پردازنده A10 Fusion اپل ۱۲۰ برابر قویتر از پردازنده اولین آیفون است

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
اپل در جریان معرفی آیفون ۷ از جدیدترین نسل پردازنده گوشی‌های آیفون نیز رونمایی کرد. چیپ پردازشی A10 Fusion حالا ۴۰ درصد سریع‌تر از پردازنده A9 آیفون 6s است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پردازنده A9 اپل که در گوشی هوشمند آیفون 6s مورد استفاده قرار گرفت ۷۰ درصد سریعتر از چیپ A8 بود و برای این طراحی شده بود که عملکردی شبیه به پردازنده‌های دسکتاپ ارائه دهد. اپل امروز در جریان مراسم معرفی آیفون ۷ از پردازده A10 Fusion رونمایی کرد.

چیپ A10 در مجموع دارای ۴ هسته است که ۲ هسته از آن که قدرت پردازشی پایین‌تری دارند برای اجرای دستورات سبک و ۲ هسته‌ی دیگر برای انجام امور سنگین طراحی شده‌اند. این پردازنده ۴۰ درصد سریعتر از A9 و دو برابر سریع‌تر از A8‌ است. فیل شیلر در جریان رویداد اعلام کرد که این چیپ ۱۲۰ برابر سریعتر از چیپ پردازشی بکار رفته در اولین آیفون اپل است.

در حالی که دو هسته این پردازنده برای انجام پردازش‌های سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دو هسته دیگر وظیفه انجام پردازش‌های سبک‌تر را بر عهده دارند و همه چیز توسط یک کنترلر قدرت مورد کنترل قرار می‌گیرد. این ترکیب شبیه به معماری big.LITTLE‌ آرم است اما اپل جزئیاتی در این باره‌ ارائه نکرده است. دو هسته از این پردازنده می‌توانند تنها با یک پنجم تمام کل پردازنده به پردازش امور بپردازند تا مصرف باتری به حداقل برسد. با وجود اینکه نمایشگر آیفون، روشن‌تر از قبل است و پردازنده‌ی آن نیز قدرت بالاتری دارد اما طول عمر باتری این گوشی ۲ ساعت بیشتر از نسل قبل شده است و این به معنی مصرف بهینه در پردازنده، دوربین و احتمالا برخی دیگر از قطعات الکترونیکی است. 

عملکرد گرافیکی آیفون ۷ هم ارتقا پیدا کرده است. درون چیپ پردازشی A10 Fusion نیز چیپ گرافیکی ۶ هسته‌ای قرار دارد که ۵۰ درصد سریعتر از چیپ گرافیکی بکار رفته در آیفون ۶ اس و ۳ برابر سریع‌تر از A8 بکار رفته در آیفون ۶  است.  اپل ادعا می کند که این پردازنده در سطح پردازنده‌های کنسول‌های بازی است و از این بابت می‌توان انتظار ارائه‌ی بازی‌های قوی‌تر برای آیفون‌ها را داشت. 

با همه‌ی این‌ها این اولین بار است که پردازنده‌ی جدید اپل نسبت به نسل قبل تنها ۴۰ درصد سریع‌تر است عموما پردازنده‌های اپل نسبت به نسل خود تا دو برابر سریع‌تر عمل می‌کردند. اما در نهایت پردازنده‌ی آیفون ۶ اس نیز در اجرای تمام اپلیکیشن‌ها بسیار سریع عمل می‌کرد و بدون شک پردازنده‌ی بکار رفته در آیفون ۷ نیز نیازهای کاربران را پوشش خواهد داد. 

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در باره‌ی پردازنده‌ی آیفون ۷ باید چند روزی صبر کرد تا کالبدشکافی و آزمایش‌های دقیق بر روی این پردازنده انجام شود. 

اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری در باره‌ی آیفون‌های جدید بدست آورید به صفحه‌های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات