FBI: دیگر نیازی به کمک اپل برای کدگشایی آیفون نداریم

چهارشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
پس از کش و قوس‌های فراوان، FBI اعلام کرده که دیگر نیازی به ایجاد روزنه‌ی امنیتی در iOS به منظور دست یافتن به اطلاعات آیفون 5c یکی از مهاجمان سن برناردینو ندارد، چراکه یک نهاد غیردولتی که اسمی از آن برده نشده، روش باز کردن قفل آیفون و دسترسی به اطلاعات این گوشی هوشمند را در اختیار FBI قرار داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه درخواستی را برای تشکیل نشدن جلسه‌ی دادگاه فدرال به منظور صدور حکم قطعی در مورد بازکردن قفل آیفون توسط اپل صادر کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط FBI، این نهاد امنیتی موفق شده تا با کمک یک کمپانی که اسمی از آن برده نشده، قفل آیفون 5c یکی از مهاجمان سن برناردینو را باز کرده و به اطلاعات مورد نیاز خود از این گوشی هوشمند دست یابد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که پرونده‌ی مورد نظر هنوز مختومه اعلام نشده است، چراکه FBI باید به نتیجه رسیدن روش پیشنهادی را دیده و به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند، تا پس از آن پرونده مورد نظر مختومه اعلام شود. وکلای وزارت دادگستری اعلام کرده‌اند که در صورت موفقیت روش پیشنهادی برای دسترسی به اطلاعات آیفون مورد نظر، دیگر نیازی به همکاری اپل نبوده و این پرونده مختومه اعلام خواهد شد.

وزاردت دادگستری از اظهار نظر در مورد شرکت یا گروهی که با FBI در مورد باز کردن قفل آیفون 5c همکاری کرده، خودداری می‌کند. وکلای اپل هنوز به تعوبق افتادن جلسه‌ی دادگاه را یک پیروزی عنوان نکرده و به این موضوع اشاره می‌کنند که شاید دوباره نیاز باشد تا به دادگاه بازگشته و از حق و حقوق اپل و کاربران محصولات این کمپانی دفاع کنند. اپل اعلام کرده که اطلاعی در مورد نقطه‌ی ضعف امنیتی آیفون نداشته و نمی‌داند که FBI از چه طریقی موفق به بازکردن قفل آیفون مورد نظر شده است. این کمپانی اعلام کرده که روز دوشنبه از این موضوع آگاه شده است.

تیم کوک در جریان برگزاری مراسم معرفی محصولات جدید این کمپانی که شامل آیفون SE و آیپد پرو ۱۰ اینچی بود، بارها به این موضوع که حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران بزرگ‌ترین دغدغه‌ی اپل است، اشاره کرد. مدیرعامل اپل همچنین به این موضوع اشاره کرد که آیفون SE نیز از آخرین متدهای کدگذاری و امنیتی اپل برخوردار است. آیفون SE از آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل iOS بهره می‌برد که در آن سعی شده تا مشکلات موجود حل شود و همچنین قابلیت‌های بیشتری کدگذاری end-to-end نیز در اپلیکیشن iMessage مورد استفاده قرار گرفته است.

سناتورهای آمریکایی با توجه به مسائل پیش آمده در حال تدوین پیش نویس قانونی هستند که با استناد به آن‌، قضات آمریکایی قادر خواهند بود تا کمپانی‌هایی نظیر اپل را برای همکاری با نهادهای امنیتی به منظور دسترسی به به اطلاعات کد شده، تحت فشار قرار دهند.

آیفون به گونه‌ای طراحی شده که در صورت عدم وارد کردن قفل امنیتی، تمام اطلاعات موجود در آن بصورت کد شده باقی می‌مانند. در صورتی که کد یا رمز عبور گوشی برای ۱۰ بار به اشتباه وارد شود، کل اطلاعات موجود در گوشی هوشمند از بین می‌رود. پس در صورتی که FBI در آخرین تلاش خود نتواند به درستی رمز عبور را وارد کرده و وارد آیفون شود، شاهد از بین رفتن اطلاعات خواهیم بود.

در هفته‌های اخیر اپل به هر شکل در برابر خواسته‌ی دادگاه مبنی بر ارائه‌ی یک روزنه‌ی امنیتی به منظور نفوذ در آیفون، خودداری کرد. FBI خواستار توسعه‌ی یک بروزرسانی از جانب اپل بود تا از طریق آن محدودیت وارد کردن رمز عبور اشتباه برداشته شده و این نهاد بتواند گزینه‌های خود را امتحان کند تا نهایتا گزینه‌ی نهایی پیدا شده و بتواند به اطلاعات موجود دسترسی پیدا کند.

اپل معتقد است که برخلاف نظر دادگاه، FBI و دولتمردان از روزنه‌ی امنیتی iOS نه فقط برای یک آیفون، بلکه برای بسیاری از آیفون‌ها و گجت‌های اپل استفاده کرده و در این صورت حریم خصوصی بسیاری از کاربران به خطر خواهد افتاد. کاپرتینویی‌ها معتقدند که این موضوع در صورت انجام در آینده نیز تکرار خواهد شد و از این‌رو مشتریان این کمپانی دیگر اعتماد خود را به اپل و محصولات این کمپانی از دست خواهند داد.

باید دید که‌ آیا FBI قادر است بدون نیاز به کمک اپل به خواسته‌های خود در مورد باز کردن قفل آیفون دست یابد یا خیر؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات