بلک بری تولید گوشی های هوشمند را کنار گذاشت؛ برون سپاری استراتژی بعدی کانادایی‌ها است

چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بلک‌بری رسما اعلام کرد که تولید گوشی های هوشمند را متوقف کرده و روی توسعه‌ی نرم افزار و سرویس‌هایش متمرکز خواهد شد.
تبلیغات

پس از انتشار شایعات متعدد در خصوص کنار گذاشتن تولید گوشی‌های هوشمند توسط بلک‌بری، این کمپانی کانادایی امروز رسما توقف فعالیت در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند را اعلام کرده و به این نکته اشاره کرد که تمرکز بلک‌بری از این پس روی توسعه‌ی نرم‌افزار و سرویس‌ها خواهد بود.

بلک‌بری این موضوع را همزمان با ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به فصل دوم سال مالی ۲۰۱۷ ارائه کرد. براین اساس این کمپانی موفق شده است تا طی سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی سود ۳۵۲ میلیون دلاری را به جیب بزند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری و در مقایسه با تابستان سه سال پیش نشان از کاهش ۱.۳ میلیارد دلاری دارد. گزارش مالی بلک‌بری اما زیر سایه‌ی خبری قرار گرفت که جان چن، مدیرعامل بلک‌بری اعلام کرد. به گفته‌ی چن، بلک‌بری دیگر گوشی تولید نکرده و فعالیت‌های خود در حوزه‌ی سخت‌افزار را از طریق برون سپاری ادامه خواهد داد.

جان چن در جریان کنفرانس ارائه‌‌ی گزارش مالی بلک‌بری گفت:

استراتژی Mobility Solution شاهد پیشرفت‌هایی است که از جمله‌ی آن می‌توان به اولین قرارداد ارائه‌ی گواهی با یک کنسرسیوم مخابراتی از اندونزی اشاره کرد. با استفاده از این استراتژی ما تمرکز بیشتری را روی توسعه‌ی نرم‌افزار قرار خواهیم داد که شامل امنیت و اپلیکیشن‌های کاربردی است. بلک‌بری در نظر دارد تا تمام فعالیت‌های خود در زمینه‌ی سخت افزار را کنار گذاشته و این وظیفه را از طریق برون‌سپاری در اختیار شرکایش قرار خواهد داد. این سیاست باعث کاهش میزان سرمایه‌گذاری و بهبود بازگشت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده خواهد شد.

پیش از آنکه بلک‌بری در جریان کنفرانس خود از این موضوع رونمایی کند، وال استریت ژورنال احتمال انتشار چنین خبری را از سوی کمپانی داده بود. جان چن سال گذشته اعلام کرده بود که در صورت عدم سوددهی بخش سخت‌افزار و تولید گوشی‌های هوشمند، بلک‌بری از این حوزه خارج خواهد شد. وی این موضع را ابتدای سال جاری میلادی نیز در گفتگو با CNBC تکرار کرده بود. چن در این گفتگو چنین اظهار نظر کرده بود:

در صورتی که تا ماه سپتامبر شاهد سوددهی از طریق فعالیت در حوزه‌ی سخت‌افزار نباشیم، از این‌رو بلک‌بری تبدیل به یک کمپانی فعال در حوزه‌ی صرفا نرم‌افزار خواهد شد.

بلک‌بری قریب به یک دهه است که با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند دست و پنجه نرم‌می‌کند. ارزش سهام بلک‌بری در سال ۲۰۰۷ که با نام RIM شناخته می‌شد، بیش از ۲۳۶ دلار بود، حال آنکه ارزش هر سهم این کمپانی اخیرا به ۷ دلار کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۹، بلک‌بری ۲۰ درصد از گوشی‌های هوشمند عرضه شده به بازار را در اختیار داشت و سهم سیستم‌عامل این کمپانی در بازار آمریکا بالغ بر ۴۰ درصد بود. امروزه بلک‌بری کمتر از یک درصد بازار را در آمریکا در دست دارد.

با توجه به مشکلات موجود در حوزه‌ی سخت‌افزار، بلک‌بری فعالیت خود در حوزه‌ی نرم‌افزار و ارائه‌ی سرویس را افزایش داده که از جمله‌ی آن می‌توان به ارائه‌ی سرویس‌های امنیتی اشاره کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط جان چن، فعالیت بلک‌بری در حوزه‌ی نرم‌افزار منجر به دو برابر شدن درآمدش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است. همچنین باید به افزایش حاشیه‌ی سود بلک‌بری و ثبت بالاترین رکورد در تاریخ این کمپانی اشاره کرد.

بلک‌بری چندی پیش تولید گوشی هوشمند کلاسیک BB10 را به منظور عرضه نسل جدیدی از گوشی‌ها مبتنی بر اندروید متوقف کرد. زمستان سال گذشته شاهد عرضه‌ی PRIV به بازار بودیم. با وجود انتشار گزارش‌هایی در خصوص فروش بالای این گوشی هوشمند، بلک‌بری در جولای سال جاری نیز میان رده‌ی اندرویدی دیگری را راهی بازار کرد.

خروج از کسب و کار تولید گوشی‌های هوشمند به معنی عدم عرضه گوشی‌های جدید با برند بلک‌بری نیست، بلکه کانادایی‌ها شخصا وارد این حوزه نشده و از طریق برون سپاری اقدام به عرضه‌ی محصولات خواهند کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات