توانایی خرید اپل، گوگل و فیسبوک پس از عرضه سهام آرامکو توسط دولت عربستان

سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد هزینه‌ی نبرد در یمن مخارج سنگینی را به سعودی‌ها وارد کرده است، بطوریکه سران این کشور در پی خصوصی سازی آرامکو هستند. سران سعودی با عرضه‌ی عمومی سهام و به دست آوردن سرمایه‌ی ۱.۴ تریلیون دلاری قادر خواهند بود تا سه کمپانی اپل ، گوگل و فیسبوک را یکجا مال خود کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کاهش بسیار زیاد قیمت نفت باعث شده تا کشور‌های تولید و عرضه‌ کننده‌ی طلای سیاه با مشکلات زیادی روبرو شوند. عربستان سعودی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از این‌رو برای خصوصی سازی بزرگ‌ترین کمپانی نفتی جهان که در اختیار سران این کشور است، تصمیماتی اتخاذ شده است. اخبار مربوط به عرضه‌ی سهام این کمپانی از زمستان سال جاری میلادی به گوش رسیده، حال آنکه به نظر می‌رسد این موضوع در آینده‌ی نزدیک به حقیقت می‌پیوندد. عربستان در نظر دارد تا سرمایه‌ای ۱.۴ تریلیون دلاری را به صندوق ذخیره‌ی ارزی خود اضافه کند که این مبلغ از طریق فروش سهام آرامکو محقق خواهد شد. همانطور که اشاره کردیم، کاهش قیمت نفت آل سعود را بر آن داشته تا چنین تصمیمی بگیرد. براساس اطلاعات ارائه شده این سرمایه‌ی عظیم در حوزه‌های غیر از نفت سرمایه‌گذاری خواهد شد تا از این طریق وابستگی اقتصاد عربستان به منابع و ذخایر نفتی کاهش پیدا کند.

دست اندرکاران اداره‌ی کشور در عربستان در نظر دارند تا در کنار انجام رفورم اقتصادی، مالیات را افزایش داده و همچنین هزینه‌های جاری خود را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. اقصاددان‌ها در نظر دارند تا بودجه‌ی این کشور را به نوعی تنظیم کنند تا همواره با بتوان با نفت ۴۰ دلاری بدون مشکل به اداره‌ی کشور پرداخت.

قیمت هر بشکه نفت خام عرضه شده به بازار از ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل عرضه‌ی زیاد از تقاضا به زیر ۱۰۰ دلار کاهش یافته و با عث شده تا قیمت این محصول رو به افول گذاشته و تا مرز ۳۰ دلار نیز کاهش پیدا کند. براساس برآوردهای صورت گرفته میزان بیکاری در عربستان جزو آمار‌های بالای بیکاری در جهان است و همچنین انتظار می‌رود رشد اقتصادی این کمپانی نیز در سال جاری کمتر از ۱.۵ درصد باشد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ به این سو است.

نقشه راه ارائه شده توسط مقامات سعودی نشان از این دارد که این کشور برای سه برابر کردن درآمد غیرنفتی خود تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده است. باید دید که آیا عربستان قادر خواهد بود به اهداف خود دست پیدا کند یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات