اینترنت اشیاء: فرصت سرمایه گذاری شش هزار میلیارد دلاری

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
پیشرفت به معنای باز شدن افق‌های تازه برای اشخاص بلندپرواز و دنیای فناوری آسان‌ترین راه برای دسترسی به پیشرفت است. یکی از عرصه‌های جدید دنیای فناوری که در سال‌های اخیر نام آن را زیاد شنیده‌ایم، اینترنت اشیاء است که روزبه‌روز بیشتر در زندگی مدرن ریشه می‌دواند و اکنون فرصت مناسبی برای همراه شدن با آن است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

حتی اگر دنبال کننده‌ی اخبار فناوری نیستید، به‌احتمال‌زیاد در یکی دو سال گذشته نام «اینترنت اشیاء» یا IoT  را شنیده‌اید. اینترنت اشیاء، شبکه‌ای گسترده از اشیاء فیزیکی متصل به اینترنت است که می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری و ردوبدل کند. خودروهای مدرن با انبوهی از اپلیکیشین‌های ارتباطی، لوازم‌خانگی هوشمند که بافرمان صوتی از هرکجای دنیا کنترل می‌شوند و گجت‌های پوشیدنی ورزشی که تجربه‌ی شخصی شما را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارند، اعضاء شناخته‌شده‌ی خانواده‌ی اینترنت اشیاء هستند.

اینترنت اشیاء 1

اینترنت اشیاء به‌زودی سبک زندگی، کار و ارتباطات اجتماعی را تغییر خواهد داد. شاید اکنون این جلوه‌ی جذاب فناوری پیچیده به نظر برسد ولی در حقیقت یک اکوسیستم نسبتا ساده و کاربردی است. کاربر به کمک یک گجت همراه مثل گوشی هوشمند یا تبلت و از طریق شبکه، فرمانی برای یک دستگاه IoT ارسال می‌کند. آن دستگاه بعد از انجام فرمان، گزارش یا فرمانی دیگر برای کاربر باز پس می‌فرستد که کاربر می‌تواند آن را بر روی گجت همراه مشاهده کند. همه‌ی اطلاعات مربوط به این پروسه می‌تواند در فضای مجازی، پایگاه داده محلی، گجت همراه یا حتی دستگاه ذخیره شود.

اینترنت اشیاء 2

 در آینده‌ی نزدیک این کنش و واکنش ساده فرصت بسیار مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مهیا خواهد کرد. بر اساس برآوردهای انجام‌شده تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳۴ میلیارد دستگاهِ IoT در سراسر دنیا مورداستفاده قرار خواهند گرفت و تا پنج سال آینده ۶ تریلیون دلار برای ایجاد راهکارهای اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری خواهد شد. تحقق این پیش‌بینی درگرو چند عامل کلیدی است: فراگیر شدن اینترنت در سراسر دنیا، افزایش استقبال عمومی از خدمات همراه، کاهش قیمت سنسورها و افزایش سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیاء.

اینترنت اشیاء 3

 انقلاب اینترنت اشیاء به کمی زمان نیاز دارد ولی از هم‌اکنون می‌توان اثرات آن را در زندگی روزمره دید. افزایش استقبال از خودروها و خانه‌های هوشمند به معنای سرعت گرفتن این انقلاب است و وقتی‌که امواج متحول کننده‌ی آن شدت بگیرند، زندگی به شکل امروزی به معنای واقعی دگرگون می‌شود.

 انقلاب اینترنت اشیاء که با خانه و خودروی متصل به شبکه آغاز شده است، به‌زودی به ایجاد مجتمع‌های مسکونی و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند منجر خواهد شد و با برقراری ارتباط دائمی بین مصرف‌کننده، تولیدکننده و ارگان‌های نظارتی و فراهم کردن امکان کنترل همه‌جانبه، تمام جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اینترنت اشیاء 4

 به‌زودی آینه‌ی هوشمند منزلتان به شما اجازه‌ می‌دهد به‌صورت دیجیتال لباس‌های یک فروشنده‌ی اینترنتی را امتحان کنید؛ سنسورهای هوشمند خط تولید کوچک‌ترین افت بهره‌وری را تشخیص می‌دهند و به شما می‌گویند که کدام تجهیزات به تعمیر یا جایگزینی نیاز دارند؛ تجهیزات کشاورزی مجهز به GPS کاشت، کود دهی و برداشت را بدون حضور شما انجام می‌دهند؛ گجت‌های پوشیدنی ورزشی گزارش وضعیت سلامتی شمارا مستقیما برای پزشک‌تان ارسال می‌کنند.

اینترنت اشیاء 5

این موارد فانتزی علمی-تخیلی نیستند. انقلاب صنعتی بعدی از هم‌اکنون آغازشده و حضور در هر شاخه‌ی آن به معنای درآمد بیشتر برای شرکت شما یا فرصتی مناسب برای ایجاد کسب‌وکار است. تنها سؤال این است که آیا برای همراه شدن با انقلاب اینترنت اشیاء به‌اندازه‌ی کافی آماده هستید؟

دو نفر از تحلیلگران واحد اطلاعات پورتال بیزینس اینسایدر به نام‌های جان گریناف (John Greenough) و جاناتان کامهای (Jonathan Camhi) حاصل چندین ماه پوشش خبری و تحقیقات در مورد این انقلاب قریب‌الوقوع را در قالب یک گزارش فشرده گردآوری کرده‌اند که وضعیت فعلی و آینده‌ی امیدبخش اینترنت اشیاء را به‌خوبی روشن می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که اینترنت اشیاء امروز در حال محکم کردن جایگاه خود برای تبدیل‌شدن به منبع فرصت‌های فردا است و در طول ۲۰ سال آینده به محور اصلی ۱۶ بخش مستقل اقتصاد تبدیل خواهد شد.

اینترنت اشیاء 6

 در این گزارش یک چشم‌انداز جامع در مورد آینده‌ی اینترنت اشیاء ارائه‌شده که شامل برآوردهای زیر است:

  •  تا سال ۲۰۲۰ تعداد تجهیزات IoT  متصل به اینترنت از ۱۰ میلیارد به ۳۴ میلیارد دستگاه خواهد رسید (بیش از ۳ برابر). در مدت مشابه تعداد تجهیزات کامپیوتری معمولی مثل گوشی هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند و... ۱۰ میلیارد دستگاه افزایش خواهد داشت.
  • در پنج سال آینده نزدیک به ۶ تریلیون دلار در راه دستیابی به راهکارهای IoT  هزینه خواهد شد.
  • بزرگ‌ترین هدف راه‌کارهای IoT  کسب‌وکار خواهد بود؛ چراکه اینترنت اشیاء می‌تواند برای کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش بهره‌وری و توسعه‌ی محصولات یا بازارهای جدید مورداستفاده قرار بگیرد.
  • اولویت بعدی راه‌کارهای IoT دستگاه‌های نظارتی است و مصرف‌کنندگان کمترین سهم را در این راهکارها خواهند داشت.

عناوین و مباحث اصلی گزارش به شرح زیر هستند:

  •  تبدیل زیرساخت‌های متنوع و پراکنده‌ی کنونی اینترنت اشیاء به یک اکوسیستم یکپارچه و ساده
  • جامع‌ترین تفکیک شبکه‌های مش (زیگ بی، زی ویو و ...)، تلفن همراه (3G/4G، سیگ فاکس و ...) و اینترنت (وای فای، اترنت و...) بر اساس مزایا و معایب
  •  بررسی نقش کلیدی سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل داده بر افزایش ثمربخشی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی اینترنت اشیاء
  • بررسی چالش‌های امنیتی حاصل از فراگیر شدن اینترنت اشیاء و راه‌های غلبه بر آن‌ها
  • بررسی چهار عامل قدرتمند پیشرفت اینترنت اشیاء و همین‌طور چهار مانع بزرگ آن برای در اختیار گرفتن بازار
  • تجزیه‌وتحلیل کامل سرمایه‌گذاری ریسکی در زیرساخت‌های موردنیاز برای فراگیر شدن اینترنت اشیاء در آینده که عبارت‌اند از اتصال، امنیت، ذخیره‌سازی اطلاعات، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، تولید تجهیزات سخت‌افزاری و توسعه‌ی نرم‌افزار
  • تجزیه‌وتحلیل عمقی تأثیر اکوسیستم اینترنت اشیاء بر ۱۶ شاخه‌ی مستقل صنعت

برای دریافت متن کامل گزارش که راهنمایی ارزشمند برای حضور مؤثر در دنیای اینترنت اشیاء محسوب می‌شود، دو گزینه در اختیار شما قرار دارد:

۱. عضویت در پورتال بیزینس اینسایدر برای دسترسی سریع به این گزارش و بیش از ۱۰۰ مقاله‌ی تخصصی دیگر و اخبار روزانه مرتبط

۲. خریداری و دانلود گزارش از فروشگاه بیزینس اینسایدر

مطالعه‌ی این گزارش برتری چشمگیری در درک دنیای روبه‌پیشرفت اینترنت اشیاء به شما می‌دهد و فرصتی مناسب برای پیدا کردن جایگاهتان در انقلاب صنعتی بعدی فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات