیفیت را جزو اولویت‌های اصلی خریداران اعلام کرد و تجربه‌ی خرید و خدمات پس از فروش مناسب را از دیگر نکات اهداف مهم برای ایران خودرو عنوان کرد. وی همچنین در ادامه در رابطه با بازار خودروهای فرسوده اعلام کرد:

کشورهای پیشرفته ۵۰ درصد خودروهای فرسوده را از بازار خارج کرده‌اند که این آمار در کشورهای در حال توسعه و بریک ۲۰ درصد بوده است که می‌تواند بازار خوبی را برای ما فراهم کرده‌اند.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه در خصوص اهمیت تحقیق و توسعه سرویس‌های پیشرفته‌ی مطابق با سلیقه‌ی مشتریان اعلام کرد:

ما باید از واردکننده و مونتاژ کننده خودرو خارج شویم و به خودروساز تبدیل شویم و این کار تنها با تحقیق و توسعه به وجود می‌آید. در دهه ۱۹۰۰ تا ۱۹۸۰ راننده و خودرو مطرح بودند اما به سمتی داریم حرکت می‌کنیم که پاهای راننده از مسیر خارج می‌شود. بعد از آن دستان و چشمان راننده از مسیر خارج می‌شود و شاهد خودروهای خودران خواهیم بود. ما اگر در صنعت خودروی ایران به این مورد توجه نکنیم باز مونتاژکار خواهیم بود. در سال ۲۰۲۵ شرکت‌های در حال توسعه و بریک حدود ۵۲ درصد بازار را در اختیار می‌گیرند که ایران جزو این خودروسازان است.مشتری از هزینه کمتر بابت خودرو به پرداخت هزینه برای سرویس‌های پیشرفته و مناسب خودرو در حال حرکت است و این روند رو به رشد با سرعت زیادی در حال شکل‌گیری است.

بازار ایران یکی از بازار‌های مهم منطقه است و یکه‌زارع نیز در این خصوص اقدام به ارائه‌ی آمار کرد. وی گفت:

۵۲ درصد بازار خودروی ایران در دست گروه صنعتی ایران خودرو است. ناوگان خودروی ایران ۳.۵ میلیون خودروی تجاری و ۱۵.۵ میلیون خودروی سواری دارد که بازار خودروی فرسوده‌ی ۸.۶ میلیونی داریم.ناوگان خودروی ایران ۱۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد که اگر این صنعت در کشور وجود نداشت سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شد. ۲۰ میلیارد دلار ارزش تولید خودرو در کشور ما بوده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه در خصوص سهم این شرکت در بازار ایران اعلام کرد:

۱۴ شرکت در ایران خودرو به خدمات فروش سرویس می‌دهند و ۱۲ شرکت به خدمات پس از فروش خدمات می‌دهند. ما ۱۱۲۲ مرکز فروش خدمات یدکی داریم.در سال ۱۴۰۴ ما به ۶۰ درصد بازار ایران می‌رسیم که یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو تولید خواهیم کرد که ۶۰۰ هزار خودرو باید صادر شود. این آمار برای کل ایران ۳ میلیون خودرو تولید و یک میلیون خودرو صادرات خواهد بود.

یکه زارع در نهایت در رابطه با همکاری با شرکت‌های مطرح جهانی و توسعه‌ی تکنولوژی‌های نوین گفت:

ایران خودرو ظرف ۲۰ روز آینده قرارداد با شرکت‌های طراحی و پلتفرم ایتالیایی و آلمانی امضاء خواهد کرد تا با بومی‌سازی و انتقال فناوری، پلتفرم خودروی ایرانی شکل بگیرد. در این قراردادها ما به مسیری پیش می‌رویم که در تولید سومین موتور بدون دخالت شرکت آلمانی تولید خودرو داشته باشیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات