جزئیات بیشتری از مشخصات فنی اسنپدراگون 835 فاش شد

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
در فاصله‌ی چند روز مانده به ۴ و ۶ ژانویه و مراسم کوالکام در CES 2017، اطلاعات جدیدی از جزئیات پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ توسط EVLeaks@ فاش شده است.
تبلیغات

کوالکام روز جمعه ۶ ژانویه یا همان ۱۷ شهریورماه نطق اصلی خود را برگزار خواهد کرد که انتظار می‌رود طی این مراسم شاهد رونمایی از اسنپدراگون ۸۳۵ به همراه ارائه‌ی جزئیات بیشتری از این گوشی هوشمند باشیم. در سال جاری میلادی بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار که راهی بازار می‌شوند، از وجود پردازنده‌ی جدید کوالکام بهره خواهند برد؛ از این‌رو اهمیت این تراشه‌ی پردازشی دوچندان شده است. براساس اطلاعات ارائه‌شده، به نظر می‌رسد ایوان بلس افشاکننده‌ی نام‌آشنای EVLeaks@ به اسناد رسمی مربوط به اسنپدراگون ۸۳۵ دست پیدا کرده است. هرچند برخی از اطلاعات EVLeaks چند روز پیش با انتشار اسنادی در Weibo فاش شده بود، اما ایوان بلس اطلاعات جدیدی نیز ارائه کرده است.

براساس اطلاعات ارائه‌شده، کوالکام در اسناد فاش شده تأکید زیادی روی سایز کوچک‌تر، سرعت بیشتر و همچنین کاهش مصرف انرژی اسنپدراگون ۸۳۵ دارد. بنا بر اطلاعات فاش شده، این تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سامسونگ تولید خواهد شد. در این تراشه بیش از ۳ میلیارد ترانزیستور به کار گرفته شده است. سایز این تراشه ۳۰ درصد کمتر، پردازش آن ۲۷ درصد سریع‌تر و مصرف انرژی در اسنپدراگون ۸۳۵ بیش از ۴۰ درصد کمتر از اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام یا همان تراشه‌ی پرچم‌دار سال گذشته‌ی این شرکت آمریکایی است.

در کنار بهبودهایی که به آن اشاره کردیم، کوالکام همچنین ویژگی‌های دیگری را نیز به تراشه‌ی خود همراه کرده است که از جمله‌ی آن می‌توان به فرایند شارژ، عمر باتری، قابلیت‌های دوربین، ویژگی‌های ارتباطی و امنیتی اشاره کرد. کوالکام همچنین جزئیات جالب توجهی در خصوص بهبود عملکرد تراشه‌ی خود ارائه کرده است که شامل افزایش عمر باتری برای بیش از یک روز در زمان برقراری مکالمات صوتی، افزایش بیش از پنج روز به عمر باتری در صورت پخش ممتد موسیقی و افزایش عمر باتری برای بیش از ۷ ساعت در صورت استریم ویدیوی 4K به‌صورت ممتد اشاره کرد. با بهره‌گیری از فناوری Quick Charge 4 در اسنپدراگون ۸۳۵ در کمتر از ۵ دقیقه اتصال شارژ می‌توان باتری را با قابلیت تأمین انرژی برای ۵ ساعت شارژ کرد. البته تمام اطلاعات فوق، برگرفته از عملکردی است که تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ روی یک گوشی نمونه ارائه کرده است. با توجه به تنوع موجود در بازار گوشی‌های هوشمند اندروید به‌عنوان اصلی‌ترین مشتری تراشه‌های اسنپدراگون، انتظار می‌رود داده‌های ارائه‌شده در هر یک از گوشی‌ها متفاوت از دیگری باشد.

اسنپدراگون 835 کوالکام

برای پشتیبانی هرچه بیشتر از واقعیت مجازی، کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را به گونه‌ای طراحی کرده است تا منطبق بر پیش‌نیازهای اجرای واقعیت مجازی با درنظرگرفتن محدودیت‌های دمایی پردازنده باشد. براساس اطلاعات ارائه‌شده، این تراشه قادر است رندرهای سه‌بعدی را ۲۵ درصد سریع‌تر انجام دهد به‌طوری‌که تعداد رنگ‌های نمایش داده‌شده نیز در مقایسه با اسنپدراگون ۸۲۰، بیش از ۶۰ برابر بیشتر خواهد بود. تشخیص حرکت نیز در این تراشه بهبود یافته است.

کیفیت تصویربرداری با استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ نیز دچار تحول شده است، به‌طوری‌که این تراشه از تثبیت‌کننده‌ی 4K بهره می‌برد و از این‌رو نتیجه‌ی خوبی با انواع شاترها به‌جای خواهد گذاشت. کوالکام همچنین در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ از Dual Photodiode پشتیبانی می‌کند که باعث شده است در فوکوس خودکار هیبریدی از فوکوس هوشمند تشخیص فاز و تشخیص نور محیط استفاده شود. تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ قادر است به‌صورت پیش‌فرض از دوربین دوگانه در کنار پلتفرم Clear Sight پشتیبانی کند که مانور پذیری این تراشه را به هنگام استفاده از دوربین دوگانه افزایش می‌دهد.

از نظر ارتباطی اسنپدراگون ۸۳۵ از وجود مودم X16 LTE بهره می‌برد. همچنین باید به پشتیبانی از شبکه‌های وای‌فای  با استاندارد 802.11ad اشاره کرد. با استفاده از مودم به‌کاررفته در اسنپدراگون ۸۳۵ می‌توان سرعت دانلود ۱۰ برابر بیشتر از اولین مودم‌های 4G دریافت کرد. مودم LTE جدید به‌کاررفته در اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار بهره‌گیری از فناوری‌های دیگری نظیر 4x4 MIMO و QAM-256 تا ۴۵ درصد از نظر سایز نسبت به نسل پیشین کوچک‌تر شده و مصرف باتری آن نیز ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

از نظر امنیتی نیز شاهد بهبود عملکرد اسنپدراگون ۸۳۵ هستیم، به‌طوری‌که این تراشه با بهره‌گیری از پلتفرم Haven، سه لایه‌ی امنیتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد که شامل امنیت در سطح تراشه، گجت مجهز به این تراشه و سیستم است. این تراشه قادر است تا امنیت کاربر را به استفاده از پین کد، حسگر اثر انگشت، عنبیه سنج و تشخیص صورت تأمین کند. پشتیبانی از این قابلیت‌ها در اسنپدراگون ۸۳۵ به این معنا است که در سال ۲۰۱۷ میلادی گوشی‌های هوشمند بیشتری با بهره‌گیری از حسگر عنبیه راهی بازار خواهد شد.

در نهایت کوالکام توانایی تراشه‌ی خود در زمینه‌ی یادگیری ماشین را نیز بهبود داده است. با استفاده از این ویژگی‌ها تراشه‌ی کوالکام قادر است عملکرد بهتری را در مورد تشخیص تصویر و صدا و همچنین بهبود تجربه‌ی واقعیت مجازی ارائه کند.

باید دید عملکرد اسنپدراگون ۸۳۵ روی گوشی‌های هوشمند اندروید به چه ترتیب خواهد بود. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات