۷ گام پیشنهادی برای وقتی که نمی‌ دانید سراغ چه نوع کاری بروید

پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
خیلی از مواقع افراد در پیدا کردن شغل و حرفه‌ی مورد نظر خود دچار سردرگمی می‌شوند. آن‌ها نمی‌دانند که به چه کاری علاقه‌مند هستند یا چطور توانمندی خود را کشف کرده و هدف‌گذاری کنند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با راهکارهای پیشنهادی درباره‌ی این معضل آشنا شویم.
تبلیغات

"برنامه و هدف شما در زندگی چیست؟"

برای بعضی از ما این سوال، آزاردهنده و ترسناک است. حتی بعضی از افراد موفق هم نگران این موضوع هستند که هدف‌های بعدی خود در آینده را مشخص کنند.

راهکارهای ارائه شده در این مطلب، می‌تواند به شما کمک کند که با حفظ آرامش، مسیر حرکت خود را پیدا کنید و شغلی را که دوست دارید، به دست آورید.

۱. نفس عمیق بکشید و حرکت را شروع کنید

اولین قدم برای بهبود اوضاع، پذیرش است.

این موضوع را درک کنید که پیدا کردن شغل رویایی شما همیشه مسیر ساده و همواری ندارد. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که حرکت خود را در مسیر درستی شروع کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که گاهی مسیر رسیدن به یک هدف جذاب‌تر از مقصد نهایی است.

اگر این توصیه به اندازه‌ی کافی آرامش بخش نیست، داستان‌های موفقیت افرادی را بخوانید که موفقیت کاری خود را دیرتر از آن چه مورد انتظار عموم است، پیدا کرده‌اند.

"جولیا چایلد" تا سن ۳۰ سالگی آشپزی بلد نبود و اولین کتاب آموزش آشپزی‌ خود را در سن ۵۰ سالگی نوشت. "جان هم" تا ۲۹ سالگی پیشخدمت رستوران بود و بعد از آن بود که به یک بازیگر موفق تبدیل شد.

۲. نقاط قوت خود را در نظر بگیرید

خیلی جدی از خودتان بپرسید: "چه مهارت‌هایی دارم و چه کارهایی از دست من برمی‌آید؟" "نقاط قوت من چیست؟" و "در چه کاری می‌توانم بهترین باشم؟"

با پاسخ صادقانه به این سوالات می‌توانید در جهت نقاط قوت خود حرکت کنید.

۳. چه نوع فضای کاری به شما ذوق و انگیزه می‌دهد

در دوران دانشگاه و تحصیل، حضور در کلاس‌های کوچک را ترجیح می‌دادید یا دوست داشتید در سمینارهای بزرگ شرکت کنید؟ در کار گروهی عملکرد بهتری داشتید یا در کارهای فردی موفق‌تر بودید؟ شناختی که از خود به واسطه‌ی این اطلاعات پیدا می‌کنید می‌تواند ذائقه‌ی کاری شما را مشخص کند.

اگر شما در سمینارهای بزرگ احساس بهتری داشتید، شاید کار در کمپانی‌های بزرگ برای شما گزینه‌ی بهتری باشد. چنانچه سمینارها و جلسات خودمانی‌تر را ترجیح می‌دادید، احتمالا راه اندازی یک استارتاپ کوچک بتواند هدف‌گذاری مناسبی برای شما تلقی شود. ضمن این که می‌توانید با یک تیم کاری کوچک برای یک کمپانی بزرگ کار کنید.

این موضوع را هم بررسی کنید که آزادی عمل تا چه اندازه برای شما مهم است؟ دوست دارید مستقل برای خود کار کنید یا تحت نظارت و پشتیبانی یک سازمان باشید؟

۴. یک لیست تهیه کنید

لیستی از کارهایی مورد علاقه و مورد تنفر خود را تهیه کنید.

شخصیت شما تعیین می‌کند که در چه کارهایی عملکرد بهتری از خود نشان خواهید داد. برای مثال، مشخص کنید که آیا دوست دارید با افراد در ارتباط باشید یا ترجیح می‌دهید کارهای فکری انجام دهید و کسی دور و برتان نباشد یا ترجیح می‌دهید که مغز خود را درگیر کار کنید یا از احساسات خود استفاده کنید؟

در قدم بعدی که مهم‌ترین گام محسوب می‌شود، خواسته‌های خود را به صورت واضح و روشن بنویسید. برای شما حقوق و شرایط کار اهمیت بیشتری دارد یا ترجیح می‌دهید حقوق شما کم‌تر باشد اما کاری را که می‌کنید دوست داشته باشید؟ به شغل‌های صنعتی علاقه مند هستید یا کارهای گزارشی را انتخاب می‌کنید؟

پس وقتی که به دنبال شغل می‌گردید، درخواست‌های کاری‌ را بر اساس فیلترهای خود ارایه دهید.

۵. ارتقای مهارت و آموزش خود را از قلم نیندازید

 به دنبال شرکت در دوره‌هایی باشید که در پایان به شما گواهی اتمام دوره را می‌دهند. شرکت در کلاس‌های مختلف، گذراندن درس‌های آنلاین رایگان و حضور در سمینارها می‌تواند سطح مهارت شما را ارتقا بخشد یا به شما کمک کند تا علاقه و توانمندی خود را پیدا کنید.

۶. سابقه‌ی کاری خود را در نظر بگیرید

وقتی می‌خواهید شغلی را انتخاب کنید با خود صادق باشید و تجربه‌های‌تان در زمینه‌ی کاری مورد علاقه‌‌‌تان را در نظر بگیرید. ممکن است شما به مدیریت علاقه‌مند باشید اما چون سابقه‌ای در این زمینه ندارید، باید مدتی را به عنوان دستیار یا زیردست کار کنید. در مجموع، با دید باز در مسیر شغلی خود حرکت کنید.

۷. از تجربه‌ی اطرافیان خود استفاده کنید

یکی از ارزشمندترین منابع شما، افرادی هستند که در صنعت یا مشاغل دیگر فعالیت می‌کنند. چنان‌چه به زمینه‌ی کاری آن‌ها علاقه‌مند هستید گفتگو را با آن‌ها آغاز کنید.

دوستان، خانواده، اساتید و فارغ‌التحصیلان از جمله افرادی هستند که می‌توانید از آن‌ها اطلاعات لازم را دریافت کنید. پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند که نحوه‌ی کار، میزان علاقه یا نکات آزار دهنده‌ی مشاغل را پیدا کرده و از توصیه‌های آن‌ها برای پیشبرد موفقیت خود استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات