بررسی اسکوتر برقی Ninebot Mini Pro

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
اسکوترهای برقی به سرعت در حال ورود به بازار‌های مختلف هستند و محبوبیت زیادی را پیش کاربران کسب می‌کنند. امروز در زومیت قصد داریم تا به بررسی یکی از انواع این اسکوتر با نام Ninebot Mini Pro بپردازیم.
تبلیغات

اسکوترهای الکتریکی در چند سال گذشته به مجبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند و می‌توان آینده‌ی روشنی برای آن‌ها متصور شد. وسیله‌‌ی خود-تعادلی که حتی زیر پای مامورین پلیس و مسئولان پاساژهای تجاری قرار گرفته و از استفاده‌های معمولی و تفریحی تبدیل به یک وسیله‌ی کاربردی شدند. 

اسکوترهای خود-تعادلی الکتریکی را شرکت آمریکایی Segway به تولید انبوه رساند و این وسیله‌های حمل‌و‌نقل انفرادی را زیر پای کاربران رساند. از سال ۲۰۰۱ تا به امروز، این اسکوترها از یک وسیله تجملی و گران‌قیمت، به وسایل کاربردی حمل‌ و نقل انفرادی تبدیل شده‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند با قیمت نه‌چندان بالایی به تهیه آن‌ها بپردازند.

یکی دیگر از کمپانی‌های فعال در حوزه اسکوترهای برقی، شرکت Ninebot است که دست به طراحی و ساخت اسکوترهای الکتریکی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف زده است. یکی از محصولات Ninebot که در رده اسکوترهای سایز کوچک قرار می‌گیرد، مدل Mini Pro است که در ادامه قصد داریم به بررسی لذت سواری و امکانات آن بپردازیم.

اسکوتر برقی ناین‌بات توسط فروشگاه رایانه همراه در اختیار زومیت قرار گرفت.

بررسی ویدیویی

طراحی

ناین‌بات مینی پرو از طراحی کلی مشابهی با سایر اسکوتر‌های برقی بهره می‌برد. اندازه‌ی کوچک و وزن ۱۲ کیلوگرمی آن باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی آن را در خودرو یا وسایل نقلیه‌ی عمومی با خود حمل کنید. اما ان دستگاه در برخی از بخش‌ها از جزئیاتی بهره می‌برد که به ارتقای زیبایی آن کمک شایانی می‌کند. 

اهرم فرمان مینی‌پرو اولین نقطه‌ی تمایز آن با سایر رقبا است که برای فرمان‌گیری به کار می‌رود. در بخش جلوی دستگاه کلید پاور، نشانگر میزان شارژ باقیمانده، محل اتصال کابل شارژ و نشانگر بلوتوث قرار دارد. همچنین می‌توان به چراغ‌های جلوی تعبیه شده در این بخش اشاره کرد که به صورت خودکار در محل‌های تاریک، مسیر روبروی اسکوتر را روشن می‌کنند. در پشت مینی‌ پرو نیز چراغ‌هایی تعبیه شده‌اند که قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارند. طیف رنگی این بخش را می‌توانید از طریق اپلیکیشن مخصوص ناین‌بات تنظیم کنید. این چراغ‌ها هنگام حرکت رو به جلو، ترمز و چرخش، رنگ‌های متفاوتی را نمایش می‌دهند.

Ninebot اسکوتر

ناین بات مینی پرو از استاندارد IP54 مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بهره می‌برد. این اسکوتر ۹ سانتی‌متر از سطح زمین فاصله دارد تا هنگام حرکت با آن به اجسام کوچک روی زمین برخورد نکنند. محل قرارگیری پاها نیز از جنس لاستیک مخصوصی است که لرزش جاده را به خود جذب کرده تا به راکب منتقل نکند.

نحوه‌ی کار

اسکوتر‌های برقی که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در میان خریداران داشته‌اند، از مکانیزم کنترل مشابهی در میان انواع برند موجود بهره می‌برند. برای کنترل این دسته از وسایل نقلیه کافی است هنگامی که روی آن ایستاده‌اید، کمی بدن خود را به سمت جلو متمایل کنید؛ بدین وسیله سنسورهای مخصوصی که در قسمت‌های جلو و عقب محل قرارگیری پاها قرار گرفته، فشار را حس می‌کنند. این سنسور‌های نوری در صورت فشار بیشتر راکب، سیگنال مورد نظر را برای ماژول کنترل ارسال می‌کنند. با توجه به وزن متفاوت افراد و امکان خطای این سنسور‌ها، سازنده‌های اسکوتر‌های برقی از سنسورهای ژیروسکوپ و Tilt نیز برای تصحیح اطلاعات دریافتی بهره می‌برند تا فشار و تغییر زاویه‌ی اسکوتر را دریافت کنند و به موتور‌های الکتریکی تعبیه شده درون چرخ‌ها (In-Wheel Motors) دستور حرکت به سمت جلو را بدهند. برای توقف یا حرکت به سمت عقب نیز تنها کافی است که بدن خود را به سمت عقب متمایل کنید. 

اسکوتر برقی ناین بات

موتور‌های تعبیه شده درون چرخ‌های ناین بات پرو به طور میانگین توانی معادل ۸۰۰ وات تولید می‌کنند که بدین واسطه این ابزار ۱۲.۵ کیلوگرمی قادر است به حداکثر سرعت ۱۸ کیلومتر بر ساعت برساند. این سرعت چهار برابر سرعت پیاده‌روی عادی است و همین موضوع می‌تواند Mini Pro را به یک وسیله نقلیه کاربردی برای مفاصل نزدیک و البته بدون دست‌اندازهای بزرگ و شیب‌های تند تبدیل کند. البته لازم به ذکر است که موتور‌های الکتریکی این دستگاه به صورت آنی توانایی تولید ۲۰۰۰ وات توان را دارند که آن را در جایگاه مشابهی با موتورسیکلت‌های برقی قرار می‌دهد.

اسکوتر برقی ناین بات

اما برای چرخش با مینی پرو، ناین‌بات از مکانیزم ساده‌تری نسبت به برخی از رقبای خود استفاده کرده است. اهرمی مخصوص در مینی پرو وجود دارد که مابین پاهای راکب قرار می‌گیرد و برای چرخش اسکوتر تنها لازم است همانند اسکی‌سواران، پاهای خود را به سمت چپ یا راست زاویه دهید تا اهرم مذکور نیز با زاویه گرفتن به اسکوتر دستور چرخش را ارسال کند. چرخ‌های اسکوترهای برقی قابلیت زاویه گرفتن را ندارند و عملیات دور زدن این دستگاه‌های با روش سرعت تفاضلی (تفاوت چرخش سرعت‌ چرخ‌های چپ و راست) انجام می‌شود. این در حالی است که رقبای ای اسکوتر از سنسور‌های فشاری در سمت راست و چپ اسکوتر استفاده می‌کنند که با زاویه گرفتن راکب به طرفین، تفاوت فشار وارده را حس می‌کند و اقدام به چرخش چرخ‌ها می‌کند.

ناین بات اسکوتر

یکی از نکات مثبت اسکوتر ناین بات مینی پرو، عدم نیاز آن به سرویس و نگهداری است.

تجربه‌ی سواری

یکی از نگرانی هایی که درباره استفاده از این وسائل نقلیه وجود دارد این است که افراد مختلفی که تجربه‌ی سواری با اسکوترهای برقی را ندارند گمان می‌کنند توانایی استفاده‌ی بهینه و بی‌اشکال از آن‌ها را ندارند. شرکت Ninebot ادعا می‌کند که تنها ۳ دقیقه زمان کافی است تا در استفاده از Mini Pro حرفه‌ای شوید. شاید این ادعا در نگاه اول کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما چیزی جز واقعیت نیست. دلیل این موضوع هم بهره‌گیری از سنسورهای بی‌شمار برای حفظ تعادل اسکوتر است. در Mini Pro سنسورهایی با فرکانس ۲۰۰ هرتز وجود دارد که باعث می‌شوند تا تعادل شما در هر شرایطی حفظ شود و از سواری با این دستگاه لذت ببرید. تجربه سواری ما هم کاملا بر این موضوع تاکید داشت؛ مینی‌پرو خیلی زود با شما عجین شده و به سادگی خو می‌گیرد.

اما لذت سواری با مینی پرو فقط به سنسورهای کنترلی و تعادلی آن ختم نمی‌شود. ارگونومی دستگاه و محل قرار گرفتن پاها هم باعث می‌شوند تا پاهای شما کاملا کنار هم قرار گرفته و کنترل کاملی روی بدن خود و البته شتاب و ترمز اسکوتر داشته باشید. پایه‌ی قرار گرفته در وسط مینی پرو هم که نقش فرمان این وسیله را بازی می‌کند، به خوبی با حرکت کوچک، مسیر اسکوتر را عوض می‌کند یا باعث می‌شود بتوانید به راحتی دور خود بچرخید و حتی در محیط‌های بسیار کوچک هم از سواری با آن لذت ببرید.

اسکوتر برقی ناین بات

سنسورهای تعبیه شده در مینی پرو باعث می‌شوند تا با حفظ تعادل و بدون هیچ استفاده‌ای از دستان‌، به راحتی به سواری‌کردن بپردازید. این موضوع شاید اولین نکته‌ای باشد که در حین استفاده از Mini Pro شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این موضوع بدین معنا نیست که می‌توان در همان استفاده‌ی اول و در ۳ دقیقه، به یک راننده حرفه‌ای تبدیل شوید بلکه می‌توان با تمرین بیشتر در محیط‌‌ها و شرایط مختلف، بیشتر از سواری کردن با Mini Pro لذت برد.

البته این جمله را به منظور استفاده‌های آفرود یا در شرایط فیزیکی نامساعد قلمداد نکنید. Mini Pro می‌تواند در شیب‌های ملایم مورد استفاده قرار بگیرد و از دست‌اندازهای کوتاه با شیب حداکثر ۱۵ درجه به راحتی عبور کند. اگرچه سواری در محیط‌های صاف و هموار،‌ خیلی سریع شما را به شرایط مطلوب رانندگی می‌رساند اما در شیب‌ها و دست‌اندازها است که سنسورهای تعبیه‌شده در Mini Pro عملکرد واقعی خود را نشان می‌دهند و به حفظ تعادل وسیله مشغول می‌شوند.

سنسورهای موجود در Mini Pro و پویایی موتور الکتریکی آن کمک می‌کنند تا با شناسایی موانع یا شیب جاده، میزان قدرت موتور را تنظیم کنند. همچنین چرخ‌های بزرگی که در مینی پرو تعبیه شده سبب می‌شوند تا بتوان از این اسکوتر در آب‌و‌هوای بارانی و روی سطوح مرطوب، محیط سنگ‌ریزه و همچنین روی سرامیک به راحتی به حرکت بدون لغزش پرداخت.

البته این سنسورها فقط به تجربه‌ی ایده‌آل رانندگی با مینی پرو کمک نمی‌کنند بلکه برخی از آن‌ها به این منظور تعبیه شده‌اند تا ایمنی استفاده کننده از اسکوتر را تامین کنند. به طور مثال وقتی بیش از حد مجاز سرعت خود را افزایش دهید یا در حال افتادن باشید، سنسورهای ایمنی باعث می‌شوند تا سرعت دستگاه کم شده و به وضعیت پایدار خود بازگردد.

باتری و شارژدهی

یکی از مواردی که در چنین دستگاه‌هایی مورد توجه است، میزان باتری و استفاده از آن با یک بار شارژ کامل است. سایت رسمی ناین‌بات ادعا می‌کند که مینی پرو به واسطه‌ی سیستم‌های مدیریت باتری پیشرفته خود، با شارژ کامل باتری  ۵۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی خود می‌تواند تا ۳۰ کیلومتر به حرکت ادامه دهد. اگرچه ما در زومیت توانایی رانندگی ۳۰ کیلومتر را نداشتیم اما در مصارف داخلی و روزانه، مینی پرو از باتری پرقدرتی بهره برده که نیاز به شارژ روزانه را از بین می‌برد. در واقع چند روز طول کشید تا بتوانیم باتری این اسکوتر را خالی کنیم.

اپلیکیشن کنترل از راه دور

اما جدا از سواری هیجان‌انگیزی که مینی پرو به شما می‌دهد، به اپلیکیشن مخصوص این اسکوتر می‌رسیم که اطلاعات کامل و امکانات جالبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این اپلیکیشن که طراحی زیبایی هم دارد می‌تواند تمامی جوانب مینی پرو را پوشش دهد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید رنگ چراغ‌های تعبیه‌شده روی این اسکوتر را تغییر دهید یا اطلاعات کاملی راجع به سرعت اسکوتر، کل مسافت طی شده، میزان مسافت باقی‌مانده با توجه به ظرفیت باتری و بسیاری از المان‌های اطلاعاتی دیگر را مشاهده کنید. قابلیت بسیار کاربردی دیگر این اپلیکیشن، اعمال محدودیت سرعت است که می‌توانید روی اسکوتر اعمال کنید.

ناین بات اپلیکیشن

اپلیکیشن ناین‌بات در واقع یک پنل کنترلی برای مینی پرو است که می‌توانید با آن به تنظیم سنسورها و میزان دقت آن‌ها بپردازید. البته میزان دقت فرمان‌پذیری و نرمی رانندگی اگرچه قابل تنظیم است، اما می‌توان آن را روی حالت خودکار نیز قرار داد. این اپلیکیشن جدا از اینکه مانند یک داشبورد برای مینی پرو می‌ماند، می‌تواند نقش کنترل از راه دور را هم ایفا کند. به طور مثال، اگر با دستگاه فاصله دارید می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن، اسکوتر را به سمت خودتان بیاورید و سوار آن شوید.

جمع‌بندی 

اسکوتر ناین‌بات Mini Pro یک وسیله‌ی نقلیه انفرادی زیبا، خوش‌ساخت، با کیفیت و باهوش است که می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. این اسکوتر وزن زیادی نداشته و به راحتی در هر صندوق ماشینی جای می‌گیرد اما مهم‌ترین نکته مثبت درباره مینی‌پرو،‌ لذت استفاده و راحتی کاربری آن است. این لذت پس از چند ساعت سواری و آشنا شدن کامل با آن به حدی می‌رسد که حس می‌کنید پاهای‌تان تبدیل به چرخ شده و فقط دوست دارید سوار بر لاستیک‌های بزرگ آن، به این گوشه و آن گوشه بروید. اسکوتر برقی ناین‌بات برای استفاده در فروشگاه‌های بزرگ، فرودگاه‌ها، کارخانه‌ها و همچنین استفاده شخصی برای سفرهای کوتاه یا گردش در پارک‌ها و محیط‌های اینچنینی کاربرد دارد.

اسکوتر برقی ناین‌بات توسط فروشگاه رایانه همراه با قیمت ۲٫۷۸۹٫۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات