مدیاتک در حال توسعه تراشه هلیو ایکس 30 با معماری سه لایه و 10 هسته پردازشی است

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
مدیاتک به عنوان یک کمپانی فعال در حوزه‌ی تولید تراشه‌های پردازشی موبایل، علاقه‌ی وافری به افزایش تعداد هسته‌ها روی تراشه‌هایش دارد بطوریکه این کمپانی پس از معرفی اولین تراشه‌ی ۸ و ۱۰ هسته‌ای، حال به سراغ کار روی نسل جدیدی از تراشه‌ی ۱۰ هسته‌ای خود با نام هلیو ایکس ۳۰ رفته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مدیاتک چندی پیش اولین تراشه‌ی ۱۰ هسته‌ای خود را با معماری سه لایه معرفی کرد. هلیو ایکس ۲۰ با بهره‌گیری از ۲ هسته‌ی پردازشی Cortex-A72 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتزی، ۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده انتظار می‌رود این هسته‌ی پردازشی در گوشی هوشمند میزو MX6 مورد استفاده قرار گیرد.

مدیاتک پس از این گوشی هوشمند، هلیو ایکس ۲۵ را نیز معرفی کرد که احتمالا در LeTV Le2 شاهد استفاده از آن خواهیم بود و البته نسخه‌ای از گلکسی اس 7 دارای این پردازنده نیز به تازگی فاش شده است. با وجود معرفی دو تراشه‌ی ۱۰ هسته‌ای که هنوز در قالب محصولی روانه‌ی بازار نشده‌اند، مدیاتک در نظر دارد تا سومین تراشه‌ی ۱۰ هسته‌ای خود را نیز با نام هلیو ایکس ۳۰ معرفی کند و براساس گزارش‌ها کار برای توسعه‌ی این محصول جدید را نیز آغاز کرده است. شنیده‌ها حکایت از این دارد که در سپتامبر سال ۲۰۱۷ باید شاهد رونمایی از تراشه‌ی هلیو ایکس ۳۰ باشیم.

شایعات به گوش رسیده از تراشه‌ی جدید مدیاتک نشان از این دارد که این تراشه نیز از معماری سه لایه بهره خواهد برد. در این طراحی سه لایه شاهد بهره‌گیری از دو هسته‌ی پردازشی Artemis با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی، چهار هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی پردازشی  Cortex-A35 با فرکانس ۲ گیگاهرتزی خواهیم بود. اگر نام هسته‌ی Artemis را نشنیده باشید، باید این هسته‌ی جدید را به عنوان نسل بعدی هسته‌ی Cortex-A72 طراحی شده توسط ARM‌معرفی کنیم. Artemis را باید رقیبی برای هسته‌ی کایرو معرفی شده توسط کوالکام در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ بدانیم که اخیرا در گوشی‌های هوشمند اندروید پرچمدار روانه‌ی بازار شده است. همچنین هسته‌ی پردازشی Cortex-A35 نیز یک هسته‌ی قدرتمند با مصرف انرژی بسیار بهینه است، بطوریکه در مقایسه با Cortex-A7 این تراشه از نظر پردازشی ۴۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کند.

احتمالا در هلیو ایکس ۳۰ شاهد استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند PowerVR 7XT با چهار هسته‌ی پردازشی خواهیم بود. ضمنا باید به پشتیبانی از دوربین ۲۶ مگاپیکسلی، ماژول دوربین دوگانه، اتصال به گجت‌های واقعیت مجازی و LTE Cat.13 نیز اشاره کرد.

شایعات منتشر شده حکایت از این دارند که این هسته‌ی پردازشی مبتنی بر فرآیند تولید FinFET کمپانی TSMC با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد که این موضوع نشان از بهبود مصرف انرژی به میزان ۱۰۰ درصد در مقایسه با هلیو ایکس ۲۰ دارد.

باید دید که آیا تمام اطلاعات ارائه شده در مورد هلیو ایکس ۳۰ با واقعیت پیوند خواهد خورد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات