۵ نوآوری جالب در گوشی‌ها‌ی هوشمند طی ۵ سال گذشته

جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گاهی بعضی نوآوری‌ها آن قدر سریع و فراگیر می‌شوند که چندان به چشم نمی‌آیند. در مقابل نوآوری‌هایی هم هستند که به یک برند خاص محدود می‌شوند. در این مطلب زومیت قصد داریم که ۵ نوآوری مهم از  ۵ سال گذشته تا کنون را مطرح کنیم. با ما همراه باشید.
تبلیغات

"نوآوری" واژه‌ی مورد علاقه‌ی سازندگان گوشی‌ها‌ی همراه است و همه‌ی آن‌ها‌ اصرار دارند تا ثابت کنند که محصول آن‌ها‌ با بیشترین نوآوری همراه بوده است.

اگر از دید کلی به ماجرا نگاه کنیم، خواهیم دید که بعضی قابلیت و ویژگی‌ها‌ی جدید و معنادار به سرعت در بین تمامی گوشی‌ها‌ی همراه رایج شدند.

در ادامه به ۵ قابلیتی که در طی ۵ سال اخیر به گوشی‌ها‌ی هوشمند اضافه شده است، می‌پردازیم.

اسکنر اثر انگشت و بهبود وضعیت امنیتی با رمزگذاری

یکی از اولین قابلیت‌ها‌ی جدید این گوشی‌ها‌ اسکنر اثر انگشت است که یک نوآوری معنادار محسوب می‌شود. آیفون 5s اولین گوشی همراه فراگیری بود که به این فناوری مجهز شد. پس از آن دیگر گوشی‌ها‌ی اندرویدی به سرعت دارای اسکنر اثر انگشت شدند و این قابلیت تبدیل به یک ویژگی معمولی شد. سیستم‌ها‌یی مانند Android Pay ،Apple Pay و Sumsung Pay بر پایه‌ی این قابلیت ایجاد شده‌اند‌ تا عملیات پرداخت، راحت‌تر‌ و سریع‌تر‌ انجام شود.

البته بارزترین فایده‌ی این قابلیت، بالا رفتن امنیت گوشی‌ها‌ی همراه است. از این رو اگر گوشی همراه خود را جایی جا بگذارید دیگر نگران مسائلی چون اطلاعات حساب بانکی، عکس‌ها‌ و فیلم‌ها‌ی خصوصی خود نیستید.

شارژ سریع و بدون سیم گوشی

هر چند که فناوری شارژ سریع برای گوشی‌ها‌ی زیادی فراهم شده است، اما اندروید گوی سبقت را از بقیه‌ی پلت فرم‌ها‌ ربوده است. تکنولوژی شارژ سریع کوالکام به باتری‌ها‌ی بزرگ گوشی‌ها‌ی هوشمند اجازه می‌دهد که پر سرعت‌تر‌ از همیشه شارژ شوند. این روزها گوشی‌ها‌ی پرچم‌داری مانند سامسونگ گلکسی اس ۷ در کم‌تر‌ از دو ساعت شارژ خواهند شد.

به دنبال فناوری شارژ سریع، می‌توان گوشی‌ها‌ی هوشمند را به صورت وایرلس هم شارژ کرد. وقتی اسم شارژ وایرلس می‌آید نام سامسونگ درخشش خاصی از خود نشان می‌دهد. چرا که سری گلکسی سامسونگ یکی از پیشگامان استفاده کننده از این قابلیت است. به این ترتیب با قرار دادن سامسونگ رو پد مخصوص وایرلس، می‌توان آن را شارژ کرد. به خاطر داشته باشید که شارژ وایرلس نسبت به شارژ معمولی بازدهی کم‌تر‌ی داشته و زمان آن هم طولانی‌تر‌ است، اما فناوری جدید شرکت سامسونگ حتی شارژ بی‌سیم را نیز سریع‌تر از قبل کرده است.

 رزولوشن بسیار بالا

این روزها تنها گوشی‌ها‌ی رده بالایی که روی رزولوشن QHD اصراری ندارند، گوشی‌ها‌ی آیفون هستند. آیفون 6s توانسته است با رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ هم تصاویر قابل قبولی برای کاربران خود ارائه ‌دهد.اما چنانچه در گوشی‌ها‌ی اپل، با دقت نگاه کنید پیکسل‌ها‌ خود را نشان خواهند داد. حال آن که در گوشی‌ها‌ی اندرویدی مانند گلکسی اس ۷، ال‌جی جی۵ و اچ‌تی‌سی ۱۰ که رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل دارند، به سختی پیکسل‌ها به چشم می‌آیند، حتی اکسپریا زد ۵ پریمیوم دارای صفحه نمایش 4K نیز هست.

رزولوشن بالای تصاویر نیازمند پردازنده و کارت گرافیک قوی است. از این رو به لطف برخورداری از تراشه‌ها‌ی قوی می‌توانیم لذت دیدن تصاویری جذاب را تجربه کنیم.

 دوربین‌ها‌ی گوشی: تثبیت کننده‌ی نوری، ثبت ویدیو با وضوح 4K و فوکوس سریع

دوربین‌ گوشی‌ها‌ی همراه طی ۵ سال اخیر دست‌خوش نوعی روند تکاملی بوده‌اند‌ و فناوری سعی بر این داشته است که بر روی بهبود لنز و سنسورهای دوربین مانور دهد. از دیگر قابلیت‌ها‌یی که در دوربین‌ها افزوده شده است می‌توان به لرزشگیر اپتیکال (OIS)، ثبت ویدیو با وضوح 4k و فوکوس سریع اشاره کرد.

گوشی‌ها‌ی نوکیا اولین گجت‌ها‌یی بودند که فناوری تثبیت کننده‌ی نوری را معرفی کردند. بلافاصله بعد ار آن گوشی‌ها‌ی اندرویی رده بالا مجهز به این تکنولوژی شدند. اثر تثبیت کننده‌ی نوری همان طور که از اسمش پیداست، این است که تصاویر را با کیفیت بهتر و واضح‌تر‌ی ارائه دهد و به نوعی اثر لرزش دست را از بین ببرد. خصوصا در مواقعی که نور محیط کم است. پس از تثبیت نوری در عکس‌برداری نوبت به وضوح 4k در فیلمبرداری می‌رسد که صحنه را با وضوح فوق العاده بالایی ضبط می‌کند. البته حجم فایل‌ها‌ی آن هم فوق العاده زیاد هستند.در نهایت فناوری Dual Pixel توانسته است که در مدل S7 سامسونگ قابلیت phase-detection را در تمام پیکسل‌ها‌ی سنسور دوربین گوشی اعمال کند و سرعت فوکوس را بسیار بالاتر ببرد.

 صفحه نمایش خمیده

صفحه نمایش گوشی‌ها‌ی هوشمند یک روند خمیده شدن را به طور آهسته‌ای طی می‌کنند. بعد از چند آزمایش و بررسی، سامسونگ گوشی‌ها‌ی کم حجم و انحنادار گلکسی اس ۶ اج را روانه‌ی بازار کرد و با استقبال فوق العاده ای روبرو شد. در سال میلادی جاری، سامسونگ با معرفی گلکسی اس ۷ اج، نه تنها از نقطه نظر فناوری بهبود پیدا کرده است بلکه قابلیت‌ها‌ی کاربری جدید به آن اضافه شده است.

هر چند که هنوز به آن زمان نرسیده‌ایم که گوشی‌ها‌ی هوشمند خود را مانند دستبند دور مچ خود ببندیم، اما روند پیش رو نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد روی کار آمدن چنین گوشی‌ها‌یی باشیم.

در بخش محصولات زومیت می‌توانید علاوه بر مشخصات فنی، قیمت روز گوشی های مختلف را مشاهده و از طریق فهرست کامل فروشندگان آن و با مقایسه‌ قیمت‌ها خریدی ارزان داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات