استون مارتین DB11 معرفی شد؛ جواهر بریتانیا

سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
استون مارتین DB11‌ در نمایشگاه خودروی ژنو 2016 معرفی شد تا DB9 پس از ۱۲ سال بازنشسته شود. برای آشنایی بیشتر با سوپراسپرت بسیار زیبای استون مارتین، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

استون مارتین از جدید‌ترین عضو خانواده‌ی خود رونمایی کرد. DB11‌ جایگزین مدل DB9‌ خواهد شد؛ DB9 برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و تولید آن در حال حاضر نیز ادامه دارد. اما شرایط پس از تولید DB11 متفاوت خواهد بود و مدل بسیار محبوب DB9 بازنشسته خواهد شد. 

استون مارتین از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی خود که از سال ۲۰۰۳ به طور پیوسته در انواع مدل‌های تولیدی خود استفاده کرده و به بهینه‌سازی آن پرداخته بود، را کنار خواهد گذشت. این خبر شاید برای بسیاری از طرفداران این برند ناراحت‌کننده باشد که دیگر امکان لذت بردن از غرش فوق‌العاده‌ی پیشرانه‌ی مذکور را نخواهند داشت.

اما نکته‌ی مثبت این واقعه، تغییر نگرش این شرکت به سوی استفاده از پیشرانه‌های توربوشارژر است که قابلیت‌های حرکتی بیشتری به محصولات استون مارتین خواهد بخشید. در همین راستا نیز DB11 از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۵.۲ لیتری مجهز به دو توربوشارژر بهره می‌برد که از صفر توسط تیم تحقیق و توسعه‌ی استون مارتین طراحی شده است. طبق صحبت‌های مسئولین استون مارتین، پیشرانه‌ی جدید این شرکت از بلوک مشترک با پیشرانه‌ی ۵.۹ لیتری قدیمی این شرکت بهره می‌برد؛ اما سایر قطعات همگی جدید هستند. 

استون مارتین DB11

استون مارتین DB11 به واسطه‌ی پیشرانه‌ی جدید خود توانایی تولید ۶۰۰ اسب بخار، ۶۰ اسب بخار بیشتر از DB9 GT، را دارد. این خودرو همچنین قادر به تولید ۵۱۶ پوند فوت گشتاور را نیز دارد؛ در حالی که نسل پیشین آن حداکثر ۴۵۷ پوند‌فوت را در اختیار راننده قرار می‌داد. یان میناردز مدیر بخش مهندسی استون مارتین از تلاش بالای این تیم برای ارائه‌ی پاسخ بدون تاخیر توربوشارژر‌ها خبر داد. استون مارتین DB11 از تکنولوژی‌ غیرفعال سازی سیلندر‌ها نیز بهره می‌برد که در صورت عدم نیاز به توان بالا تا حداکثر یک بانک (یک ردیف سیلندر در پیشرانه‌های خورجینی) را غیرفعال کند. این شرایط  همانند تجهیز DB11 به پیشرانه‌ی خطی ۶ سیلندر است تا بدین وسیله مصرف سوخت در خودرو کاهش قابل توجهی یابد. 

استون مارتین DB11

استون مارتین برای انتقال توان در DB11‌ از جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار ZF بهره برده است که پیش‌تر در نمونه‌ی ونکوئیش نیز به کار رفته بود. توان پیشرانه در محصول جدید استون مارتین از طریق دیفرانسیل هوشمند با قابلیت تقسیم گشتاور، به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. استون مارتین برای افزایش قابلیت‌های حرکتی DB11‌ از سازه‌ی آلومینیومی جدیدی در این خودرو استفاده کرده است که در تمامی محصولات آینده‌ی استون مارتین نیز به کار خواهد رفت. 

 

ابعاد بدنه در DB11 شباهت زیادی با DB9 دارد؛ سوپراسپرت جدید استون مارتین ۳ سانتی‌متر در طول و ۶.۸ و ۰.۸ سانتی‌متر در عرض و ارتفاع افزایش را تجربه کرده است. به فاصله‌ی بین دو محور نیز ۶.۴ سانتی‌متر افزوده شده است. وزن خودرو نیز تغییر چندانی نداشته و تنها با ۱۵ کیلوگرم کاهش به ۱۷۷۰ کیلوگرم رسیده است. طبق اعلام مهندسان استون مارتین پیشرانه‌ی جدید DB11 بسیار سنگین‌تر از نمونه‌ی به کار رفته در DB9 است؛ به همین دلیل کاهش وزن بدنه‌ی محصول جدید این شرکت جزء اولویت‌های اصلی طراحی آن بوده است.

استون مارتین DB11 از کابین بسیار جادارتر و مجهز‌تری بهره می‌برد و اکنون فضای صندلی‌های عقب این خودرو قابل استفاده است. پیش‌ از این صندلی‌های عقب DB9 تنها به عنوان محل حمل چمدان‌ها قابل استفاده بودند. فضای کابین DB11 بیش‌ترین تفاوت را نسبت به نسل قبل در خود مشاهده کرده است. داشبورد، غربیلک فرمان و نشانگر‌های این خودرو همگی از طراحی جدیدی برخوردار هستند. نمایشگر ۸ اینچی لمسی، سیستم صوتی ۱۰۰۰ وات Bang & Olufsen، پارک خودکار و کروز کنترل تطبیق‌پذیر، برخی از امکانات به کار رفته در DB11 است. 

استون مارتین DB11

نسل جدید سوپراسپرت استون مارتین از سیستم تعلیق چنداتصاله‌ی جدید در کنار سیستم فرمان برقی بهبود یافته بهره می‌برد تا عملکرد حرکتی آن ارتقای قابل توجهی یابد. طراحی بدنه‌ی DB11 به نحوی انجام شده است تا جریان هوا بدون نیاز به استفاده از اسپلیتر یا دیفیوز‌های عظیم، به خوبی به محل‌های مورد نظر هدایت شوند.

استون مارتین DB11 به قیمت ۲۱۴,۸۲۰ دلار و در سه ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

نظر شما در رابطه با شاهکار جدید استون مارتین DB11 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات