بررسی گوشی هواوی P9

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
هواوی P9 پرچم‌دار جدید سومین شرکت بزرگ تولید‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند دنیا است که قصد دارد با مجهز شدن به دوربینی دوگانه و ویژگی‌های متمایزکننده‌ی دیگر، خود را از رقبای سرسخت‌اش جدا کند. اما آیا پی 9 هواوی می‌تواند رقبای بزرگ خود را کنار بزند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی جدیدترین پرچم‌دار هواوی بپردازیم.
تبلیغات

هواوی پی 9 / Huawei P9 جدیدترین پرچم‌دار هواوی است که مهم‌ترین مشخصه‌ی آن استفاده از دو دوربین در پشت دستگاه است که با همکاری لایکا توسعه داده شده اما حسگر آن ساخت شرکتی دیگر است و درواقع همکاری با لایکا برای هماهنگی بیشتر سخت‌افزار با نرم‌افزار بوده است. اما آیا این دوربین دوگانه کافی است تا هواوی پی ۹ خود را از رقبا جدا کند.

هواوی پی ۸ گوشی بسیار خوبی بود و پی ۹ نیز با داشتن زبان طراحی مشابه اما برخی ویژگی‌های متمایزکننده سعی دارد تا در مسیر موفق نسل قبلی خود قدم بردارد. 

بررسی ویدیویی

دانلود با کیفیت 720P |   دانلود با کیفیت 360P

طراحی

هواوی پی ۹ زبان طراحی مشابه هواوی پی ۸ دارد اما تغییرات جزئی در این طراحی مشاهده می‌شوند که توانسته به بلوغ پی ۹ از این لحاظ کمک کند. استفاده از محافظ شیشه 2.5D و انحنای لبه‌های جلوی دستگاه باعث شده تا پی ۹  جلوه‌ی زیباتری بگیرد. از طرفی وجود دو حسگر دوربین در پشت گوشی موجب شده تا پی 9 ظاهر متفاوتی داشته باشد و البته ذکر این نکته الزامی است که دوربین دوگانه برخلاف تصاویر قبلی ظاهر بدی نداشته و به‌نوعی باعث شده تا گوشی متمایز شود.

هواوی پی 9 / Huawei P9

مشخصات فنی:

  • پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ۶۴ بیتی کرین ۹۵۵ با فرکانس پردازنده ۲.۵ و ۱.۸ گیگاهرتز
  • نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل همراه‌با پنل IPS LCD و تراکم پیکسلی ۴۲۳
  • پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 MP4
  • دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی در پشت با فلش Dual Tone LED و فوکوس لیزری و دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی
  • اندروید نسخه‌ی ۶
  • ابعاد ۱۴۵ در ۷۰.۹ در ۷ میلی‌متر با وزن ۱۴۴ گرم
  • باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم یونی
  • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی 4.2
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم‌زمان
  • مجهز به حسگر اثر انگشت و رابط نرم‌افزاری Emotion UI

لبه‌های تراش خورده‌ی قاب فلزی گوشی باعث شده‌اند تا در زمان استفاده از پی ۹ حس بسیار خوبی به شما منتقل شود و حس راحتی کاربر را بیشتر بکند. حاشیه‌های باریک در طرفین نمایشگر، موجب شده‌اند تا گوشی ابعاد بسیار خوبی داشته و اکثر کاربران بتوانند به‌راحتی و با یک دست از آن استفاده کنند. البته بدنه‌ی فلزی و لبه‌های تراش خورده باعث شده‌اند تا گوشی اندکی لیز باشد ولی این مشکل پس از گذشت مدتی به‌دلیل عادت کاربر، برطرف می‌شود.

در فریم سمت راست گوشی شاهد حضور دکمه‌ی پاور و دکمه‌های تنظیم حجم صدا هستیم. دکمه‌ی پاور دارای طراحی خاص و سطحی زبر است تا بتوانید به‌راحتی این دکمه را تنها با لمس از دکمه‌های تنظیم صدا تشخیص دهید. کیفیت این دکمه‌ها بسیار خوب است و عملکرد آن‌ها نیز فوق‌العاده است.

هواوی پی 9 / Huawei P9
هواوی پی 9 / Huawei P9
هواوی پی 9 / Huawei P9

باتوجه‌به روند کنونی بازار گوشی‌های پرچم‌دار، هواوی پی ۹ نیز مجهز به پورت یو‌اس‌بی نوع C شده است تا علاوه‌بر ظاهر زیباتری که دارد افزایش سرعت انتقال داده و راحتی کار با کابل‌ها را نیز با خود به‌همراه آورد.

در قاب پشتی گوشی شاهد حسگر اثر انگشت هستیم. در مورد محل‌ قرارگیری حسگر باید گفت که این مورد کاملا سلیقه‌ای بوده و برخی پشت دستگاه را مناسب دانسته و برخی پنل جلو را ترجیح می‌دهند. بااین‌حال حسگر اثر انگشت هواوی پی ۹ اندکی بالاتر از محل ایدئال پشت گوشی قرار گرفته و باید اندکی دست خود را بالاتر ببرید تا به آن دسترسی داشته باشید.

از طرفی ضخامت دستگاه نیز بسیار کم بوده و تنها ۷ میلی‌متر است که باعث زیباتر شدن گوشی شده و البته هواوی با وجود ضخامت کم توانسته باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در پی ۹ تعبیه کند.

به‌طور کلی هواوی پی ۹ طراحی دگرگون شده‌ای در قیاس با پی ۸ ندارد اما این موضوع نکته منفی به شمار نمی‌رود، چرا که پی ۸ طراحی زیبایی داشت و پی ۹ درواقع تلاش داشته تا بهبودهایی در این بخش ایجاد کند که به‌نظر می‌رسد موفق نیز بوده است چرا که پی ۹ گوشی زیبایی است، بسیار خوب در دست جای می‌گیرد و ابعاد مناسبی دارد و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر استفاده از بدنه‌ی فلزی با تراش‌های دقیق و زیبا در لبه‌ها باعث شده است تا حس یک کالای با کیفیت به کاربر منتقل شود. در طراحی بخش‌های مختلف پی ۹ تلاش شده است تا طراحی یکپارچه و ظرافت‌های لازم رعایت شود و حتی دوربین دوگانه نیز به خوبی در بدنه‌ی دستگاه جای گرفته است تا حد ممکن موجب بهم‌ریختگی طراحی گوشی نشود. پس اندکی استفاده از هواوی پی ۹ متوجه می‌شوید که با یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار رو‌به‌رو هستیم.

هواوی پی ۹، درگاه کارت حافظه دارد و کاربر به میل خود می‌تواند حافظه‌ی ذخیره‌سازی را افزایش دهد. 

حسگر اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت در پی ۹ همچون نکسوس ۶ پی در قسمت پشت دستگاه قرار گرفته است. این حسگر بی‌نهایت سریع و دقیق عمل می‌کند. برای بازکردن قفل گوشی با این حسگر نیازی نیست که انگشت را روی دکمه‌ای فشار دهید یا ابتدا دستگاه را با فشار دادن دکمه‌ی پاور از حالت استندبای خارج کنید، تنها کافی است که انگشت حسگر را لمس کند تا در کسری از ثانیه قفل باز شود. محل قرارگیری حسگر در پشت دستگاه است و از این بابت زمانی‌که گوشی در دست کاربر قرار دارد به‌راحتی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد اما در عوض اگر گوشی روی میز باشد، برای بازکردن قفل گوشی باید رمز خود را وارد کنید.

هواوی پی 9 / Huawei P9

گوگل پشتیبانی از حسگر اثرانگشت را به اندروید ۶ اضافه کرده است و ازاین‌رو احتمالا درآینده استفاده‌ی بیشتری از این حسگر خواهد شد. شناسایی انگشت به سیستم نیز با سرعت قابل قبولی انجام می‌شود تنها با ۴ تا ۶ بار قرار دادن انگشت خود روی حسگر می‌توانید اثر انگشت خود را در حافظه‌ی حسگر ثبت کنید.

البته از حسگر اثر انگشت برای پایین آوردن نوار اعلانیه‌ها، اسکرول در مرورگر، حرکت بین تصاویر گالری و حتی پاسخ به تماس نیز می‌توانید استفاده کنید که می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

اسپیکر

صدای خروجی از این اسپیکر بسیار واضح و باکیفیت بوده و حجم حداکثری صدا نیز مناسب است. نکته‌ی قابل‌توجه دیگر این است که با بالابردن حجم صدا، کیفیت صدای خروجی افت محسوسی نکرده و همچنان کیفیت خوب خود را حفظ می‌کند.

هواوی پی 9 / Huawei P9

هدفون‌های تعبیه شده درون جعبه‌ی این گوشی نیز به‌راحتی درون گوش جا گرفته و کیفیت بسیار خوبی دارند و می‌توانند تجربه‌ی بسیار خوبی را به‌خصوص در هنگام گوش دادن به موسیقی دراختیار کاربر قرار دهند.

هدفون‌های موجود در جعبه‌ی این گوشی نیز همانند سایر پرچمداران سال حاضر کیفیت متوسط و البته قابل قبولی دارد اما برای داشتن تجربه‌ی صوتی بهتر قطعا نیاز به هدفون حرفه‌ای‌تری خواهید داشت.

صفحه‌نمایش

هواوی در پی ۹ از یک نمایشگر ۵.۲ اینچی IPS استفاده کرده است. رزولوشن این تلفن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است که باعث می‌شود وضوح تصاویر در آن بسیار خوب باشد. دقت نمایش رنگ‌ها در این نمایشگر بسیار خوب  بوده و تصاویر در آن زنده و زیبا دیده می‌شوند. به‌لطف بهره‌گیری از فناوری IPS، زاویه دید نمایشگر پی ۹ وسیع و کنتراست آن هم عالی است. رنگ سفید با دقت بسیار خوبی نمایش داده می‌شود و عمق رنگ مشکی نیز باتوجه‌به اینکه با یک نمایشگر IPS رو‌به‌رو هستیم، مناسب است.

هواوی پی 9

تصاویر و ویدیوها روی نمایشگر این تلفن بسیار زیبا و چشم‌نواز نمایش داده می‌شوند. البته هواوی این قابلیت را قرار داده تا کاربر بتواند دما و غلظت رنگ‌های نمایشگر را براساس سلیقه خود تغییر دهد. از هر نظر با یک نمایشگر باکیفیت رو‌به‌رو هستیم و روشنایی آن نیز برخلاف نسل قبل بسیار مناسب است و کار با آن زیر نور مستقیم خورشید نیز راحت است.

نرم‌افزار

پی ۹ هواوی به سیستم‌عامل اندروید ۶ مجهز شده تا به جمع معدود گوشی‌های هوشمند بازار بپیوندد که دارای این نسخه از سیستم‌عامل گوگل هستند. بااین‌حال باتوجه‌به رابط کاربری EMUI 4.0 هواوی تقریبا اثری از اندروید خالص در پی ۹ نمی‌بینیم.

رابط کاربری هواوی در نگاه اول تشابه زیادی به سیستم‌عامل اپل دارد. این رابط کاربری اپ دراور (فهرست نمایش اپلیکیشن‌ها) نداشته و حتی ویژگی‌هایی مانند جستجوی گوشی با چیزی شبیه به اسپات لایت iOS جایگزین شده است. بااین‌حال هواوی از انعطاف اندروید نیز بهره برده و ویژگی‌های اختصاصی را به P9 اضافه کرده است.

اسکرین شات هواوی پی 9

نوار اعلانات به دو بخش اعلانات و میان‌برها تقسیم شده است. در بخش اعلانات، نوتیفیکیشن‌های گوشی خود را دریافت می‌کنید و در بخش میان‌برها آیکون‌های دسترسی سریع به بخش‌های مختلف تنظیمات وجود دارد. هر چند این نوار نمای جالبی دارد اما شاید بهتر بود هر دو بخش اعلانات و میان‌برها در یک بخش جمع‌آوری می‌شدند تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر شود.

رابط کاربری هواوی امکانات بسیاری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و تقریبا می‌توان هر بخشی از آن را به دلخواه تغییر داد. برای مثال می‌توانید قالب گرافیکی و شکل آیکون‌ها در رابط کاربری یا حتی فونت‌ها را نیز تغییر دهید و به تنظیمات دلخواه خود در آورید.

قابلیت‌های متنوع نرم‌افزاری که احتمالا برای بسیاری چندان کاربردی نیستند

امکانات این رابط کاربری به اینجا ختم نمی‌شوند. با یک بار ضربه زدن با انگشتان می‌توان از صفحه‌نمایش اسکرین‌شات گرفت و با ضربه زدن توسط دو انگشت، ویدیویی از صفحه‌نمایش گوشی ثبت کرد. همچنین در بخش ضبط صدا نیز می‌توان از سه میکروفون گوشی استفاده‌ی بهینه برد. این اپلیکیشن سه حالت نرمال، مصاحبه و کنفرانس دارد. در حالت نرمال صداها از تمامی جهت‌ها ثبت شده، در حالت مصاحبه صدا در دو جهت ضبط می‌شود و در حالت کنفرانس نیز گوشی به‌صورت خودکار منبع صدای اصلی را تشخیص داده و روی آن تمرکز می‌کند تا به‌طور کامل سخنان فرد سخنران را ضبط کند.

با کشیدن دست خود روی نوار پایین صفحه‌نمایش که کلیدهای ناوبری روی آن قرار دارند، صفحه‌نمایش کوچک شده به حالت استفاده با یک دست می‌روید. در این فضایی که رابط کاربری روی صفحه‌نمایش اشغال می‌کند، کوچک‌تر شده و درنتیجه کار با یک دست حتی راحت‌تر نیز می‌شود. ویژگی دیگر در بخش مدیریت باتری است که با پروفایل‌های مختلف کمک می‌کند تا مصرف باتری کاهش یابد. یکی از کارهای جالبی که این بخش انجام می‌دهد، کاهش رزولوشن صفحه‌نمایش به ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است که باعث کاهش مصرف انرژی نیز خواهد شد.

اسکرین شات هواوی پی 9

همچنین EMUI 4.0 باتوجه‌به اینکه مبتنی بر اندروید ۶ است از ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل نیز بهره‌مند شده است. برای مثال در این رابط کاربری شاهد ویژگی App Permission هستیم که باعث می‌شود هر اپلیکیشنی برای دسترسی به هر بخش از گوشی از کاربر اجازه‌ دریافت کند. البته این ویژگی کمی با امکانات رابط کاربری هواوی تداخل پیدا کرده است. به‌عنوان مثال زمانی‌که برای اولین‌بار وارد اپلیکیشن دوربین می‌شوید از شما اجازه‌ی دسترسی به مکان سؤال شده و پس از آن که این مرحله را رد کردید بار دیگر رابط کاربری هواوی از شما این اجازه را درخواست می‌کند که کمی عجیب بوده و در عملکرد صحیح دستگاه، تداخل ایجاد می‌کند. البته سایر ویژگی‌های مفید و کاربردی اندروید ۶ مانند Doze در پی ۹ نیز حاضر بوده و به خوبی عمل می‌کنند.

در حالت کلی رابط کاربری پی ۹ را می‌توان مملو از امکانات متعدد دانست که درواقع اجازه می‌دهد تا تمامی بخش‌های سیستم‌عامل را به دلخواه خود تغییر دهید، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که امکانات متعدد و بی‌شمار همواره خوب نبوده و باعث می‌شود تا رابط کاربری هواوی باب میل همگان نباشد. این مورد کاملا سلیقه‌ای است و ممکن است بسیاری EMUI را بپسندند اما افراد دیگری آن را مناسب کارکرد و علاقه‌ی خود ندانند. این افراد می‌توانند رابط‌ کاربری مدنظر خود را روی گوشی نصب کنند.

دوربین

هواوی پی ۹ به دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی در بخش دوربین مجهز شده که با همکاری لایکا توسعه داده شده است. البته حسگر این دوربین ساخت لایکا نیست و لایکا نقش نظارتی در این‌باره داشته است. همچنین لایکا به هواوی کمک کرده است تا هماهنگی خوبی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار دوربین ایجاد کند.

هواوی پی 9 / Huawei P9

ترکیب دو دوربین، یک تصویر باکیفیت را خروجی می‌دهند

البته هواوی این دوربین را دوربین دوگانه نمی‌داند چرا که ترکیب دو لنز مورد استفاده یک عکس باکیفیت را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌طور دقیق یکی از این حسگرها تنها عکس سیاه و سفید ثبت کرده و دیگری تصاویر رنگی می‌گیرد. حسگر مونوکروم یا همان سیاه و سفید مورد استفاده، فیلتری معروف به فیلتر بایر که در دوربین‌های رنگی استفاده می‌شود را ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا حسگر بتواند تا سه برابر نور بیشتری را جذب کند. جذب نور بیشتر باعث خواهد شد تا هواوی پی ۹ در محیط‌های کم نور نیز تصاویر مناسبی ثبت کند.

همچنین لایکا در توسعه‌ی نرم‌افزار دوربین پی ۹ نیز نقش زیادی داشته است و این بخش در پرچم‌دار جدید هواوی تغییرات زیادی را به خود دیده است. برای مثال می‌توان به سه نوع حالت جدید عکس‌برداری اشاره کرد. حالت استاندارد برای ثبت تصاویر استاندارد معمول، حالت Vivid برای ثبت تصاویر با رنگ‌های زنده و حالت Smooth که تصاویری بین دو حالت استاندارد و Vivid ثبت می‌کند.

به‌علاوه با دوربین پی ۹ می‌توانید تصاویر سیاه و سفید نیز ثبت کنید. این تصاویر به‌صورت نرم‌افزاری سیاه و سفید نشده و توسط حسگر مونوکروم به ثبت می‌رسند. این عامل باعث می‌شود تصاویر ثبت شده‌ی سیاه و سفید جزئیات فوق‌العاده داشته و کیفیت بالایی را از خود به نمایش بگذارند.

با استفاده از دوربین هواوی پی ۹ می‌توانید تصاویر مدنظر خود را ثبت کرده و سپس انتخاب کنید که فوکوس روی کدام سوژه بوده است. به‌علاوه می‌توانید با تغییر دیافراگم دوربین زاویه تحت پوشش را کمتر یا بیشتر کرده و به محیط اطراف جلوه بوکه بدهید.

دوربین پی 9 در شرایط مختلف، عکس‌های عالی می‌گیرد

اما همکاری لایکا با هواوی چه تأثیری در کیفیت عکس برداری داشته است؟ تصاویر ثبت شده با استفاده از دوربین هواوی پی ۹ فوق‌العاده هستند و کیفیت عالی دارند. این تصاویر جزئیات زیاد داشته و گستره‌ی دینامیکی عالی دارند. رنگ‌ها در آن کمی اشباع شده به‌نظر می‌رسد که به زیباتر شدن عکس‌ها کمک می‌کند و البته از طبیعی بودن آن‌ها می‌کاهد.

اما تمامی پرچمداران در سال‌های اخیر در شرایط نوری مناسب تصاویر خوبی ثبت می‌کنند و چالش‌ اصلی در عکاسی در محیط‌های کم نور است. دوربین هواوی پی ۹ در محیط‌های تاریک یکی از بهترین‌ها است، نویز تصاویر کم است و جزئیات در آن از بین نمی‌روند و فوکوس نیز به‌راحتی در این شرایط صورت می‌گیرد.

اما نکته‌ی منفی این دوربین در بخش فیلم‌برداری است که تنها می‌تواند تصاویر 1080P ثبت کند و البته کیفیت این تصاویر نیز خیلی بالا نیست و جزئیات در آن‌ها کمتر از حد مطلوب است.

به‌طور کلی دوربین هواوی پی ۹ در زمینه‌ عکاسی فوق‌العاده است و علاوه‌بر کیفیت عالی تصاویر ثبت شده، حالت‌های مختلفی برای عکاسی دارد که باعث می‌شوند با دوربینی کامل و پرامکانات طرف باشیم. البته در زمینه فیلم‌برداری دوربین هواوی پی ۹ همچنان با پرچمداران کنونی بازار فاصله دارد و بخشی است که هواوی باید در آینده بیشتر روی آن تمرکز کند.

گالری تصاویر

نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9
نمونه عکس دوربین هواوی پی 9

بازده و عملکرد

هواوی از ابتدای کار پردازنده‌های ساخت خود را در گوشی‌های هوشمندش بکار گرفت و همین عامل باعث شد تا به مرور در این زمینه نیز مدام پیشرفت کند. پی ۹ به سیستم روی یک چیپِ Kirin 955 مجهز شده است. این پردازنده براساس الگوهای ارائه شده توسط آرم طراحی و تولید شده است. Kirin 955 دارای ۴ هسته‌ی قدرتمند مبتنی بر معماری Cortex A72 و ۴ هسته‌ی کم توان و کم مصرف Cortex A53 است. این جفت ۴ هسته‌ای براساس روش big.LITTLE آرم درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. برای آنکه با این فناوری بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی اختصاصی بررسی عمیق هسته‌های ریز و درشت معماری big.LITTE را مطالعه کنید.

هواوی پی 9 / Huawei P9

هسته‌های A72 با حداکثر فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و هسته‌های A53 با حداکثر فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کار می‌کنند. استفاده از این معماری باعث می‌شود تا زمانی‌که در حال انجام امور ساده مانند حرکت در رابط کاربری یا اجرای اپلیکیشن‌های سبک هستید تنها هسته‌های مبتنی بر A53 فعال شوند تا مصرف انرژی به حداقل برسد و زمانی‌که نیاز به پردازش سنگین دارید هسته‌های A72 فعال می‌شوند. هسته‌های A72 پردازنده کرین ۹۵۵ در مقایسه با کرین ۹۵۰ دارای فرکانس عملکردی بیشتری هستند. این فرکانس در پردازنده کرین ۹۵۰، ۲.۳ گیگاهرتز بود که در پردازنده کرین ۹۵۵، ۰.۲ گیگاهرتز افزایش داشته است.

هواوی برای پردازش گرافیکی از پردازنده‌ی Mali-T880 بهره برده است که با ۸ هسته‌ی CPU مجتمع شده‌اند و در قالب یک تراشه تولید شده است. این پردازنده از نظر قدرت و بازده در مقایسه با Mali-T760 نزدیک به ۴۰ درصد در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کند و از نظر قدرت پردازش نیز قوی‌تر شده است. این پردازنده دارای ۴ هسته‌ با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز است. مالی تی ۸۸۰ از OpenGL 3.1 و OpenCL 1.2 نیز پشتیبانی می‌کند.

کنترلر حافظه در سیستم‌-روی-یک-چیپِ Kirin 950 از حافظه‌ی LPDDR4 با پهنای باند بیشتر و مصرف انرژی کمتر در مقایسه با LPDDR3 بهره می‌برد. برای آنکه دید بهتری نسبت به قدرت و بازده‌ی این پردازنده داشته باشید نگاهی بنچمارک‌های مختلف را روی پی ۹ اجرا کردیم:

تلفن / تبلت

AnTutu 6

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Huawei P9

95369

360.35

491.23

31589

19026

5401

2956

48963

1901

Galaxy S7

131058

409.56

643.65

35698

26013

4968

3105

66423

1801

Galaxy S7 edge

127589

406.49

624.25

34859

24046

4789

3058

65489

1798

Huawei Mate 8

90547

350.66

480.24

310256  

 18837

5501

2835

  43598

1958

1045.36

LG V10

55014

128.589

283.524

25695

18423

3489

2189

44598

1152

1021.4

Huawei Nexus 6P

78123

85.37

254.783

29823

26644

4653

2421

 41882

1923

1061.3

Xperia Z5 Premium

 59954

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

53605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230

.

2ms

Xperia Z5

61206

240.900

431.373

22477

22589

3834

1386

 58865

1508

665.3ms

+Galaxy S6 Edge

82147

499.008

727.011

34064

24361

1754

1009

61538

1771

769.0ms

Galaxy Note 5

82958

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

57846

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

همان‌طور که در بنچمارک‌ها نیز مشاهده می‌کنید بخش CPU از پی ۹ از گوشی‌های مجهز به پردازنده‌ی Snapdragon 810 نیز قوی‌تر عمل می‌کند اما از پردازنده اسنپدراگون ۸۲۰ ضعیف‌تر بوده و از طرفی بخش پردازنده‌ی گرافیکی نیز ضعیف‌تر است. بااین‌حال در تجربه‌ی کار با پی ۹ هرگز متوجه‌ی لگ و تأخیر نخواهید شد و اجرای نرم و روان اپلیکیشن‌ها و حتی بازی‌های سنگین را تجربه خواهید کرد.

باتری

هواوی پی ۹ مجهز به باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شده است که حجم خوبی برای یک صفحه‌نمایش ۵.۲ اینچی Full HD به شمار می‌رود. هواوی همواره تلاش داشته است تا باتری گوشی‌های هوشمند تولیدی‌اش از نکات مثبت دستگاه به شمار برود. در میت ۸ نیز دیدیم که شارژدهی باتری گوش فوق‌العاده بود و در پی ۹ نیز چنین انتظاری را داریم. ابتدا تست‌های باتری را مانند روال گذشته روی پی ۹ نیز انجام دادیم.

هواوی پی 9 / Huawei P9

طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری هواوی پی ۹ توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۱۰ ساعت و ۵ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی متوسط است. به‌علاوه هواوی پی ۹می‌تواند تا ۱۰ ساعت و ۲۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

اعداد بالا هرچند به‌نظر متوسط می‌رسند اما در عمل باتری پی ۹ راضی کننده است. بااین‌حال نباید باتری این گوشی را با میت ۸ مقایسه کرد چرا که فبلت هواوی ازلحاظ شارژدهی باتری فوق‌العاده است. بااین‌حال اگر کاربری سنگینی از گوشی نداشته باشید پی ۹ به‌راحتی می‌تواند یک روز شارژدهی را تضمین کند و از طرفی پی ۹ از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند تا با ۳۰ دقیقه اتصال گوشی به شارژر ۵۰ درصد باتری شارژ شود.

جمع‌بندی

هواوی که با ورود به بازار گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار توانسته وضعیت خود را روزبه‌روز بهبود ببخشید، حالا یکی از بهترین پرچمداران حال حاضر بازار را در قالب پی ۹ به‌نام خود دارد. هواوی پی ۹ کیفیت ساخت عالی دارد، دوربین دوگانه آن امکانات زیادی داشته و عملکرد آن فوق‌العاده است.

هواوی پی 9 / Huawei P9

البته در پی ۹ انتظار باتری بهتری را داشتیم اما این باتری عملکرد بدی هم ندارد و می‌تواند تا یک روز کامل را برای اکثر کاربران شارژدهی کند. به‌علاوه رابط کاربری هواوی همچنان پر از امکانات و ویژگی‌های فراوان است که گاهی سردرگم کننده نیز هست و به‌طور قطع برای برخی از کاربران این رابط کاربری جذاب نخواهد بود. امیدواریم هواوی در آینده گزینه‌ای برای نزدیک‌تر کردن این رابط کاربری به اندروید خالص دراختیار کاربران قرار دهد.

با این همه به‌طور کلی هواوی پی ۹ یک گوشی کم نقص و زیبا است که برای علاقمندان به عکس‌برداری می‌تواند گوشی ایده‌آلی باشد. البته باید تا مشخص شدن قیمت گوشی هواوی پی ۹ در ایران منتظر ماند اما به‌طور قطع پرچم‌دار جدید شرکت چینی می‌تواند رقیبی سرسخت برای بزرگانی مانند گلکسی اس ۷ و ال‌جی جی ۵ در دنیای اندروید باشد.

قیمت موبایل، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های مختلف نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع برندهای گوشی درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش دردسترس شما خواهد بود.

نکات مثبت

  • دوربین باکیفیت و عملکرد عالی
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی
  •  ابعاد بسیار کوچک نسبت سایز صفحه‌نمایش
  • حاشیه کم طرفین صفحه‌نمایش

نکات منفی

  • عملکرد ضعیف دوربین در بخش فیلم‌برداری
  • رابط کاربری EMUI موردپسند همه نخواهد بود
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات