با سریع ترین خودروی برقی جهان آشنا شوید؛ اِنفیلد ۸۰۰۰

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
فکر می‌کنید سریعترین خودروی الکتریکی جهان متعلق به چه شرکتی باشد؟ در حال حاضر خودرویی متعلق به دهه‌ی هفتاد میلادی این عنوان را یدک می‌کشد. این خودرو که توسط یک کارشناس خودرو کاملا به یک خودروی دیگر تبدیل شده علی رغم ظاهر آن توانسته این عنوان را کسب کند.
تبلیغات

اگر تاکنون می‌‌خواستید سریع‌ترین خودروی برقی مجاز شهری را حدس بزنید، احتمالاً تسلا (Tesla) مدل S P85D یا مدل مفهومی ریماک وان (Rimac Concept One) فورا به ذهنتان خطور می‌کرد. اما اشتباه می‌کنید زیرا خودروی انفیلد ۸۰۰۰ (Enfield 8000) در حال حاضر سریع‌تری خودروی برقی جهان است. شاید تا به حال نام این خودرو را هم نشنیده باشید. زیرا خودروهای مینی دهه‌ی ۷۰ با توان ۸ اسب بخاری خود به ندرت در رقابت سریع‌ترین خودروی الکتریکی شرکت می‌کنند. اما خودروی بروزرسانی شده و تمام برقی انفیلد ۸۰۰۰ توانسته رکورد جهانی را در طی مسافت یک ۴۰۰ متر در ۹.۸۶ ثانیه به ثبت برساند.

ماشین برقی

در سال ۲۰۱۲ جانی اسمیت روزنامه نگار و کارشناس خودرو که مجری برنامه‌ی دنده پنج (Fifth Gear) نیز بوده است، تصمیم گرفت یک خودروی الکتریکی قدیمی را بازسازی نماید. عشق و علاقه‌ای که وی در این کار گذاشته به اندازه‌ی عشق به بازسازی فورد موستانگ (Mustang) کلاسیک یا شورلت کوروت (Corvette) بوده است. در این پروژه یک دستگاه انفیلد ۸۰۰۰ سال ۱۹۷۴ که کاملاً در سیل تخریب شده بود، انتخاب شد. زیرا اسمیت قصد داشت پیشرانه الکتریکی و سیم‌کشی خودرو را از ابتدا بسازد. بنابراین اهمیتی نداشت که قطعات اصلی از یک دستگاه خودروی آسیب دیده باشد.

اسمیت در ژانویه سال ۲۰۱۲  در وبلاگی درباره‌‌ی این خودرو این‌گونه نوشت: «ماهیت این پروژه، احیای یک خودروی الکتریکی فراموش شده و بروزرسانی آن به آخرین فن‌آوری‌های قرن ۲۱ است.»

خودروی انگلیسی انفیلد ۸۰۰۰ در زمان خودش به یک موتور الکتریکی هشت اسب بخاری تکیه داشت که با باتری‌های اسیدی قدرتش به حداکثر سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت (۴۵ مایل در ساعت) می‌رسید و با هر بار شارژ ۶۴ کیلومتر (۴۰ مایل) را طی می‌کرد. این آمار برای یک خودروی برقی، به شدت پایین است. بنابراین اسمیت تمامی مشخصه‌‌های این خودرو را نزدیک به ۱۰۰ برابر بروزرسانی کرد.

ماشین برقی

این خودروی برقی که با لقب (Flux Capacitor) نیز شناخته می‌شود، از دو موتور DC بهره می‌برد. این موتورها در بیتل مشکی مدرن ۳ وجود داشتند که دارای رکورد جهانی ۴۰۰ متر برای سریع‌ترین خودروی الکتریکی (بدون مجوز ورود به خیابان) بودند. این موتور‌ها به صورت سری نصب می‌شدند و چرخ‌های عقب را بدون گیربکس به حرکت در می‌آورد.

تمام تجهیزات این خودرو از باتری ۱۸۸ سلولی لیتیوم یونی که در اطراف خودرو به صورت چهار بسته منحصر به فرد قرار گرفته است، تغذیه می‌‌شوند و بیش از ۸۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۲۰۰ پوند بر فوت گشتاور را روانه چرخ‌های این خودروی سبک ۹۲۰ کیلوگرمی (۲۰۲۸ پوند) می‌کند.

بیشتر بروزرسانی‌‌ها حول موتور و سیستم انتقال قدرت انجام شده است. اما درخصوص سایر تغییرات عمده‌ی این خودرو می‌توان به‌ سازه‌ی اتاق مهندسی شده‌‌ی وبستر که روی شاسی اصلی خودرو سوار شده، سیستم تعلیق حرفه‌ای و تست شده، چرخ‌های بزرگ‌ ۱۲ اینچی در جلو و ۱۴ اینچی در عقب، استفاده از ترمزهای دیسکی در جلو و پنجره‌های لکسان (Lexan)، اشاره کرد.

Flux Capacitor در سال گذشته به خودروی مناسب مسابقه تبدیل شد، که به دنبال آن اسمیت و گروه وی به تست کردن و افزایش شتاب آن اقدام نمودند. رکورد ۴۰۰ متر را ابتدا با ۱۶ ثانیه شروع کردند ولی مدت زیادی در آن رکورد نماندند و به سرعت به رکوردهای ۱۲ و ۱۱ ثانیه رسیدند. این خودرو در ماه سپتامبر گذشته رکورد مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۸۴ ثانیه ثبت کرد که بهتر از رکورد تسلا مدل S P85D بود و عنوان سریع‌ترین خودروی الکتریکی اروپا را از آن خود کرد.

ماشین برقی

در اوایل سال ۲۰۱۶ اسمیت و تیم همراه وی به دنبال شکستن رکورد جهان بودند اما خودروی زامبی سفید داتسون (White Zombie Datsun) سر راه آن‌ها بود. علاوه بر بیتل مشکی مدرن ۳ ، که در لیست ندرا (NEDRA) زمان ۹.۳۵ ثانیه را ثبت کرده است و به تازگی نیز رکورد خود را به ۸.۷۱ ثانیه کاهش داده، زامبی سفید شرکت داتسون دیگر خودروی مجاز الکتریکی است که رکورد ۱۰.۲۵ ثانیه‌‌ای را در مسافت ۴۰۰ متر ثبت کرده است.

حتی پیش از این که وی برای رکورد جهانی برنامه‌ریزی کند، این امر به عنوان موضوعی الهام بخش همواره همراه اسمیت بوده است. اما این خودرو کوچک و توانمند هفته گذشته در مسیر مسابقه سنتا پاد دراگستالگیا (Santa Pod Raceway's Dragstalgia) رکورد طی مسافت ۴۰۰ متر را در ۹.۸۵ ثانیه و با سرعت متوسط ۱۹۵ ( ۱۲۱ مایل در ساعت) کیلومتر بر ساعت از خود به جای گذاشت و عنوان سریع‌ترین خودروی الکتریکی جهان را از آن خود کرد.

اسمیت می‌گوید: " با وجود این که بسیاری از مسابقه دهندگان به من می‌‌گویند که وقتی فاصله دو محور ۱۷۲ سانتی‌متر باش،د به انداز‌ه‌ای که می‌خواهیم نمی‌‌توان سریع حرکت کرد. انفیلد به آن‌ها ثابت کرد که در اشتباه هستند. این خودرو در واقع برای رانندگی با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است. اما در حال حاضر سه برابر سرعت را در ۴۰۰ متر طی می‌کند در حالی که هیچ گونه تغییرات آیرودینامیکی در آن صورت نگرفته و همانند نسخه اصلی‌ خود است."

ماشین برقی

علاوه بر این، رکوردهای قابل توجه دیگری از طی ۴۰۰ متر Flux Capacitor در برگه نتایج ثبت شده است که از جمله آن می توان به رکورد‌های، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ( ۰-۶۰ مایل در ساعت) در زمان کمتر از ۳ ثانیه و کسب سرعت سرعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت در تنها ۶ ثانیه و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت ( ۱۴۰ مایل در ساعت) اشاره کرد.

اسمیت می گوید: "هرگز در خودرو احساس ناامنی نمی‌کنید؛ صادقانه بگویم سرعت سنج را غیر فعال کردم و تنها بر اساس احساسم رانندگی کردم. وقتی که چراغ سبز می‌شود به سرعت فراموش می‌کنید که این خودرو چقدر کوچک است. آزاد‌سازی فوری گشتاور الکتریکی چیزی است که من تا به حال در طی ۱۵ سال رانندگی و تست خودروهای اسپرت آن را تجربه نکرده بودم ."

در ادامه می‌توانید گالری تصاویر خودروی برقی و بسیار سریع انفیلد ۸۰۰ را مشاهده کنید.

ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
ماشین برقی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات