گوگل با ارائه‌ی اینباکس، نواقص طراحی جی‌میل را برطرف کرده است

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل دو سال پیش از اپلیکیشن اینباکس خود رونمایی کرد. این اپلیکیشن برای برطرف کردن نقص‌های جی‌میل ارائه شد. گوگل اینباکس علاوه بر جی‌میل، میزبان دیگر ایمیل‌های شما نیز هست. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

واقعا چند درصد افراد از دکمه‌ی آرشیو در جی‌میل استفاده می‌کنند؟ افرادی که طرفداران افزایش بهره‌وری هستند، معتقدند که باید همواره ایمیل‌های اضافی را آرشیو یا حذف کرد تا صندوق ورودی خلوتی داشت، اما اغلب مردم این کار را نمی‌کنند. حتی برخی افراد وجود دارند که به ایمیل‌های نخوانده‌‌ی خود افتخار می‌کنند. اغلب افراد ایمیل‌های مورد نیازشان را می‌خوانند و سپس آن‌ها را در صندوق ورودی رها می‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه به آرشیو کردن و قرار دادن ایمیل‌های خوانده شده در یک پوشه‌ی مخفی نمی‌اندیشند. اما بدون تردید هدف گوگل از قرار دادن دکمه‌ی آرشیو در جی‌میل، استفاده‌ی کاربران از آن بوده است. این دکمه تقریبا در وسط نوار بالایی برنامه قرار دارد.

Gmail Archive

وجود قابلیتی خاص که هیچ‌کس آن را درک نکرده و از آن استفاده نمی‌کند، یک نقص در طراحی برنامه محسوب می‌شود. شاید به همین دلیل است که بسیاری از کاربران در بین انبوهی از هزاران ایمیل موجود در صندوق ورودیشان غرق شده‌اند. گوگل این مشکل را درک کرده است. با ارائه‌ی اپلیکیشن اینباکس از سوی این کمپانی می‌توان متوجه تلاش گوگل برای رفع این مشکل شد. اینباکس یک برنامه‌ی ایمیل جایگزین است که از حدود دو سال پیش بی سر و صدا به کار خود ادامه می‌دهد.

اینباکس ویژگی‌های جذاب بسیاری دارد، که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به توصیه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخ دادن به نامه‌ها و طراحی ‌روان‌تر و کاربردی‌تر اشاره کرد. اما بهترین بخش آن، دسته‌بندی مجدد و مرتب کردن پیام‌های قدیمی صندوق ورودی شما است. اینباکس با استفاده از تغییراتی نامحسوس، کاربران را به سوی داشتن یک صندوق ورودی خلوت و منظم هدایت می‌کند. با نگاهی به صندوق ورودی زیر می‌توانید تاثیر استفاده از اینباکس را در مرتب‌سازی صندوق ورودی ببینید. همان طور که مشاهده می‌کنید، تنها ۴ پیام در صندوق ورودی باقی مانده است.

inbox

اما چگونه این اپلیکیشن شما را به سوی داشتن صندوق ورودی مرتب هدایت می‌کند؟

در این برنامه، دکمه‌ی آرشیو با «Done» به معنای انجام جایگزین شده است. ممکن است کارکرد هردوی آن‌ها با هم یکی باشد اما Done (انجام شده) نسبت به آرشیو معنای قابل فهم‌تری است. دکمه‌ی علامت Done نیز نسبت به علامت آرشیو در جی‌میل که پوشه‌ای پیکان‌دار بود، قابل‌ فهم‌تر است. ممکن است بسیاری از کاربران به آرشیو کردن علاقه‌ای نداشته باشند، اما اغلب آن‌ها علامت زدن ایمیل‌ها به عنوان «انجام شده» را دوست دارند.

دومین مزیت اینباکس راحت‌تر بودن عملیات پاکسازی ایمیل‌ها در اینباکس نسبت به جی‌میل است. برای حذف کردن ایمیل در جی‌میل باید ابتدا آن را باز کرده و گزینه‌ی آرشیو را بزنید یا یک ایمیل را بدون باز کردن آن انتخاب کرده و سپس از منویی که به سمت پایین باز می‌شود گزینه‌ی آرشیو را انتخاب کنید. در اینباکس می‌توانید یک یا چند ایمیل را آرشیو کنید. برای این کار تنها کافی است چک‌باکسی را که در کنار هر ایمیل تنها، گروه ایمیل‌ها یا درون هر ایمیل باز شده قرار گرفته است فشار دهید.

inbox

سومین مزیت بزرگ اینباکس این است که گزینه‌های مختلفی برای ایمیل‌هایی که فعلا وقت مطالعه‌ی آن‌ها را ندارید به شما می‌دهد. گزینه‌ی Snooze (چرت) را فشار دهید تا ایمیل مورد نظر برای مدت مشخصی که توسط خودتان قابل تعیین است از صندوق ورودی شما ناپدید شود.

inbox

آخرین مزیت اینباکس نسبت به جی‌میل هم ظاهر زیبایی است که هنگام خالی شدن صندوق ورودی یا یک گروه از ایمیل‌ها به شما می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید این پاداش جالب را مشاهده کنید.

inbox

چطور ممکن است کسی نخواهد این جلوه‌ی زیبا را مشاهده کند؟ و چه حس جالبی است وقتی صندوق ورودی خود را باز کرده و چیزی جز این تصویر زیبا نمی‌بینید.

از چند هفته پیش، زمانی که اینباکس را نصب کردم، ایمیل را بسیار کم‌استرس‌تر از گذشته یافته‌ام. من عادت داشتم که ایمیل‌های مهمم را ستاره‌دار کنم تا بتوانم آن‌ها را در میان انبوه ایمیل‌های متفرقه‌ام پیگیری کنم، اما حالا با خیال راحت آن‌ها را در اینباکس رها می‌کنم تا هنگامی که قصد پاک کردن کامل آن‌ها را داشته باشم. اکنون اینباکس من تبدیل به یک فهرست از کارهای آماده‌ی انجام شده است، اما قابلیت مدیریت آن بسیار افزایش پیدا کرده و به راحتی قابل تکمیل است.

خالی کردن اینباکس برای بار نخست اندکی زمان‌بر است. باید ابتدا به برنامه‌ی قدیمی جی‌میل رفته و پس از انتخاب تمامی ایمیل‌های صندوق ورودی خود، گزینه‌ی آرشیو را انتخاب کنید. همان طور که پیش‌تر هم گفتم، اینباکس مزایای بسیاری دارد که اغلب آن‌ها در راستای دور کردن ایمیل‌ها از وضعیت خسته کننده و وقت‌گیر قبلی هستند.

الکس گالی مدیر تولید جی‌میل در مصاحبه‌ای که در ماه مارس با وبسایت تک اینسایدر داشته عنوان کرده است:

دنیا از سال ۲۰۰۴ تاکنون تغییرات بسیاری به خود دیده است. ما احساس کردیم که فرصتی برای بازنگری در ایمیل به دست آمده است و به این فکر کردیم که یک صندوق ورودی در ۱۰ سال آینده چه شکلی خواهد داشت.

در ابتدای مطلب در مورد پیشنهادات مبتنی بر هوش مصنوعی از سوی اینباکس سخن گفتیم. شخصا هنوز از آن استفاده‌ی چندانی نکرده‌ام، اما بدون شک ویژگی جالبی است. دسته بندی ایمیل‌های مرتبط نیز کار جالبی است که گوگل در اینباکس انجام داده است و به شخصه استفاده‌ی بسیاری از آن می‌کنم. ادغام این اپلیکیشن با تقویم، برنامه‌ی پروازها و... را هم هنوز به دقت بررسی نکرده‌ام اما ویژگی‌های مفیدی به نظر می‌رسند. در نهایت باید بگویم که به شدت به رابط کاربری ساده شده‌ی آن علاقه پیدا کرده‌ام.

از جمله نکات منفی که در این سرویس وجود دارد می‌توان به اندکی دشوار بودن ارسال ایمیل از حساب‌های مختلف و نبود یک نمایش تقویم یکپارچه در آن اشاره کرد. ممکن است این ویژگی‌ها به مرور زمان به آن افزوده شده یا بهبود داده شوند. بالاخره پس از مدت‌ها جی‌میل جایگاه مهم خود را به برنامه‌ای دیگر داده است، و این کاری بود که تنها از کمپانی سازنده‌ی جی‌میل یعنی گوگل برمی‌آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات