بررسی ال جی جی 5

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 21 دقیقه
ال‌ جی جی 5 تنها پرچم‌دار فلزی ماژولار دنیا است. با بررسی زومیت از این محصول خاص همراه باشید.
تبلیغات

ال‌جی جی ۵ در یک کلمه، گوشی متفاوتی است. ال‌جی معتقد است بازار از گوشی‌های پرچم‌دار با طراحی تکراری و خسته‌کننده، پر شده و نیاز به روحی تازه دارد. به این دلیل ال‌جی دست به نوآوری زده و ریسک بزرگی را پذیرفته است تا گوشی نیمه ماژولار را روانه‌ی بازار کند. گوشی که هر چند در اول راه قرار دارد، اما نشان داد که نوآوری در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند به اتمام نرسیده و این بازار همچنان جای پیشرفت دارد. پیش از این نیز قابلیت تعویض باتری در گوشی‌های هوشمند وجود داشته است، اما گوشی‌های فلزی از این قابلیت بی‌بهره بودند. ال‌جی موفق شده است نه‌تنها در ساخت بدنه‌ی گوشی خود از فلز استفاده کند، بلکه قابلیت تعویض باتری را نیز فراهم کند. تعویض باتری تنها مزیت جی ۵ نیست؛ در درگاه پایین گوشی، امکان اضافه کردن ماژول‌های دیگر نیز وجود دارد تا جی ۵ به قابلیت‌های جدیدی مانند پخش صدای با کیفیت Hi-Res مجهز شود. 

گوشی ال‌ جی جی ۵ بدنه‌ای فلزی و سخت‌افزاری قدرتمند دارد. ال‌جی همواره سعی داشته گوشی‌های متمایزی بسازد و جی ۵ نیز اولین قدم در مسیر متفاوت بودن سری جی است. اما آیا این نوآوری و ریسک‌پذیری ال‌جی باعث رشد و پیشرفت این شرکت‌ کره‌ای خواهد شد. در ادامه به بررسی کامل جدیدترین پرچم‌دار ال‌جی خواهیم پرداخت.

برای بررسی این محصول از دید عملکرد در بازی‌های و ویژگی‌های مخصوص به سرگرمی، به مقاله بررسی ال‌جی جی 5 در زومجی مراجعه کنید.

بررسی ویدیویی

دانلود ویدئو با کیفیت 360P | دانلود ویدئو با کیفیت 720P

طراحی

این زمینه بیشتر موردی است که پس از عرضه‌ی ال‌جی جی ۵ مورد بحث قرار گرفت. برخی مدعی شدند جی ۵ بدنه‌ی فلزی نداشته و روی آن ماده‌ی واسطه‌ای کشیده شده تا رنگ‌پذیری بیشتری داشته و همچنین نوارهای پلاستیکی آنتن نیز در زیر این پوشش پنهان شوند. بااین‌حال باید گفت که جنس بدنه‌ی گوشی بسیار خوب است و حس خوبی را به شما منتقل خواهد کرد. هر چند جی ۵ اندکی با انتقال حس گوشی فلزی فاصله دارد، اما به‌طور قطع حس پلاستیک را نیز به شما نخواهد داد و پرچم‌دار بودن آن را حس خواهید کرد.

ال جی جی 5

مورد دیگر در بخش پشتی گوشی است که بسیاری آن را نامناسب و بد می‌خوانند. در این رابطه نیز باید گفت که برخلاف تصاویر این گوشی، بخش پشتی گوشی ظاهر بدی ندارد؛ هر چند شاید زیبا هم نباشد، اما ظاهرا آن به هیچ عنوان بد نیست و حس متفاوت بودن را به شما خواهد داد. البته مواردی در این بخش وجود دارد که دیدن آن‌ها هر چند سخت است، اما با کمی دقت متوجهشان خواهید شد. بخش پشتی به دلیل مواد پوششی روی فلز، یکنواخت و صاف نیست و در بعضی بخش‌ها، به‌خصوص در محل‌هایی که بند آنتن زیر پوشش قرار گرفته برآمدگی بسیار جزئی وجود دارد.

همچنین بخش ماژولار پایینی گوشی به‌طور کامل با بدنه‌ یکپارچه نیست و با گذر زمان بیشتر، مشخص نیست که این فاصله بیشتر خواهد شد یا خیر. البته شاید این موارد همگی در نسل بعدی برطرف شوند، اما درحال‌حاضر این مورد مشکلی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و البته با چند روز تست گوشی نیز نمی‌توان پی برد که این بخش چگونه عملکردی خواهد داشت. اما نگرانی اصلی در استفاده طولانی مدت است؛ چرا که ممکن است این فاصله بین بخش ماژولار، با گذر زمان بیشتر شود.

اما مورد دیگری که با وجود جزئی بودن، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، لبه‌های تیز فریم گوشی است. تیز بودن فریم اطراف هر چند اذیت‌کننده نیست، اما با در دست گرفتن طولانی مدت گوشی اثرات این تیزی را کاملا حس خواهید کرد.

LG G5
LG G5 / ال جی جی 5
LG G5
LG G5 / ال جی جی 5

بااین‌حال بدون توجه به موارد ریز باید گفت که گوشی ال‌جی جی ۵ طراحی بسیار خوبی دارد و مطمئنا شما را جلب خود خواهد کرد. در بخش جلوی گوشی، در قسمت‌های بالا و پایین پنل صفحه‌نمایش نیز انحنای کمی وجود دارد که زیبایی خاصی به جی ۵ داده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد ال‌جی به جزئیات توجه خاصی داشته است.

دکمه‌ی پاور پشت گوشی نیز در جای خود مستحکم نیست و حس استحکامی که از یک پرچم‌دار می‌خواهیم را ندارد.

وزن گوشی باتوجه‌به فلزی بودن آن بسیار کم است و حاشیه‌های کناری صفحه‌نمایش نیز مانند آنچه که از پرچمداران ال‌جی سراغ داریم بسیار باریک است تابه راحتی بتوانید با جی ۵ حتی با یک دست نیز کار کنید. تغییر دیگری که برای اولین‌بار در سری جی شاهد آن هستیم، منتقل شدن دکمه‌های تنظیم صدا از بخش پشتی گوشی به فریم کنار گوشی است. هر چند باز هم علاقه داشتیم تا این دکمه‌ها در پشت گوشی باشند، اما انتقال آن‌ها به فریم گوشی نیز نکته‌ای منفی به شمار نمی‌رود.

ازلحاظ ارگونومی، جی ۵ بسیار مناسب است و صفحه‌نمایش آن با اینکه ابعاد نسبتا بزرگ ۵.۳ اینچی دارد، اما دیگر شاهد گوشه‌های تیز مانند جی ۴ نیستیم و چهار گوشه‌ی گوشی حالا اندکی انحنا دارند تا در دست گرفتن جی ۵ آسان‌تر نیز بشود.

مورد دیگری که امسال در پرچمداران غالب شرکت‌های بزرگ شاهد بازگشت آن بودیم امکان افزایش حافظه با درگاه میکرو اس‌دی بود که البته در پرچمداران ال‌جی از گذشته این ویژگی حضور مستمر داشته است. همچنین پورت یو‌اس‌بی نوع سی که در مسیر تبدیل به استاندارد قدم برمی‌دارد نیز در جی ۵ حضور دارد.

ال جی جی 5 / LG G5

در حالت کلی طراحی ال‌ جی جی ۵ یک حس نامطمئن را به شما می‌دهد. چرا که باتوجه‌به برآمدگی دوربین در پشت گوشی و جنس بدنه، احساس خواهید کرد که با نسخه‌ی کوچک‌تر نکسوس ۶ پی روبر هستید. اما چرا این گوشی حسی نامطمئن به شما می‌دهد؟  اول از همه بخشی که از گوشی جدا می‌شود این نگرانی را به وجود می‌آورد که آیا فاصله‌ی بین این دو بخش با گذر زمان بیشتر خواهد شد یا خیر. اما از طرفی نمی‌توان وزن مناسب گوشی و ارگونومی خوب آن را نادیده گرفت؛ چرا که جی ۵ بهترین گوشی ساخت ال‌جی ازلحاظ ارگونومی است و جزئیات بسیار ریزی مانند انحناهای بسیار ملایم بالا و پایین صفحه‌نمایش مواردی هستند که شما را به سمت این گوشی جلب می‌کنند. اما بدون شک این طراحی، نیاز به رفع ایرادات و اشکالات ریزی که به آن‌ها اشاره کردیم دارد.

اسپیکر

ال‌جی این بار برخلاف نسل گذشته که اسپیکر در پشت گوشی قرار داشت، ترجیح داده تا آن‌ها را به فریم پایین گوشی منتقل کند. این محل قرارگیری بسیار بهتر از پشت گوشی است و باعث می‌شود تا به هنگام قرار دادن گوشی روی میز، جلوی اسپیکر گرفته نشود.

LG G5 Speaker / ال جی جی 5

ازلحاظ کیفیت اسپیکر جی ۵ بسیار خوب و حجم آن نیز بسیار مناسب است؛ هر چند ترجیح می‌دادیم اسپیکرهای دوگانه در بخش جلوی گوشی باشند، اما بااین‌حال این اسپیکرها کیفیت مناسبی دارند و برای یک گوشی هوشمند مناسب هستند.

حسگر اثر انگشت

ال‌جی برای اولین‌بار در سری جی، از حسگر اثر انگشت استفاده کرده است. این حسگر اثر انگشت در پشت گوشی قرار دارد و با دکمه‌ی پاور یکپارچه شده است که محل خوبی نیز به شمار می‌رود.

LG G5

تنظیم این حسگر به‌راحتی صورت می‌گیرد و حسگر سرعت بسیار خوبی نیز دارد. برای بازکردن قفل گوشی با حسگر اثر انگشت، نیازی به بیرون آمدن از حالت استندبای گوشی نیست و لمس حسگر برای بازکردن گوشی کافی است. این حسگر سرعت بسیار خوبی دارد و در غالب موارد، در اولین‌بار قفل گوشی را باز می‌کند.

صفحه‌نمایش

ال‌جی این بار ترجیح داده از یک صفحه‌نمایش با ابعاد کوچک‌تر نسبت به جی ۴ استفاده کند. این گوشی مجهز به صفحه‌نمایش ۵.۳ اینچی شده که مانند گذشته رزولوشن QHD دارد. ال‌جی شیشه‌ی محافظ این صفحه‌نمایش را 3D Arc Glass نامیده که ظاهرا همان گوریلاگلس ۴ است.

همانند نسل قبل ال‌جی ترجیح داده تا رنگ‌ها کمی اشباع‌تر از حالت استاندارد باشند تا به چشم زیباتر به‌نظر برسند. همچنین رنگ سفید در این صفحه‌نمایش، هاله‌ی آبی رنگی دارد که باعث شده رنگ سفید دور از حالت طبیعی به‌نظر برسد. البته اشباع بودن رنگ‌ها با وجود دور بودن از حالت طبیعی در ظاهر مناسب هستند و باعث می‌شوند تصاویر و متون جذاب‌تر به‌نظر برسند.

LG G5 / ال جی جی 5

همان‌طور که از یک صفحه‌نمایش با رزولوشن QHD انتظار داشتیم، وضوح متون بسیار عالی است و عمق رنگ مشکی نیز خوب است.

ال‌‌جی ادعا می‌کند که حداکثر شدت روشنایی صفحه‌نمایش جی ۵، برابر ۸۰۰ نیت است که عددی خارق‌العاده به‌نظر می‌رسد. در آزمایش‌هایی که انجام دادیم بعضی اوقات زیر نور خورشید شدت روشنایی به‌شدت افزایش می‌یافت و مشاهده نمایشگر را ساده می‌کرد اما در برخی شرایط افزایش خودکار شدت روشنایی درست عمل نمی‌کرد و مشاهده‌ی صفحه، با مشکل رو‌به‌رو می‌شد. این موضوع ممکن است یک ایراد نرم‌افزاری باشد که در آینده حل می‌شود اما درحال‌حاضر حالت تنظیم خودکار نور صفحه‌نمایش چندان دقیق و صحیح عمل نمی‌کند و عموما تصویر از روشنایی کمتر از انتظار بهره می‌برد.

ماژول‌ها

اصلی‌ترین دلیل متمایز بودن جی ۵ از رقبا مربوط به ماژولار بودن این گوشی است. بخش پایینی این گوشی با فشار دکمه‌ای از بدنه جدا شده و این امکان را به شما می‌دهد تا باتری جی ۵ را به سرعت عوض کنید. جی ۵ درحال‌حاضر تنها گوشی فلزی است که امکان تعویض باتری آن وجود دارد.

اما ماژولار بودن گوشی فقط برای تعویض باتری نیست و ال‌جی ماژول‌های مختلفی را برای آن در نظر گرفته و آن‌ها را «دوستان» جی ۵ نامیده است. ال‌جی جی ۵ در ایران به‌همراه ماژول کم پلاس ارائه می‌شود. این ماژول علاوه بر افزایش میزان باتری جی ۵ به میزان ۱۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت باعث می‌شود تا دکمه‌های فیزیکی کاربردی به دوربین گوشی اضافه شود. روی این ماژول دکمه‌ای فیزیکی برای زوم کردن تعبیه شده است که حتی با زوم کردن روی عکس و با تشخیص اینکه چه مقدار از تصویر را می‌خواهید ثبت کنید، بین دو لنز واید و معمولی تغییر وضعیت می‌دهد. این ماژول دکمه‌ی اختصاصی شاتر و ضبط ویدئو نیز دارد که باعث می‌شود تجربه‌ی عکاسی بسیار خوبی داشته باشید.

ال جی جی 5 / ماژول

ماژول کاربردی دیگر Hi-Fi Plus نام دارد که با همکاری شرکت مشهور Bang & Olufsen توسعه داده شده است. با اتصال این ماژول به جی ۵، کیفیت صداهای خروجی از جک هدفون، بهبود می‌یابند و جی ۵ قادر به پخش صداهای Hi-Res خواهد شد. 

هدست واقعیت مجازی، دوربین ۳۶۰ درجه و ربات چرخان نیز از سایر دوستان جی ۵ هستند که ال‌جی اعلام کرده تمامی این ماژول‌ها درکنار باتری اضافی و شارژر آن نیز وارد ایران خواهند شد.

دوربین

ال‌جی تلاش دارد تا با ارائه‌ی امکانات مختلف، گوشی هوشمند پرچم‌دار خود را از دیگر گوشی‌های هوشمند جدا کند. دوربین دوگانه نیز قدمی در این راه است. ال‌جی یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با میدان دید ۸۵ درجه و دوربین دیگر با لنز مجهز به زاویه دید ۱۳۵ درجه را در پشت گوشی قرار داده است. این دو حسگر کاملا مستقل از هم عمل کرده و تصاویر متفاوتی ثبت می‌کنند.

ابتدا به حسگر ۸ مگاپیکسلی می‌پردازیم که کار با آن بسیار جذاب است. نیازی نیست برای قرار دادن همه‌ی سوژه در قاب عکس خود، جای خود را تغییر دهید این حسگر با زوایه‌ی دید ۱۳۵ درجه می‌تواند بسیاری از سوژه‌های اطراف را در خود جای دهد. هر چند این حسگر ۸ مگاپیکسلی است و نمی‌توان از آن انتظار کیفیت بسیار بالا را داشت، اما درواقع این دوربین برای گرفتن تصاویر باکیفیت تعبیه نشده و هدف آن دربرگرفتن تمامی سوژه‌های اطراف است که در این زمینه عملکرد عالی دارد.

ال جی جی 5 دوربین

همان‌طور که گفتیم این دوربین کیفیت زیادی ندارد و جزئیات در تصاویر آن کم است و همچنین این لنز، حالت فیش‌آی دارد که باعث می‌شود گوشه‌های تصویر کمی محدب به‌نظر برسند. بااین‌حال کار با این دوربین و داشتن آن به‌عنوان یک دوربین همراه، حسی بسیار خوب و عالی است تا مطمئن شوید هیچ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد.

حسگر دوم مورد استفاده دقیقا مشابه حسگری است که در جی ۴ استفاده شده بود. این حسگر ۱۶ مگاپیکسلی بوده و عملکردی کاملا مشابه جی ۴ دارد؛ با این تفاوت که با حذف فوکوس لیزری در جی ۵، شاهد بیشتر شدن زمان مورد نیاز برای فوکوس هستیم. دوربین اصلی جی ۵ عکس‌های بسیار شارپ و واضحی می‌گیرد و وقتی عکس‌های گرفته شده با دوربین آن را به کامپیوتر منتقل می‌کنید، تازه متوجه‌ی کیفیت خیره‌کننده‌ی و جزئیات بسیار خوب آن‌ها می‌شوید.

این دوربین گستره‌ی دینامیکی بسیار خوبی دارد و به لطف لرزش‌گیر اپتیکال و لنز با گشودگی دریچه‌ی بالا، عکس‌های گرفته شده با آن در محیط‌های کم نور نیز عالی به‌نظر می‌رسند. البته این نکته را هم باید اشاره کنیم که بعضی وقت‌ها عکس‌ها، بیش از حد پردازش می‌شوند و تصاویر بیش از حد شارپ به‌نظر می‌رسند.

در نور کم نیز عملکرد دوربین عالی است و به لطف لرزشگیر اپتیکال شاتر می‌تواند مدت بیشتری باز بوده و نور بیشتری از محیط بگیرد؛ درنتیجه تصاویر حتی در نور کم نیز می‌توانند با کیفیت بالا ثبت شوند. جزئیات نیز در این تصاویر به خوبی ثبت شده‌اند و شارپ کردن بالای تصاویر در نور کم هم کاملا آشکار است.

در بخش ویدئو نیز ال‌جی جی ۵ عملکرد بسیار خوبی دارد. ویدئو‌های ثبت شده با این گوشی، جزئیات بالا داشته و کیفیت صدای خوبی نیز دارند.

دوربین سلفی یا خودعکس جی ۵ مجهز به حسگری ۸ مگاپیکسلی است که باز هم مشابه جی ۴ است. کیفیت تصاویر سلفی ثبت شده با این دوربین نیز بسیار خوب است؛ هر چند شارپ کردن زیاد در این دوربین نیز وجود دارد و در بخش‌های تیره‌ی تصویر ممکن است جزئیات را از دست بدهید؛ با این همه عملکرد این دوربین به‌عنوان یک دوربین سلفی عالی است.

نرم‌افزار دوربین نیز ازلحاظ ظاهر و آیکن‌ها نسبت به قبل اندکی تغییر کرده، اما همانند وی ۱۰ دسترسی به تنظیمات دستی را به‌صورت گسترده هم در بخش ویدئو و هم در بخش ثبت عکس دارید.

به‌طور کلی دوربین ۱۶ مگاپیکسلی جی ۵ عملکرد بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین‌ها در بین گوشی‌های هوشمند است و وقتی درکنار دوربینی با میدان دید ۱۳۵ درجه قرار می‌گیرد، جذابیت آن بیشتر نیز می‌شود.

گالری تصاویر

نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5
نمونه عکس ال جی جی 5

نرم‌افزار

ال‌جی در پرچم‌دار جدید خود دست به تغییرات عمده در رابط کاربری زده است. در این رابط کاربری به‌صورت پیش‌فرض شاهد حذف شدن اپ درائر نیز هستیم که حرکتی عجیب از سوی شرکت‌کره‌ای بود و پس از گذشت مدتی ال‌جی با ارائه‌ی به‌روزرسانی این امکان را به کاربران داد تا اپ درائر را به گوشی جی ۵ خود بازگردانند.

اسکرین شات جی 5 ال جی

البته در بخش‌های مختلف رابط کاربری شاهد تغییرات عمده هستیم. نوار اعلانیه‌ها به‌طور کلی عوض شده و رنگی سفید و ظاهری تمیزتر دارد. آیکن‌های این نوار نیز ازلحاظ ظاهری تغییر کرده‌اند و به نوعی نزدیک به اندروید خالص شده‌اند. منوی تنظیمات نیز تغییراتی مشابه را تجربه کرده است و حالا ظاهر آن بیشتر شبیه به اندروید خالص است که باعث زیبایی این بخش نیز شده است.

ویژگی جدید دیگر نمایشگر همیشه فعال است که در حالت استندبای اعلانیه‌ها و ساعت یا یک کلمه را به شما نمایش می‌دهد. این ویژگی که در گوشی سامسونگ گلکسی اس ۷ اج نیز شاهد آن بودیم در جی ۵ کامل‌تر است؛ چرا که اعلانیه‌های غیرسیستمی را نیز نمایش می‌دهد. ال‌جی مدعی است توانسته کار غیرممکن را ممکن کرده و برای فعال کردن ویژگی Always On تنها بخشی از پنل IPS LCD مورد استفاده را روشن نگه دارد. این شرکت کره‌ای مدعی است فعال بودن این ویژگی در هر ساعت ۰.۸ درصد از شارژ باتری را کاهش می‌دهد که باتوجه‌به تجربه‌ی خود در دنیای واقعی می‌توانیم این گفته را تأیید کنیم. البته نمایشگر همیشه فعال جی ۵ روشنایی بسیار کمی دارد و عملا در محیط‌های با شدت نور بالا غیرقابل مشاهده است. همچنین اگر با زوایه‌ای غیر از زوایه‌ی رو‌به‌رو به این بخش نگاه کنید باز هم عملا روی صفحه‌نمایش چیزی مشاهده نخواهید کرد. 

اسکرین شات جی 5 ال جی

در این رابط کاربری برخلاف گذشته رنگ‌ها بیش از اندازه جلب توجه نمی‌کنند و سفید رنگ غالب است. این موضوع باعث شده تا رابط کاربری جی ۵ ساده‌تر و البته شیک‌تر به‌نظر برسد. بااین‌حال غیر از ظاهر برخی اپلیکیشن‌ها و البته مواردی که گفته شد، تغییرات زیادی را ازلحاظ عملکرد نسبت به جی ۴ شاهد نیستیم.

بازده و عملکرد

ال‌جی جی ۵ به جدیدترین پردازنده‌ی کوالکام یعنی پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۲۰ درکنار ۴ گیگابایت رم مجهز شده است. این پردازنده‌ باتوجه‌به سابقه‌ای که از کوالکام سراغ داریم یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازار است.

LG G5 Gaming

ما در زومیت بنچمارک‌هایی را روی تلفن‌هایی که بررسی می‌کنیم اجرا می‌کنیم تا بتوانیم مقایسه‌ی دقیق‌تری روی آن‌ها داشته باشیم. در ادامه می‌توانید نتیجه‌ی این بنچمارک‌های اجرا شده روی جی ۵ را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu 6

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

LG G5

128459

468.343

532.072

37017

26152

4869

3465

65986

1895

HTC 10

132456

401.25

635.36

35264

24589

4568

3569

64589

1823

Huawei P9

95369

360.35

491.23

31589

19026

5401

2956

48963

1901

Galaxy S7

131058

409.56

643.65

35698

26013

4968

3105

66423

1801

Galaxy S7 edge

127589

406.49

624.25

34859

24046

4789

3058

65489

1798

Huawei Mate 8

90547

350.66

480.24

310256  

 18837

5501

2835

  43598

1958

1045.36

LG V10

55014

128.589

283.524

25695

18423

3489

2189

44598

1152

1021.4

Huawei Nexus 6P

78123

85.37

254.783

29823

26644

4653

2421

 41882

1923

1061.3

Xperia Z5 Premium

 59954

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

53605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230

.

2ms

Xperia Z5

61206

240.900

431.373

22477

22589

3834

1386

 58865

1508

665.3ms

+Galaxy S6 Edge

82147

499.008

727.011

34064

24361

1754

1009

61538

1771

769.0ms

Galaxy Note 5

82958

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

57846

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

همان‌طور که انتظار داشتیم و از نتایج بنچمارک‌ها نیز مشخص است، جی ۵ یک گوشی تمام عیار و قدرتمند است و می‌تواند تمامی انتظاراتی را که یک کاربر از گوشی هوشمند خود دارد را برآورده کند.

تمامی اعمال از جمله بازی‌های سنگین و حرکت در بین بخش‌های مختلف رابط کاربری با سرعت بالا انجام گرفته و لگ یا کندی را در مدت کار با گوشی شاهد نبودیم.

باتری

باتری جی ۵ ازلحاظ حجم نسبت به نسل قبل کمتر شده و به ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده است. بااین‌حال خبر خوب این است که با وجود فلزی شدن گوشی، همچنان امکان تعویض باتری وجود دارد.

طبق معمول آزمایش‌های همیشگی تست باتری را روی این گوشی نیز اجرا کردیم. در آزمایش پخش ویدئو، جی ۵ توانست حدودا ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. در این آزمایش یک ویدیوی HD استاندارد، درحالی‌که تمام اتصالات خاموش هستند و روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده، آنقدر پخش می‌شود تا میزان شارژ دستگاه از ۱۰۰ به صفر برسد.

در واقعیت و کاربرد روزانه نیز این گوشی شارژدهی متوسطی دارد و باتری آن در مقایسه با گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۷ اج ضعیف‌تر است. بااین‌حال جی ۵ ویژگی متمایز کننده‌ای دارد و آن امکان تعویض باتری است و بهترین راه برای شارژ باتری به شمار می‌رود؛ چرا که در کمتر از یک دقیقه می‌توانید با قرار دادن باتری جدید، باتری با شارژ کامل را دراختیار داشته باشید. همچنین این گوشی از شارژ سریع نیز پشتیبانی کرده و با ۳۰ دقیقه اتصال به شارژر می‌توانید باتری گوشی را ۵۰ درصد شارژ کنید.

جمع‌بندی

گوشی ماژولار موردی است که نام بسیار جذابی دارد و وجود آن در ال‌جی جی ۵ باعث شده تا پرچم‌دار کره‌ای‌ها جذاب‌تر نیز بشود. این فناوری آینده‌ی بسیار روشنی دارد و با توسعه‌ی ماژول‌های بیشتر، این گوشی جذاب‌تر نیز خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود به آینده‌ی آن خوش‌بین‌تر نیز بشویم. بااین‌حال این گوشی اولین قدم ال‌جی در این مسیر است و ایراداتی در بخش طراحی آن به چشم می‌خورد؛ برای مثال مشخص نیست که فاصله‌ی بین بخش ماژولار و خود گوشی با گذر زمان بیشتر خواهد شد یا خیر.

LG G5

بااین‌حال جرات ال‌جی برای ریسک و نوآوری در بازار نسبتا کسل‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند ستودنی است و باعث خواهد شد تا مسیری جدید پیش‌ روی این صنعت قرار بگیرد. البته امکان تعویض باتری، دوربین بسیار عالی درکنار لنز واید و صفحه‌نمایش با کیفیت بالا همگی مواردی هستند که به‌عنوان یک گوشی‌ هوشمند پرچم‌دار، از جی ۵ انتظار عملکردی مناسب در این بخش‌ها داشتیم که البته این گوشی انتظارات ما را نیز برآورده کرد و طراحی ماژولار آن نیز باعث شده تا انتظارات ما از پتانسیلی که این گوشی دارد چند برابر شود.

آینده برای این نوع گوشی هوشمند با رفع ایرادات کنونی بسیار روشن است و قطعا ال‌جی می‌تواند با ادامه‌ی این روند جایگاه خود را به‌عنوان یکی از رهبران نوآوری در دنیای گوشی‌های هوشمند بهتر نیز بکند.

نکات مثبت

  • دوربین باکیفیت و عملکرد عالی
  •  امکان تعویض باتری
  •  ابعاد بسیار کوچک نسبت سایز صفحه‌نمایش
  •  طراحی ماژولار و نوآوری در بخش دوربین

نکات منفی

  • ایرادات ریز طراحی در بخش‌های مختلف گوشی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات